جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

«تاج امیر» خواب هفت پادشاه می بیند/ سدی در شهرستان دلفان که تبدیل به سراب شد

سد «تاج امیر» که نزدیک به سه سال از کلنگ زنی آن می گذرد به خواب عمیق فرو رفته است تا رویای کشاورزان قطب حبوبات لرستان تبدیل به سراب شود…


نسیـــم دلفـان – به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان دلفان با دو هزار و ۷۴۰ کیلومتر مساحت یکی از شهرستانهای کمتر توسعه یافته استان لرستان به شمار می رود که در گذشته توجه چندانی به این منطقه محروم به ویژه در حوزه کشاورزی و دامپروری نسبت به سایر شهرستانهای استان نشده است.

با توجه به عمق بالای محرومیت این شهرستان اقداماتی نیز که پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی برای توسعه این منطقه انجام شده نتوانسته است غبار محرومیت را از چهره این دیار کهن بزداید.

 سدی که کلنگ آن روی زمین ماند

این شهرستان دارای ۱۱۹ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که از این میزان تنها ۱۹ هزار هکتار به صورت آبی و مابقی آن به صورت دیم کشت می شود که این امر علاوه بر اینکه مانع از افزایش تولید انواع محصولات کشاورزی در منطقه می شود درآمد اقتصادی مردم این دیار که بیش از ۸۰ درصد آنها از راه کشاورزی و دامپروری امرار معاش می کنند را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است.

این در حالی است که این شهرستان با دارا بودن دو رودخانه دائمی پر آب و چشمه ساران و سراب های فراوان یکی از شهرستانهای پر آب استان به شمار می رود که متاسفانه بدون کوچکترین استفاده ای از این شهرستان خارج می شود که اجرای طرح های آبی در راستای مهار آبهای روان این منطقه ضرورتی انکار ناپذیر است.

یکی از طرح های تامین آب کشاورزی دشت خاوه شهرستان دلفان سد تاج امیر است که عملیات اجرایی آن در بهمن ماه ۹۱ با حضور معاون برنامه ریزی استانداری لرستان و تعدادی از مسئولین استانی و شهرستانی به طور رسمی آغاز و پس از مدت کوتاهی ادامه ساخت آن متوقف شد.

اراضی دیمی که به سفره روستائیان رونق نمی دهد

مردم روستاهای اطراف محل احداث این سد می گویند: شنیدن خبر ساخت سد تاج امیر موجی از خوشحالی را در بین اهالی منطقه به وجود آورد چرا که پس از سالها رنج و مشقت های فراوان بالاخره رویای آبی شدن زمین های دیم مان محقق می شد و دیگر در طول سال می توانستیم انواع محصولات کشاورزی را تولید کنیم و درآمدزایی و اشتغال را برای خود و فرزندانمان به ارمغان بیاوریم اما طولی نکشید که این پروژه نیز همچون بسیاری از طرح های دیگر متوقف شد.

آنها می افزایند: تعدادی از مردم منطقه با شنیدن اینکه در اطراف زمین هایشان سد ساخته می شود در پایین دست سد اقدام به کاشت انواع درختان و ایجاد باغ های مختلف کردند که متاسفانه در حال حاضر بسیاری از درختان بدلیل نبود آب و خشکسالی های اخیر خشک شده و متحمل خسارات زیادی نیز شده اند.

مردم روستایی می گویند: درخواست ما از مسئولین امر این است که با توجه به اینکه اکثر زمین های کشاورزی ما دیم بوده هر چه سریعتر نسبت به تامین اعتبار مورد نیاز برای ادامه ساخت سد اقدام کنند زیرا اگر غیر از این باشد ما مجبور هستیم برای تامین امرار معاش به شهرهای بزرگ برویم که این موضوع نیز تبعات اجتماعی فراوانی را برای خود و خانواده مان دارد و کشاورزی این منطقه نیز از بین خواهد رفت و دیگر محصولی از آن به دست نمی آید.

تنها سد شهرستان دلفان نیازمند توجه دولت

بخشدار بخش تازه تاسیس خاوه نیز در این باره به مهر می گوید: بخش جدید خاوه با وسعت ۳۶۶ کیلومتر مربع مساحت از بخش های مستعد استان لرستان در بخش کشاورزی است که دارای ۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی بوده که ۶۰ درصد از این میزان اراضی به صورت دیم و مابقی بصورت آبی کشت می شود.

شاهپور عیسی زاده می افزاید: این آمار جدا از خشکسالی های اخیر و برداشت های غیر مجاز آب های زیر زمینی بوده که در حال حاضر در وضعیت بحرانی قرار گرفته است.

وی ادامه می دهد: به همین خاطر نیاز است که احداث سد تاج امیر به عنوان تنها سد بخش یا به نوعی تنها سد شهرستان دلفان در دستور کار دولت قرار گیرد و هر چه سریعتر مردم این منطقه که اقتصاد آنان مبتنی بر کشاورزی و دامپروری است و اغلب ساکنین آن از راه کشاورزی امرار معاش می کنند از مزایای این سد بهره مند شوند.

ارتقای تولیدات کشاورزی دلفان با احداث تاج امیر

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دلفان نیز سد مخزنی تاج امیر را در راستای مهار آبها و اجرای طرح های آب و خاک در این شهرستان ضروری می داند و به مهر می گوید: این سد به منظور تامین آب کشاورزی هزار و ۳۵۰ هکتار از اراضی دیم منطقه احداث می شود که ظرفیت ذخیره سازی آب آن هشت میلیون متر مکعب است.

فرشاد بابایی می افزاید: اگر این طرح به بهره برداری برسد در بحث افزایش تولید منطقه بسیار تاثیر گذار خواهد بود به طوریکه حدود شش تا ۱۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی به تولید این شهرستان اضافه شده و کشاورزی منطقه نیز رونق پیدا خواهد کرد.

سدی که معطل تامین اعتبار ماند

فرماندار دلفان نیز در این باره به مهر می گوید: با توجه به اینکه شغل بیش از ۸۰ درصد مردم این شهرستان کشاورزی و دامپروری است ضرورت کنترل و ذخیره سازی و کانالیزه کردن آب در این شهرستان بیش از شهرستان های دیگر است.

علی باقری می گوید: از مسئولان امر می خواهیم همانطور که در گذشته نسبت به راه دسترسی و ایجاد کارگاه اقدامات اولیه را انجام داده اند نسبت به تامین اعتبار و ادامه ساخت این طرح بدلیل ضرورت و ایجاد اشتغال دارد اقدامات موثری را انجام دهند.

وی میزان اشتغال مستقیم این طرح را ۴۰ نفر عنوان می کند و می افزاید: برای عملیات اجرایی این طرح ۲۵ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده بود و از این میزان ۱۲ میلیارد ریال اختصاص پیدا کرد که این میزان اعتبار نیز هزینه راه دسترسی به سد شد که می بایست اعتبارات آینده برای احداث سد اختصاص پیدا کند که تاکنون محقق نشده است.

باقری برآورد اولیه این طرح را ۱۵ میلیارد تومان عنوان کرده و یادآور می شود: این طرح به گفته مسئولان امورآب منطقه ای استان قرار بود ظرف مدت زمان ۳۶ ماه به بهره برداری برسد اما تاکنون این امر محقق نشده است.

به هر حال امیدواریم مسئولین ارشد استان با در نظر گرفتن نرخ بالای بیکاری و محرومیت این شهرستان در راستای توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال نسبت به تخصیص اعتبارات ویژه برای تکمیل و به بهره برداری رسیدن این طرح در آینده نزدیک اقدام کنند.

79222444980265415765.jpgمصطفی معظمی گودرزی/خبرنگار مهر

یک نظر

  1. ما که امیدی نداریم با وجود این نماینده ی عزیزی که داریم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *