چهارشنبه , ۲۷ تیر ۱۴۰۳

دانستنی‌های نمک خوراکی

 

نمک یک ماده مورد نیاز برای سوخت و ساز مواد غذایی بدن، انتقال پیام های عصبی و کارکرد صحیح عضلات است. این ماده به مقدار محدود (۵_٣ گرم معادل نصف قاشق چایخوری) در طول روز مورد نیاز بوده اما مصرف بیش از حد آن سبب اختلال در عملکرد کلیه، تجمع مایعات بدن و ورم، افزایش فشارخون، ابتلا به بیماری‌های قلبی _عروقی، سرطان معده، پوکی استخوان و…. می‌شود.
نمک های رنگی، سنگ نمک، نمک دریا و… حاوی ذرات سمی و ناخالصی هستند که سلامت افراد را به خطر می‌اندازد. نمک مصرفی باید کم، اما از نوع تصفیه شده‌ی یددار باشد. همچنین این نکته را باید مد نظر داشت که نمک، فقط نمک غذا نیست و باید به نمک پنهانِ موادغذایی از جمله ترشیجات، فرآورده‌های گوشتی، سدیم بالای جوش شیرین، تنقلات شور، غذاهای کنسروی و آماده، انواع سس و … نیز توجه کرد.
برای کاهش مصرف نمک تسلیم نشوید، غذای کم نمک در شروع طعم ملایمی دارد بعد از چند هفته جوانه‌های چشایی تنظیم شده و شروع به لذت بردن از مصرف غذای کم نمک می‌کنید.

انتخاب همه نمک کم اما تصفیه شده‌ی یددار

نسرین عباسی – کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شهرستان دلفان


✍ روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان دلفان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *