جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

حماسه تاریخی لرستان در حاج عمران


حاج عمران نام‌ یک منطقه کوهستانی در مرز ایران و عراق است که هم مرز با شهر پیرانشهر و یک گذرگاه رسمی بین دو کشور  می باشد( تمرچین) چون مقبره منسوب به حاج عمران در آن منطقه می باشد و از محبوبیت خاصی برخوردار است از این رو اسم‌ منطقه به حاج عمران معروف است که در یک  دره وسیع ودارای یک پادگان نظامی می باشد.
قبل از شروع جنگ تحمیلی در آشوبهای کردستان آن منطقه بدلیل شرایط جغرافیایی  معمولا در اختیار کردهای تجزیه طلب بود .
پس از شروع جنگ  با توجه به اهمیت  استراتژی آن چندین بار بین ایران و عراق دست بدست شد.
در منطقه حاج عمران  ارتش و سپاه چند مرحله  بصورت مشترک و جداگانه اقدام به عملیات آفندی  یا پدافندی نمودند.
مهمترین در گیریها در سال ۶۵ روی داد  ابتدا  نیروهای عراقی در تاریخ ۱۳۶۵/۲/۲۳ به قصد تصرف ارتفاعات منطقه و  در صورت امکان تصرف شهر پیرانشهر و کنترل کریدور بین المللی شمال جنوب( جاده ارومیه  به کرمانشاه  )  اقدام به عملیات نمودند.
در آن زمان یک گروهان از لشگر ۶۴ ارومیه  از برادران ارتش و یک گردان از تیپ ۱۱۰ شهید بروجردی  سپاه( گردان امام حسین ( ع) به فرماندهی حاج محمد رجب یوسفوند)  بر روی ارتفاعات مستقر بودند که از چند محور مورد هجوم ارتش بعث قرار گرفتند .  دشمن موفق شد در گام اول چندین ارتفاع مهم‌ از جمله ۲۵۱۹ را تصرف کنند . ( گردان امام حسین ( ع) که بیشتر نیروهای آن از شهرستان دلفان بودند  در آن عملیات  که از نیمه های شب شروع و تا فردا ظهر حدود ۱۲ ساعت طول کشید در یک حماسه تاریخی مانع از پیشروی سریع دشمن شدند.

در این عملیات  بیست نفر  از نیروهای پاسدار و بسیج این شهرستان به شهادت رسیدند و تعدادی هم مجروح گردیدند)   فرماندهان جنگ که متوجه نیت واهداف دشمن شده بودند  ماموریت دفاع از حاج عمران را به لشگر ۵۷ ابولفضل ( ع) لرستان دادند تا با توجه به تجربه جنگ در کوهستان  جلو پیشروی دشمن را بگیرد.
لشگر ۵۷ ابوالفضل ( ع)  به استعداد هفت گردان عملیاتی  و دو گردان ادوات و توپخانه  ( گردان انبیا خرم آباد  به فرماندهی حاج ولی الله  میرهاشمی،  گردان ثارلله بروجرد به فرماندهی  حاج حمید خدا شناس،  گردان محرم درود به فرماندهی زنده یاد حاج اصغر لشنی ، گردان محبین کوهدشت به فرماندهی شهید علی مردان آزادبخت ، گردان ابوذر الیگودرز به فرماندهی شهید  علی محمد نقیبی ، گردان شهدا  به فرماندهی مصطفی میر شاکی ، گردان مالک اشتر ازنا به فرماندهی شهید درویشعلی شکارچی وارد منطقه حاج عمران شد و برای بهم ریختن تمرکز و نقشه دشمن بلا فاصله اقدام به
تک های شبانه نمود.
عملیاتهای شبانه لشگر ۵۷ ابوالفضل ( ع) دشمن را زمین گیر وعملا حوزه تصرفات دشمن را در همان تک اولیه محدود. و پیشروی دشمن متوقف گردید. در این عملیات بیش از سیصد نفر از رزمندگان استان لرستان به همراه جمعی از فرماندهان عملیاتی  به شهادت رسیدند وبرای اولین‌بار در جنگ تحمیلی تمام استان ما عزادار و در هر کوی وبرزن حجله های شهادت نهاده شد. ( خرم آباد ۶۳ شهید بروجرد ۸۸ شهید الیگودرز ۶۳     شهید ازنا ۴۰ شهید دلفان ۲۱ شهید کوهدشت  ۱۸ شهید پلدختر ۱۳ شهید درود ۱۲ شهید الشتر ۱۱ شهید  از این رو بر اساس گفتار بزرگان کشور از جمله رهبر معظم انقلاب  برگ زرینی در تاریخ حماسه لرستان افزوده شد. و آن جمله معروف ایشان در تاریخ ثبت شد.
” نبرد فرزندان شما  قبل از اینکه شنیدنی باشد دیدنی بود ”
در زمستان سال ۶۵  این بار  لشگر ۶۴ ارومیه   ارتش به فرماندهی امیر غضنفر  آذر فر ( امیر غضنفر آذرفر هم لر تبار و متولد شهرستان الیگودرز می باشد )  برای تصرف ارتفاعات مهم منطقه از جمله ارتفاعات ۲۵۱۹در حاج عمران اقدام به عملیات نمود و موفق شد تمام مناطق مورد نظر را تصرف نماید .
اکنون بعد از سی و چند سال از پایان دفاع مقدس میگذرد  منطقه حاج عمران همچنان از موقعیت سوق الجیشی  برخوردار است و یکی از مهمترین پایانه های مرزی شمالغرب کشورمان با عراق و منطقه اقلیم کردستان می باشد.

یاد همه آن حماسه سازان را گرامی میداربم.

✍ علی محمد نظری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *