چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

تنظیم فشار خون تا سلامت کبد با کنگر فرنگی

یک کارشناس گیاه‌پزشکی گفت: کنگر فرنگی با این‌که حاوی چربی کمی است، منبعی غنی از فیبر، انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات آنتی‌اکسیدانی محسوب می‌شود.

نسیم دلفان _ شیما احمدی‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کنگر فرنگی از مدیترانه سرچشمه می‌گیرد و به واسطه خواص دارویی متنوع خود ازجمله کمک به کاهش سطح قندخون، تقویت سلامت دستگاه قلبی- عروقی و همینطور کبد استفاده گسترده دارد.

وی ادامه داد: از آن جایی که عصاره کنگر فرنگی حاوی غلظت بالایی از ترکیبات تشکیل دهنده گیاه است، محبوبیت فراوانی به‌عنوان مکمل دارویی به دست آورده و در حال حاضر توسط شرکت‌های داروسازی مختلفی در قالب قرص و کپسول به تنهایی یا در ترکیب با اجزای گیاهی دیگر فرموله می‌شود.

احمدی‌نیا با اشاره به این‌که کنگر فرنگی از نظر محتوای تغذیه‌ای گیاهی بسیار قدرتمند به شمار می‌رود، عنوان کرد: این گیاه در حالی‌که حاوی چربی کمی است، سرشار از فیبر، انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات آنتی‌اکسیدانی محسوب می‌شود.

این کارشناس گیاه پزشکی ادامه داد: ازجمله مهم‌ترین محتویات این گیاه می‌توان به فولات، ویتامین ث، ویتامین K و مواد معدنی ارزشمندی مانند منیزیم، فسفر، پتاسیم و آهن اشاره کرد.

وی تصریح کرد: به گفته محققان کنگر فرنگی در میان سبزیجات، یکی‌از غنی‌ترین نمونه‌های آنتی اکسیدانی است و همین محتوا باعث شده تا بتواند فواید کم نظیری را برای اندام‌های مختلف بدن انسان به نمایش بگذارد.

احمدی‌نیا افزود: یکی‌از مهم‌ترین فواید کنگر فرنگی به تأثیر قابل ملاحظه آن بر کاهش LDL یا همان کلسترول بد و افزایش HDL یا همان کلسترول خوب باز می‌گردد، مشخص شده که عصاره به دست آمده از برگ‌های این گیاه حاوی چنین اثراتی است.

این کارشناس گیاه پزشکی عنوان کرد: این عصاره به دو روش اصلی بر کلسترول تأثیر می‌گذارد، نخست آن‌که کنگر فرنگی حاوی لوتئولین است که این ترکیب آنتی‌اکسیدانی از تشکیل کلسترول جلوگیری می‌کند، دوم هم آن‌که عصاره برگ این گیاه بدن را تشویق می‌کند تا به نحو مؤثرتری کلسترول را پردازش کند و از این طریق باعث کاهش سطح کلی آن می‌شود.

وی ادامه داد: برخی تحقیقات نشان می‌دهند که عصاره کنگر فرنگی پتانسیل لازم برای کمک به افراد مبتلا به فشار خون را در اختیار دارد، البته مکانیسم دقیق این اثر هنوز به صورت کامل شناسایی نشده است.

احمدی‌نیا با اشاره به این‌که یکی دیگر از کاربردهای محبوب کنگر فرنگی چیزی نیست جز بهبود سلامت کبد، عنوان کرد: این ترکیب گیاهی می‌تواند از کبد در برابر آسیب‌های احتمالی محافظت کرده و حتی باعث رشد بافت جدید شود، از طرفی دیگر عصاره کنگر فرنگی تولید صفرا را افزایش می‌دهد و از این مسیر هم باعث حذف سموم از کبد می‌شود.

این کارشناس گیاه پزشکی تصریح کرد: از دیگر خواص درمانی ارزشمند کنگر فرنگی می‌توان به کمک به تقویت سلامت سیستم گوارشی، کمک به بهبود علائم سندرم روده تحریک‌پذیر، کمک به کاهش قند خون، کمک به کاهش وزن و خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد سرطانی اشاره کرد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *