جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تشریح آخرین وضعیت سد گاشمار، راه‌آهن، پارسیلون و قلعه در نشست خبری استاندار

استاندار لرستان در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تشریح آخرین وضعیت سد معشوره(گاوشمار) و راه‌آهن از واگذاری کارخانه پارسیلون تا پایان سال خبر داد و گفت: در یک سال گذشته ۲۰ هزار میلیارد تومان در لرستان سرمایه‌گذاری شده است.

نسیم دلفان- به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، نشست خبری استاندار لرستان در آستانه دهه فجر با حضور اصحاب رسانه استان لرستان در محل سالن آمفی تئاتر استانداری برگزار شد.

?عمده خصیصه انقلاب اسلامی تبدیل نتوانستن به توانستن است

فرهاد زیویار در این نشست انقلاب اسلامی را ماحصل سال‌ها مبارزه با استبداد جهل عنوان کرد و افزود: عمده خصیصه انقلاب اسلامی تبدیل نتوانستن به توانستن است، به طوری که همه هجمه‌ها و سختی‌ها را با استفاده از ظرفیت مردم از سر گذراند‌.

وی افزود: در عرصه اجتماع می‌بینیم ایران و ایرانی ظرفیت‌های خود را ابراز کرده و هر جا پا به عرصه گذاشته، نجات‌بخش بوده است.

استاندار لرستان در پاسخ به سوال اصحاب رسانه در خصوص واحد‌های تولیدی استان با بیان اینکه ما از پاسخگویی شانه خالی نمی‌کنیم، گفت: متاسفانه در گذشته تعدادی از واحدهای تولیدی در اختیار افراد نااهل قرار گرفته و اکنون اولویت ما واگذاری پروژه‌ها به افرادی است که اهلیت لازم را داشته باشند. با اقدامات انجام شده در یک سال گذشته ۱۲۰ واحد رها شده تعیین تکلیف و احیا شد.

زیویار با اشاره به ظرفیت‌های استان در بخش‌های مختلف، عنوان کرد: با توجه به ظرفیت‌های استان سند آمایش سرزمین را اصلاح کردیم و در برنامه هفتم توسعه نیز توسعه ملاک همین سند آمایش است.

?آخرین وضعیت گاشمار (معشوره)

وی در خصوص آمار تورم نیز توضیح داد: آنچه که باعث افزایش نرخ تورم استان شده بالا بودن قیمت کالاها نسبت به سایر استانها نیست، متاسفانه نرخ بالای مسکن در خرم‌آباد باعث شده که نرخ تورم در استان بالا باشد و این شاخص به تنهایی نقش مهمی در تورم محاسبه تورم استان دارد.

استاندار لرستان در خصوص ساخت سد معشوره یا گاوشمار به عنوان یکی از مطالبات جدی مردم ، گفت: کارگاه سد معشوره فعال است، اما پیشرفت فیزیکی آن مورد رضایت ما هم نیست، البته باید وضعیت کشور را هم در نظر گرفت چراکه منابع مالی آن از محل فروش نفت در نظر گرفته شده و در شرایط تحریم برخی محدودیت‌ها در این زمینه به وجود آمده و امیدواریم با تدابیر صورت گرفته شاهد بهبود وضعیت در این زمینه و سرعت یافتن روند احداث سد باشیم.

زیویار افزود: پروژه سد گاو شمار یکی از پروژه‌های راهبردی است، چراکه حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از آن ذی نفع هستند، از طرفی ۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کوهدشت و چگنی را آبی می‌کند و می‌تواند در بحث اشتغال برای منطقه بسیار مفید باشد و چندین هزار شغل ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: نه تنها سد گاو شمار بلکه سد بختیاری را هم در دستور کار داریم. در جلسه وزیر نیرو هم دو میلیارد دلار اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است، علت توجه به سد بختیاری هم این است که سد دز چند سال دیگر از حیز انتفاع خارج می‌شود و احداث سد بختیاری ضروری است.

?تشریح آخرین وضعیت راه‌آهن لرستان

استاندار لرستان در خصوص راه آهن دورود- خرم‌آباد- اندیمشک نیز گفت: یکی از پروژه‌های راهبردی در حوزه راه ریلی در کشور که مد نظر مقام معظم رهبری نیز قرار دارد همین پروژه راه آهن دورود- خرم‌آباد-اندیمشک است چنانکه با موافقت مقام معظم رهبری از محل فروش نفت یا صندوق توسعه ملی یک و دو دهم میلیون دلار اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است.

استاندار لرستان در خصوص صحبت‌هایی مبنی بر تناقص آمار اشتغال در استان نیز گفت: تا کنون حدود ۲۹ هزار نفر در سامانه رصد که یک سامانه ملی است ثبت شده‌اند. افراد اطلاعات خود را در سامانه رصد براساس تسهیلات و اعتباری که دریافت می‌کنند، وارد می‌کنند و لذا این عدد ممکن است بر اساس اطلاعات دریافتی روزانه تغییر پیدا کند. البته در راستی آزمایی این عدد ممکن است کمتر هم باشد. در حوزه راستی آزمایی اشتغال رتبه ده تا دوازدهم را داریم.

?اختصاص اعتبار لازم برای قلعه فلک الافلاک

وی در خصوص آزادسازی قلعه فلک الافلاک با اشاره به اینکه آزاد سازی قلعه برای مردم مهم و یک آرزو است، عنوان کرد: همه موانع حقوقی، سندی و اعتباری روی کاغذ در خصوص آزاد سازی قلعه فلک‌الافلاک تا تاریخ سیزدهم دی ماه سال جاری مرتفع شده است.

استاندار لرستان گفت: ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار خاص و از محل بودجه‌های سنواتی نیز ۳۴ میلیارد تومان در اختیار خود قلعه قرار گرفته است و امیدواریم در آینده شاهد انجام کامل طرح آزادسازی حریم قلعه باشیم.

?پارسیلون به مزایده گذاشته می‌شود

زیویار در خصوص وضعیت کارخانه پارسیلون خرم‌آباد نیز گفت: کارهای حسابرسی، حقوقی و بیمه این واحد راکد انجام شده و قبل از سال به مزایده گذاشته می‌شود.

وی در خصوص وضعیت برج‌های دوقلوی خرم‌آباد نیز بیان کرد: جلسه‌ای با معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید در این راستا داشتیم که قرار شد هیات سه نفره متشکل از نماینده معین کوثر، شهرداری و یک مرضی ‌طرفین تعیین و گزارش لازم را ارایه کنند.

استاندار لرستان خاطرنشان کرد: البته آنچه مشخص است اینکه معین کوثر توان تکمیل پروژه را ندارد و پیشنهاد شده شهرداری سهم معین کوثر را از طریق تهاتر و یا شکل‌های دیگر خریداری کند.

زیویار در پاسخ به سوالی در خصوص برخی شبهات مطرح شده در خصوص پرونده اعضا شورای شهر و همچنین استیضاح شهردار توضیح داد: شورای حل اختلاف حاکمیتی و متشکل از نمایندگان هر سه قوا و نماینده شوراهای شهر در استان است، من هم به عنوان نماینده قوه مجریه یک عضو از هیات شورای حل اختلاف هستم و یک رای دارم، بنابراین برگزاری یا عدم برگزاری جلسه صرفا مربوط به من نیست و نتیجه سلب عضویت اعضای شورا نیز به نظر آرا این هیات بستگی دارد.

?نمایندگان می توانند به توسعه استان کمک کنند

وی اما به حاشیه‌های منتفی شدن تودیع و معارفه سرپرست شرکت توزیع برق نیز اشاره کرد و گفت: بر خلاف تصور، قاطبه نمایندگان استان نسبت به کارنامه سرپرست شرکت توزیع برق نگاه مثبت داشتند.

استاندار لرستان در پاسخ به سوال خبرنگاران در این زمینه، گفت: اینکه می‌گویید استاندار با نمایندگان مشکل دارد اینطور نیست، من به تعامل با نمایندگان اعتقاد دارم زیرا نماینده یک ظرفیت است و می‌تواند به توسعه استان کمک کند.

وی ادامه داد: چرا باید خودمان را روبروی نمایندگان قرار بدهیم، واقعیت این است که هفتاد تا هشتاد درصد موارد در جهت رفع مشکلات استان کنار هم هستیم، اما یک جاهایی هم اختلاف سلیقه وجود دارد که طبیعی است.

?احیا ۱۲۲ واحد تعطیل و رها شده در لرستان

استاندار لرستان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به احیای ۱۲۲ واحد تعطیل شده استان، به بیان مصادیقی در این زمینه پرداخت و در ادامه اظهار کرد: سفر رییس جمهور به استان ۱۷۵ مصوبه به دنبال داشت از این تعداد ۱۱ مورد مصوبه صددرصد محقق و ۱۸ مصوبه نیز از پیشرفت بالای ۹۰ درصد برخوردار هستند.

زیویار بیان کرد: تکمیل سد مروک، پل بلیلوند، تکمیل پارک موزه دفاع مقدس، تجهیز ایستگاه هواشناسی، تکمیل سالن‌های ورزشی و ایمن سازی راه‌های ۱۴ روستا جزو ۱۸ مصوبه‌ای است که پیشرفت بالای ۹۰ درصد دارند.

وی در خصوص انتشار خبری مبنی بر سرمایه‌گذاری ۲۰ هزار میلیارد تومانی در استان نیز ،گفت: نکته قابل توجه در خصوص این رقم این است که تامین سرمایه به شکل‌های مختلف از جمله اعتبارات دولتی، تزریق اعتبار بخش خصوصی، تسهیلات و اعتبارات تبصره‌های ۱۸ و ۱۶ است.

استاندار لرستان افزود: از مصادیق سرمایه گذاری بخش خصوصی می‌توان به سیلیکون متال بروجرد با هزار میلیارد تومان، سیمان سفید ازنا با هزار میلیارد تومان، نساجی بروجرد با ۳۰۰ میلیارد تومان، گاوداری ۷ هزار راسی دورود با ۸۰۰ میلیارد تومان و … اشاره کرد.

زیویار در خصوص تسهیلات تبصره ۱۶ و ۱۸ نیز توضیح داد: سال گذشته سهم استان از محل تسهیلات تبصره ۱۸ یک هزار و صد میلیون تومان و تبصره ۱۶ هشتصد میلیارد تومان بود، تسهیلات تبصره ۱۸ استان در سال جاری حدود ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان مشخص شده اما تاکنون ابلاغ نشده است.ابلاغ تسهیلات تبصره ۱۸ کشوری است و منتظر ابلاغ آن هستیم تا روند پرداخت در استان آغاز شود.

استاندار لرستان در ادامه به برخی دیگر از سوالات اصحاب رسانه نیز پاسخ داد و در خصوص انجام مصوبات ریاست جمهوری و احیا پروژه‌های راکد به تشریح مصادیق و پروژه‌ها پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *