جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تحقیقات انسان‌شناسی درباره سکونت انسان های اولیه ۱۰ هزار ساله در دلفان / نتایج تحقیق محققانی از هفت کشور جهان

در پی انتشار نتایج جدید مطالعات انسان‌شناسی بر روی چند اسکلت انسانی به دست آمده از تپه عبدالحسین واقع در شهرستان دلفان لرستان، اطلاعات جدیدی درباره کشاورزان اولیه در حدود ۱۰ هزار سال پیش در منطقه زاگرس به دست آمده است…


نسیـــم دلفـان – این پژوهش و تحقیقات به همت دکتر فرناز بروشکی از دانشگاه ماینس آلمان، دکتر مرجان مشکور از موزه تاریخ طبیعی پاریس، دکتر فریدون بیگلری از موزه ملی ایران، دکتر کامیار عبدی از دانشگاه کالیفرنیا و دکتر حسین داودی از دانشگاه تربیت مدرس انجام گرفته و حاوی اطلاعات انسان‌شناسی ارزشمندی در خصوص ساکنان اولیه لرستان می‌باشد.

فریدون بیگلری باستان‌شناس، موزه‌دار و مسئول بخش پارینه‌سنگی در موزهٔ ملی ایران در این خصوص گفت: این اطلاعات جدید با استخراج توالی ژنوم باستانی و ایزوتوپ نمونه‌های استخوان انسان از تپه عبدالحسین شهرستان دلفان اطلاعات جدیدی درباره تبار و نوع تغذیه کشاورزان اولیه زاگرس به دست آمده است.
وی افزود: در کاوش‌های باستان‌شناسی در این تپه که توسط باستان‌شناس انگلیسی، جودیت پولار در دهه ۱۳۵۰ انجام شد، تعداد هفت اسکلت انسانی از دوره نوسنگی کشف شد که همگی در موزه ملی ایران نگهداری می‌شوند.
بیگلری تأکید کرد: در مطالعات اخیر سه اسکلت نمونه‌برداری شده و به هدف استخراج DNA باستانی مورد آزمایش قرار گرفتند؛ تاریخ‌گذاری‌های رادیو کربن که روی این اسکلت‌ها انجام شده نشان می‌دهند که آن‌ها به تاریخی بین ۸۲۰۰ تا ۷۷۵۰ پیش از میلاد مربوط هستند.
باستان‌شناس، موزه‌دار افزود: یکی از آن‌ها اسکلت زنی است که بر اساس اندازه‌گیری استخوان‌ها، قامت وی حدود ۱۵۴ تا ۱۶۳ سانتیمتر تخمین زده شده است؛ فرسودگی مفصل در استخوان‌های کتف، زند زیرین و مچ دست و پوسیدگی دندان‌ها به دلیل مصرف زیاد کربوهیدرات شناسایی شده است.
وی ادامه داد: نمونۀ دیگر با توجه به میزان رشد دندان و اندازۀ استخوان‌های بلند به کودکی بین ۶٫۵ تا ۸ سال تعلق دارد که دندان‌های شیری آن به شدت ساییده شده است؛ آزمایش ایزوتوپ استخوان‌ها نشان داده که خوراک ساکنان تپه عبدالحسین در حدود ۱۰ هزار سال پیش بیشتر متکی بر غلات بوده که نشانه کشت غلات و آغاز کشاورزی در این منطقه از لرستان است.
قابل ذکر است نتایج مطالعات بقایای انسانی تپه عبدالحسین که توسط تیمی از پژوهشگران شامل ۳۲ متخصص ژنتیک، باستان‌شناس و باستان جانورشناس از کشورهای ایران، آلمان، فرانسه، انگلستان، سویس، ایرلند، سوئد انجام شده در روز پنج‌شنبه ۲۴ تیرماه ۱۳۹۵ در ژورنال معتبر علوم (Science) منتشر شد؛ انتشار این نتایج جدید بازتاب فراوانی در خبرگزاری‌های جهان داشت و نشان می‌دهد که برخلاف تصورات قبلی مبنی بر تک منشأ بودن آغاز کشاورزی در هلال حاصلخیزی، این رویداد مهم تاریخ بشری در چندین نقطه و تقریباً به‌طور همزمان آغاز شده است.
علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت اصل مقاله منتشر شده به این وبگاه مراجعه کنید: academia.edu
نتیجه اطلاعات انسان‌شناسی ساکنان اولیه لرستان منتشر شد
برگرفته از سایت خبری یافته


مطالـــب مرتبـط :

» آغاز استخراج فسیل‌های کشف شده در دلفان / فسیل‌هایی با قدمت هفت میلیون سال


تازه ترین اخبار منطقه را مستقیمأ از طریق ترمینال خبری ” نسیـــم دلفـان ” دریافت کنید.

برای عضویت در کانال خبری نسیم دلفان روی تصویر زیر کلیک نمایید.

12

۳ نظر

  1. باسلام وتشکر از تهیه مطلب فوق.بعضی ها میگن حضرت آدم ۷۰۰۰سال پیش درقید حیاط بودند ظاهرا عبدالحسینی ها قبل از حضرت آدم متولد شدند؟؟؟؟!!!!

  2. به نام انکس که بیگ بنگ (انفجار عظیم)را افرید.
    نوح (بابابزرگ)
    باسلام به تمام ایرانیان پس از تحقیقی در مورد تاریخ و دلفان کردم چیزهایی فهمیدم که نیاز شد به اطلاع شما برسانم
    بگذارید با چند سوال برایتان یک مفهوم کلی ایجاد
    بابابزرگ کیست؟سرکشتی چه ارتباطی با کشتی نوح دارد؟اگر بابا بزرگ خودمان نوح باشد چه سودی دارد؟
    قصد دارم برایتان با مقاله ای به عرضتان برسانم که
    ایا بابابزرگ که بانام امام زاده ابراهیم ثبت شده برادر امام رضاست ؟ امام رضا یک برادر به نام ابراهیم دارد کاملا
    درست است ولی در شهر امل هم چنین کسی به نام امام زاده ابراهیم وجود دارد که ثبت شده است پس اگر بابابزرگ ما
    امام زاده ابراهیم نیست پس چه کسی می تواند باشد ؟ درست است نوح حالا چرا نوح؟
    دلایلی وجود دارد که میتواند اثبات کند بابا بزرگ نوح است ۱_اگر چند کیلومتر دور تر رویم به روستایی به نام سرکشتی
    میرسیم که نام این روستا خود میتواند دلیلی باشد ۲_محوطه گورستانی باباجیلان در موقعیت ۳۳۹/۵۹/۳۳ عرض جغرافیائی،
    ۱۵۸/۴۰/۴۷ طول جغرافیائی و ارتفاع ۲۰۶۰ از سطح دریا در راس ارتفاعات کوه سرکشتی (منطقه ای به نام اَشکِنی) قرار
    گرفته است.این اثر در پائیز سال ۱۳۸۴ توسط قاچاقچیان اشیاء عتیقه مورد غارت و دستبردی بی سابقه قرار گرفت
    به طوری که بیش از ۸۰ درصد این گورستان تخریب شد پس از آن توسط کارشناسان میراث فرهنگی استان لرستان
    مورد توجه قرار گرفت. بلافاصله از پژوهشکده باستان شناسی، تقاضای صدور مجوز کاوش به عمل آمد و پرونده ثبتی
    این اثر توسط نگارنده تکمیل و در فهرست آثار ملی کشور به شماره ۲۰۰۶۱ در تاریخ ۲۲ آبان ماه ۱۳۸۶ به ثبت رسید.
    پس از صدور مجوز در پائیز سال ۱۳۸۵ هیاتی به سرپرستی نگارنده به محل اعزام شد اشیاء سطحی حاصل از کاوش‌های
    غیر مجاز را جمع آوری و در قالب یک مقاله پژوهشی با عنوان فصل نخست پژوهش‌های باستان شناسی محوطه باباجیلان در
    نهمین کنگره باستان شناسان ارائه شد.مجدداً در پائیز سال ۱۳۸۶ به منظور انجام فصل دوم کاوش اضطراری به منطقه عزیمت کرده
    و در مدت یک ماه پس از حفر ۱۳ گمانه و ۶ ترانشه موفق شدیم به بقایای یک گور تخریب شده برخورد و تعدادی اشیاء نفیس مفرغی و
    آهنی به همراه تعدادی مهره عقیق و مفرغی همچنین سرپیکان، سرنیزه، اشیاء تزئینی و سفالینه های ساده و منقوش متعددی به دست آوریم.
    در میان اشیای مکشوفه یک انگشتر مفرغی، به دلیل وجود نقش فروهر (قرص خورشید بالدار با شمایل انسانی) بر روی آن
    از بقیه شاخص تر بوده و اهمیت خاصی به این سایت و همچنین مجموعه اشیاء فوق بخشیده است که از نظر تاریخی و باستان شناسی
    نیز دارای اهمیت فوق العاده ای است .نقش روی این انگشتر شامل قرص خورشیدی است با دو بال در طرفین و دو حلقه آویزان در زیر
    بال‌ها که پیکره انسانی با نیمرخ چپ و از درون قرص خورشید بیرون آمده، نمایش داده شده است.تصویر این انسان با کلاه و باشلق مادی
    و همچنین لباس مادی نشان داده شده و در دست چپ این شخص حلقه ای قرار دارد که متأسفانه در این قسمت ضربه ای به انگشتر وارد شده و کج شده است.
    با توجه به گونه شناسی و مقایسات تطبیقی به عمل آمده و داده های به دست آمده به همراه این شی می توان قدمت آن را به اواخر عصر آهن ۲ و تاریخی
    بین ۹۰۰ تا ۷۵۰ پیش از میلاد تخمین زد.خوشبختانه با کاوش‌های اضطراری صورت گرفته در این محوطه توانستیم حداقلی از اطلاعات تاریخی
    در مورد این محوطه و ساکنان آن را به دست آوریم. امید است کاوش‌های آتی بیانگر حقایق نهفته دیگری شود که در جای جای این سرزمین کهن مدفون است.۳_
    بادیدن فیلم هالیوودی نوح میفهمیم که در ان زمان چون عمر انسان زیاده بوده و انها جد خود را میدیدند انها را بابابزرگ مینامیدند ۴_کال نازار یا همان
    همسر باوفا نوح در پی بازسازی که انجام گرفته شد وسایل زنانه در نزدیکی این مقبره پیدا شد که خود دلیلی بر این است
    ۵_برمیگردیم به فیلم هالیوودی که اگه دیده باشید یک سری سنگ که فرشتگانی در انها اسیر شده بودند حالا اگه شنیده باشید از اهالی مردم
    در محراب کوه گنجی وجود داره که خیلی ارزشمند و بزرگ است…بعضی کسان بر حسب اتفاق وارد جایی شدن که این گنج را پیدا کرده اند و
    تا رفته اند که وسیله ای برای جمع اوری بیاورند دیگر نتوانسته اند ان را پیدا کنند وبرخی هم معتقدند که فقط در یک زمان خاص این مکان اشکار می شود
    !!ایا سنگ ها تکان خورده و مانع از خروج شده اند۶_نهاوند یا نوح اوند یا نوح اب بند پس از طوفان نوح (ع) یک تمدنی در نهاوند پیدا شده است که در کتاب‌های باستان‌شناسی
    با نام تمدن تپه گیان نهاوند آمده است و در کتاب باستان‌شناسی ایران باستان نوشته «واندنبرگ» طبقه اول تا پنجم تمدن گیان از دوران ۴۲۰۰ سال قبل از میلاد تا دوران برنز
    قدیم و برنز متوسط و برنز جدید و دوران آهن بررسی و آثار فراوانی که به دست آمده اثبات شده است.
    ا‌بن فقیه همدانی در سال ۲۹۰ هجری قمری یعنی حدود ۱۲۰۰ سال پیش نوشته:
    «نهاوند از ساخته‌های نوح (ع) است و به آن نوح‌آوند گفته‌اند». (البلدان، ص۲۳۸) این کتاب در سال ۱۸۸۵ میلادی در اروپا چاپ شده است.
    در کتاب الللباب فی تهذیب‌الانساب از ابن جزری آمده که «نهاوند شهری است از بلاد جبل. گویند آن را نوح علیه‌السلام بنا کرده است و نام آن نوح‌آوند بوده است.
    پس «حا» به‌ «ها» تبدیل شد. (الللباب فی تهذیب‌الانساب، جلد ۳، ص۳۳۵).استخری از معتبرترین جغرافیدانان اسلامی که در سال ۳۴۶ هجری قمری وفات یافته
    در کتاب معروف خود مسالک و ممالک می‌گوید: «درباره سرزمین کوهستان … نهاوند بر کوهی نهاده است. باغ و بوستان‌ها و میوه بسیار دارد و دو مسجد آدینه دارد …»
    (ص۱۶۵) پس همان گفته‌ها را تکرار می‌کند.در کتاب عجایب‌المخلوقات که در سال ۵۵۵ هجری قمری نوشته شده است می‌خوانیم:
    «نهاوند شهری قدیم است که آن را نوح علیه‌السلام بنا کرد، آن را نوح‌آوند گویند.» (ص۲۷۵)
    زکریا قزوینی در سال ۶۷۴ هجری قمری در کتاب خود نوشته: «نهاوند شهری است نزدیک همدان قدیم‌البناء گویند از بناهای نوح نبی(ع) است. اصلش نوح‌آوند بوده است».
    (آثار‌البلاد و اخبارالعباد، ص۵۴۵)در روضه‌الصفا می‌خوانیم: «نهاوند شهری است قدیم آن بلده از بناهای نوح است نامش را نوح‌آوند نهادند، از کثرت استعمال نهاوند، شده است.»
    (روضه‌الصفا، محمدبن خاوند شاه، ج ۷، ص۴۴۸).در برهان قاطع، محمدحسین خلف تبریزی در سال ۱۰۶۲ هجری قمری نوشته: «نهاوند: نوح (ع) بانی آن شهر بوده و آن را نوح‌آوند می‌گفته‌اند،.
    یعنی نوح تخت و نوح مسند، چه پایتخت نوح (ع) بوده و به معنی تخت و مسند هم آمده است و به کثرت استعمال نهاوند شده است.» (برهان قاطع، ص۱۱۷۳)
    در فرهنگ نفیسی، تالیف سال ۱۳۱۸ شمسی می‌خوانیم: «نهاوند به معنی شهر نوح (ع) آمده که پایتخت نوح پیغمبر باشد.»
    محمد پادشاه (در سال ۱۳۰۶ قمری در هندوستان) می‌نویسد: «نهاوند از ابنیه نوح پیغمبر است.»
    در لغتنامه دهخدا می‌خوانیم: «نهاوند را نوح بنا کرده است.»
    اعتماد السلطنه (در سال ۱۳۰۰ قمری) می‌نویسد: «اهالی این ناحیه از اولاد مادی بن یافث بن نوح (ع) می‌باشند. لهذا آنها را منسوب به «مادی» نموده «مد» خواندند و مملکت آن را مدی گفتند».
    فصل دهم سفر تکوین تورات شریف که در این فصل در تعداد اولاد حضرت نوح یکی را مادی بن یافث می‌شمارد.
    در فرهنگ رشیدی می‌خوانیم: «نهاوند اصلش نوح آوند بوده زیرا نوح (ع) آن را بنا کرده است.»
    ۶_در قرآن کریم در سوره هود آیه ۴۴ از کوه «جودی» نام برده شده و می‌فرماید کشتی نوح بر کوه جودی نشست و کنار سرکشتی الان کوه جودی وجود دارد و مردم آن منطقه همه آنجا را می‌شناسند
    و در کتاب‌های جغرافی ثبت است. بنا بر تحقیقی که من داشتم هم اکنون در لرستان طایفه‌ای به نام «جودی» و «جودکی» وجود دارد که باقی‌مانده آنها که تعداد آنها نیز زیاد است، هنوز در این منطقه زندگی می‌کنند.
    در تاریخ هزار سال قبل هم از این طایفه در لرستان نام برده شده است. در کتاب جغرافیای لرستان می‌خوانیم: «جودی یا جودکی از طوایف لرستان می‌باشد.»

    حالا جه فایده ای دارد
    چندین شخصیت علمی از اروپا و آمریکا که تحقیق کرده بودند آنها گفتند که اگر واقغیت داشته باشد این منطقه بزرگ‌ترین مرکز توریستی و جهانگردی خواهد شد
    چرا که بیش از دو میلیارد مسیحی و دیگر ادیان به حضرت نوح (ع) اعتقاد دارند و بسیار علاقه دارند که قبر او را زیارت کنند.
    منابع
    تابناک
    گفته های یک محقق
    http://www.asrarnameh.com/pages.php?id=6040
    ویکی پدیا
    میراث فرهنگی لرستان

    محمد مهدی رحمتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *