جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

یادداشت فرهنگی / بمناسبت دهم مردادماه روز ثبت ملی زبان لکی

لکی و زبان شیرین آن جدای از جذابیت های خاص خود شناسنامه ، تاریخ و هویت یک تمدن کهن را با خود حمل میکند.
تمدنی که پایه گذار مدنیت در جهان آن روز بود، حکومت و قانون قبل از تاریخ های موجود جهانی در محدوده گویش زبان لکی برای نخستین بار شکل و شمایل امپراطوری بزرگی داشت که کم کم در جریان ارتباطات و مراودات جهان آن روز مورد توجه و استقبال دیگران قرار گرفت و آرام آرام پایه های مدنیت در سراسر عالم گذاشته شد.

?امپراطور مادها با محوریت و حاکمیت جغرافیای محدوده لک زبان قلب و محور شرق و غرب عالم بود. فرهنگ عمومی حوزه لکی چنان گیرا و دلربا بود که بسیاری از سران و حاکمان آن دوران هم پیمان بودن با این مهد تمدن را از افتخارات خود میدانستند.

?گرچه در گذر تاریخ تمدنهای دیگری در چهار گوشه جهان پدید آمد، اما تمام آن تحولات نشاُت گرفته از فرهنگ غنی تمدن مادی و زبان و گویش لکی بعنوان یکی از برترین زبانهای ان دوران بوده است.

?آوازه فرهنگ متمدن ما در واژهای بی نظیر زبان لکی علی رغم جفاهای تاریخ و کوتاهی های هم تبارانمان در طول تاریخ همچنان کم وبیش در اشعار وزین لکی مشهود واشکار است.

?نباید انزوای زبان لکی ، این یادگار کهن تاریخ را به گردن دیگران و در اثر تقابل فرهنگی با جهان قلمداد کنیم.
نمی توان کوتاهی های بین نسلی و عدم توجه به اصالت کهن بر اثر غفلت خود مان را حواله دیگران کنیم .

?وقتی ما خودمان در مراودات روزانه از بکار بردن جملات و کلمات شیرین لکی اِبا داریم ،چه توقعی هست تا دیگران آن را برای ما و فرزندانمان زنده و اِحیاء نمایند!

?گرچه در سالهای اخیر تلاشهای فراوانی در جهت شناسایی و گسترش فرهنگ و زبان لکی صورت گرفته که از این بابت سپاسگزار همه بزرگانی که این پرچم فرو خفته در خاک را بلند نمودند هستیم و بر دستان آنان بوسه می زنیم، اما احیاء این سرمایه گرانبها نیازمند تلاشهای بیشتر است.

?چرا موُسسات فرهنگی در شهرهای لک نشین برای رونق بخشیدن به گویش لکی با برگزاری کلاسهای آموزشی و استفاده از اساتید مجرب شرایط خواندن و نوشتن این گرانبها زبان باستانی را در دستور کار خود قرار نمی دهند؟!

?چرا خانوادههای ما که به حق و با آینده نگری آنقدر تلاش میکنند تا فرزندان خود در اندیشکده های گوناگون، زبانهای روز دنیا را بیاموزند ، اما از آموختن زبان آباء و اجدادی خود گریزانیم.؟!

?امیدواریم با بزرگداشت این روز بزرگ همه تلاش کنیم با گسترش گفتمان شیرین لکی در ابعاد گوناگون این کهن ترین زبان پر افتخار را مجدد پر رونق و در مراودات خود بر بیان آن پا فشاری نمائیم.

علی محمد نظری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *