جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

توسعه کتابخانه ها در دلفان ،بزرگراهی برای رشد فرهنگی

دلفان با سه مرکز شهری، ۴۴۰ روستا و ۱۵۰ هزار نفر جمعیت با کمبود فضای کتابخانه ای مواجه است و از طرفی عملیات احداث کتابخانه دوم نورآباد مرکز این شهرستان به دلیل کمبود اعتبار متوقف شده است.

نسیم دلفان _ به گزارش ایرنا، کتابخانه های عمومی نقش مهمی در توسعه فرهنگی، افزایش آگاهی و دانش در جامعه، فراهم نمودن دسترسی آسان مردم به مطالعه کتاب و پرکردن اوقات فراغت دارند.

نهاد کتابخانه های عمومی کشور موظف شده است نیازهای فرهنگی و اطلاعاتی همه قشرهای جامعه را بدون در نظر گرفتن سن، جنسیت و میزان علاقه پاسخ دهد بنابراین امکانات، تجهیزات و فضای فیزیکی آن باید متناسب با نیاز مراجعه کنندگان تعریف شود.

شهرستان دلفان با ۱۵۰هزار نفر تنها دارای ۲ کتابخانه عمومی در شهرهای نورآباد و هفت چشمه است است که این تعداد نمی تواند پاسخگوی نیاز علاقه مندان به کتاب باشد از طرفی تعداد و به روز رسانی کتاب های موجود در این مراکز نیز با استانداردهای لازم فاصله زیادی دارد.

به هر روی با توجه به نقش کتاب و کتابخانه در افزایش آگاهی مردم و جمعیت ۷۵هزار نفری شهر نورآباد تکمیل کتابخانه دوم و آغاز عملیات اجرایی ساخت کتابخانه سوم مطالبه اساسی شهروندان است.

همچنین با توجه به گستردگی این شهرستان و وجود مناطق سخت گذر، دسترسی برخی روستاها به مناطق شهری به ویژه درفصول سرد سال بسیار مشکل می شود ازین رو افزایش تعداد کتاب و کتابخانه های روستایی نیز از خواسته های علاقه مندان به کتاب در دلفان است که بایستی مورد توجه متولیان مربوطه قرار گیرد.

“بهرام مرادی” یکی از شهروندان نورآبادی می گوید در شهر ۷۵ هزار نفری نورآباد مرکز دلفان تنها یک کتابخانه عمومی وجود دارد که از داشتن کتاب های مورد نیاز علاقه مندان هم محروم است و بسیاری از کتاب های مرجع مورد نیاز دانشجویان و پژوهشگران در این کتابخانه وجود ندارد.

به گفته یکی از دانشجویان نورآبادی نیز، با توجه به گسترش مراکز دانشگاهی در دلفان و افزایش تعداد دانشجویان، کتاب های تخصصی رشته های مختلف در این کتابخانه وجود ندارد از طرفی اطلاعات کافی از کتابخانه شهرستان برای عضویت دانشجویان در دسترس نیست.

“زینب بهرامی” افزود: کمبود مکان در تنها کتابخانه عمومی شهر نورآباد نیز موجب شده که تنها ۲ اتاق کوچک جهت مکان مطالعه به آقایان و بانوان اختصاص یابد که این محیط دلخواه دانش آموزان و دانشجویان نیست به ویژه در شرایط کنونی که رعایت فاصله اجتماعی ضروری است کتابخانه شهر وضعیت فیزیکی مطلوبی ندارد.

یکی از معلمان نیز می گوید فضای سالن مطالعه این کتابخانه بسیار کوچک است و نمی تواند جوابگوی نیاز علاقه مندان باشد که این مشکل در فصل امتحانات و کنکور که استقبال از کتابخانه ها برای مطالعه افزایش می یابد بیشتر احساس می شود.

“محمد رحیمی ” ادامه داد : شاخص های کتاب و کتابخانه در نورآباد بسیار پایین است بنابراین مدیران فرهنگی باید برای افزایش سالن ها، تعداد کتابخانه ها و افزایش کتاب های به روز پیگیری نمایند.

یکی از پژوهشگران شهرستان دلفان نیز می گوید: در بیانیه یونسکو از کتابخانه ها به عنوان بزرگراهی برای رشد فرهنگی افراد و گروه های اجتماعی یاد شده است و این نهاد یک مرجع فرهنگی برای جامعه محسوب می شود که امکانات، تجهیزات و فضای فیزیکی آن باید متناسب با نیاز مراجعه کنندگان تعریف شود.

به گفته دکتر “علی رضاییان” بر اساس استانداردهای بین ‎المللی، باید به ازای هر فرد سه جلد کتاب در کتابخانه ‎های عمومی وجود داشته باشد در حالی که در نورآباد به طور تقریبی به ازای هر چهار نفر یک جلد کتاب وجود دارد.

رییس امور کتابخانه های عمومی دلفان نیز در این باره می گوید این شهرستان دارای چهار کتابخانه عمومی است که از این تعداد ۲ کتابخانه شهری در نورآباد و هفت چشمه و ۲ کتابخانه روستایی در ایرانشاهی و شهرک امام (ره) واقع شده اند.

“علی اشرف رحمتی ” شمار کتاب های موجود در کتابخانه های عمومی شهرستان را ۵۵ هزار و ۳۶۴ جلد کتاب عنوان کرد و اظهار داشت: از این تعداد، ۳۸ هزار و ۲۰۰ نسخه مربوط به تنها کتابخانه عمومی شهر نورآباد (شهید نواب صفوی )به عنوان کتابخانه مرکزی است.

وی ادامه داد: در مرکز این شهرستان (نورآباد) تنها یک کتابخانه عمومی با ۶۵۰ متر مربع زیر بنا وجود دارد که با توجه به استانداردهای جهانی و میزان جمعیت، این شهر دست کم نیاز به سه کتابخانه دیگر دارد که عملیات ساخت کتابخانه دوم شهر نورآباد از سال ۹۰ آغاز شده اما این طرح به سبب نبود اعتبار هنوز به بهره برداری نرسیده است.

فرماندار دلفان نیز در گفت و گو با ایرنا علت اجرایی نشدن ساخت کتابخانه دوم نورآباد را مشکل تامین اعتبار عنوان کرد و اظهار داشت: ساخت کتابخانه عمومی دوم این شهرستان ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۸۰ میلیارد تومان برای اتمام و تکمیل آن نیاز است.

اصغر قهرمانی تصریح کرد: فضای استاندارد مطالعه جهانی برای هر ۱۰۰ نفر، هشت مترمربع و در شهرستان دلفان این میزان برای هر ۱۰۰ نفر کمتر از یک مترمربع می باشد بنابراین این منطقه باید از لحاظ توسعه و سرانه محیط کتابخانه ای به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به پیشرفت و توسعه روزافزون جوامع بیان داشت: کتابخانه ها باید متناسب با پیشرفت جامعه، جمعیت و مناسب با سنین مختلف به روزرسانی شوند تا خوراک ذهن مردم و جوانان امروزی تامین شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *