شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

«ایتیوند» در مسیر عمران و آبادانی/ لزوم استقرار نمایندگی ادارات

با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی مسئولان، دهستان «ایتیوند» به بخش تبدیل شده و حالا برای قرار گرفتن در مسیر عمران و آبادانی نیازمند ایجاد زیرساخت‌ها و استقرار نمایندگی ادارات است.

نسیم دلفان – به گزارش خبرگزاری مهر ، فروردین ماه امسال هیئت وزیران مصوبه‌ای را با موضوع تبدیل شدن دهستان‌های «ایتیوند» شمالی و جنوبی و «میربگ» شمالی و جنوبی شهرستان دلفان به دو بخش «ایتیوند» و «میربگ» را به استانداری لرستان ابلاغ کرد که انتشار این خبر موجی از خوشحالی را در بین مردمان این دهستان‌ها به وجود آورد و آرزوی دیرینه شأن پس از سال‌ها تحقق پیدا کرد و دیگر نیاز نیست مسافت‌های طولانی را برای پیگیری کارهای اداری، مشکلات و خواسته‌های اهالی منطقه شأن را طی کنند.

لزوم استقرار نمایندگی ادارات در بخش تازه تأسیس «ایتیوند»

شهرستان ۱۵۰ هزار نفری دلفان با اختصاص دو بخش «ایتیوند» و «میربگ» تعداد بخش‌های آن به پنج بخش افزایش پیدا کرده است و با این اوصاف بهتر از گذشته می‌توان مسائل و مشکلات روستاها را پیگیری و حل کرد.

«ایتیوند» در مسیر عمران و آبادانی/ لزوم استقرار نمایندگی ادارات

دهه فجر امسال با حضور استاندار لرستان و جمعی از مسئولان استانی و شهرستان در مراسمی باشکوه و به یادماندنی، بخشداری «ایتیوند» رسماً افتتاح و فعالیت خود را آغاز کرد و صفحه‌ای تازه در تحولات سیاسی، اجتماعی این منطقه از دلفان لرستان رقم خورد و روستای بزرگ «کهریز روشت» به عنوان مرکز بخش تعیین شد.

پیش از این دو دهستان «ایتیوند» جنوبی و «ایتیوند» شمالی به همراه دو دهستان دیگر یعنی «کاکاوند» غربی و شرقی جز دهستان‌های بخش «کاکاوند» به شمار می‌رفتند و امروز این دو دهستان با ۱۲۰ روستا و ۱۱ هزار نفر جمعیت و با مشکلات متعدد در حوزه‌های راه روستایی، آب آشامیدنی سالم و بهداشتی، گازرسانی فضای آموزشی مناسب، زیرساخت‌های مخابراتی و دیگر حوزه‌های مختلف چشم انتظار توجه ویژه دولت مردان برای رفع آن هستند.

تسریع در استقرار نمایندگی ادارات و شعب بانک‌ها برای تسهیل کردن کارهای اداری اهالی این بخش تازه تأسیس در «کهریز وروشت» از مهم‌ترین خواسته‌های مردم این منطقه از لرستان به شمار می‌رود.

اعلام همکاری و حمایت مردم برای استقرار ادارات

یکی از اهالی بخش «ایتیوند» با چهره‌ای خندان و تلفظ شیرین خود با قدردانی از تأسیس بخشداری «ایتیوند» می‌گوید: سال هاست که ما منتظر چنین روزی هستیم که خوشبختانه به یمن مبارک ۴۳ سالگی پیروزی انقلاب اسلامی شاهد این روز تاریخی در «کهریز وروشت» بودیم، این روز بهترین و خاطره انگیزترین روز مردمان این دیار است و برای همیشه این ایام در خاطره شأن باقی خواهد ماند.

«ایتیوند» در مسیر عمران و آبادانی/ لزوم استقرار نمایندگی ادارات

رضا اسدی، می‌گوید: مردم مرکز بخش «ایتیوند» با دیده منت آماده اهدای زمین مورد نیاز برای استقرار نمایندگی‌های تمامی ادارات را در بخش دارند و از تمامی این عزیزان استقبال خواهیم کرد.

این پیرمرد خوش اخلاق و دوست داشتنی با بیان این جمله از مسئولان استقبال می‌کند، کوه‌ها، چشمه‌ها، جنگل‌های بلوط، سبزه‌ها و درختان کهن سال و مردمان «ایتیوند» به هر عزیزی که برای این مردم قدمی بردارد خوش آمد می‌گوید.

مردم «ایتیوند» شهرستان دلفان از دیرباز به خونگرمی، نجابت، سخاوتمندی و مهمان نوازی، شجاعت و دلیر بودن زن و مرد و همچنین با اصالت بودن شهره خاص و عام بوده اند و استقبال باشکوه و پذیرایی چند هزار نفری در روز افتتاح بخش گواهی محکم بر این ادعاست.

لزوم ایجاد زیرساخت‌ها در منطقه

یکی دیگر از اهالی بخش «ایتیوند» با اشاره به اینکه ایجاد بخش «ایتیوند» نقش مهمی در توسعه و عمران روستاها و مرکز بخش خواهد داشت، گفت: ما قدردان تمامی مسئولانی که موجبات تبدیل شدن دهستان‌های «ایتیوند» جنوبی و شمالی به بخش را فراهم کرده اند، هستیم و امیدواریم با استقرار هر چه زودتر نمایندگی ادارات در مرکز بخش کام شیرین این اقدام ارزشمند را شیرین‌تر کنند.

«ایتیوند» در مسیر عمران و آبادانی/ لزوم استقرار نمایندگی ادارات

عبداله محمدی، می‌گوید: در حال حاضر مرکز بخش تنها از پاسگاه انتظامی و حوزه مقاومت بسیج برخوردار است و امیدواریم دولت محترم استقرار بانک کشاورزی، نمایندگی دادگستری، آموزش و پرورش، کمیته امداد امام ره، برق، گاز، مخابرات و نمایندگی توزیع نیازهای حوزه کشاورزی را با توجه به مراجعه زیاد در اولویت قرار دهد.

وی، ادامه می‌دهد: نبود راه دسترسی مناسب و شوسه و مالرو بودن بسیاری محورهای روستایی، وجود مدارس کپری و کانکسی، نبود آب آشامیدنی سالم و بهداشتی، نبود گاز لوله کشی در بسیاری از روستاها از مهمترین مشکلات بخش تازه تأسیس «اتیوند» است.

صعب العبور بودن بسیاری از جاده‌های روستایی در این بخش از جمله عواملی است که تاکنون در راستای رفع دیگر مشکلات آن اقدام نشده است، به طوری که در ایام بارندگی تردد در این محورها امکان پذیر نبوده و گاهاً با بارش برف بیش از یک ماه ارتباط مردم این مناطق با مرکز شهرستان قطع می‌شود.

راه به عنوان زیرساخت توسعه نقش مهمی را در عمران و آبادانی هر منطقه دارد که ضروری است مسئولان امر قبل از هر اقدامی نسبت به رفع مشکل راه دسترسی به روستاها و آسفالت آن را انجام دهند تا به سهولت نسبت به دیگر خدمات اقدامی شود.

«ایتیوند» در مسیر عمران و آبادانی/ لزوم استقرار نمایندگی ادارات

لزوم جلوگیری از مهاجرت به شهرها

یداله محمدی یکی دیگر از اهالی مرکز بخش «ایتیوند» با اشاره به اینکه علی رغم اجرای طرح هادی روستایی در «کهریز وروشت» هنوز جاده اصلی مرکز بخش آسفالت نشده است و کوچه‌ها نیز بهسازی نشده است می‌گوید: این موضوع مشکلاتی را برای تردد و عبور و مرور مردم به وجود آورده است که انتظار داریم نسبت به تسریع در آسفالت و بهسازی آن اقدام شود.

گودرز وثوقی دهیار مرکز بخش نیز از اعلام آمادگی مردم این بخش برای تقدیم زمین مورد نیاز نمایندگی ادارات خبر داد و می‌گوید: در حال حاضر با افتتاح بخشداری در «ایتیوند» مهم‌ترین اقدام اساسی صورت گرفته است اما در صورت نبود نمایندگی ادارات در بخش مردم مجبور هستند به مرکز شهرستان مراجعه کنند که امیدوار هستیم مسئولان امر نسبت به حل آن اقدام کنند.

حجت الاسلام علی اصغر خزایی روحانی مستقر بخش «ایتیوند» نیز مردم این بخش را از وفادارترین مردم به ولایت فقیه و نظام بر شمرد و می‌گوید: مسئولان نیز می‌بایست به خواسته‌های اصلی مردم این بخش همچون گذشته توجه جدی داشته باشند که خدمات ارزشمندی را که نظام مقدس جمهوری اسلامی برای این مناطق فراهم کرده است پر رنگ تر جلوه داده شود.

به هر حال امیدواریم با توجه به نقش توسعه بخش‌ها و عمران و آبادانی روستاها در توسعه و رونق اقتصادی و در راستای جلوگیری از مهاجرت روستانشینان به مرکز شهر تحقق این امر ضرورتی اجتناب ناپذیر است و امیدواریم هر چه زودتر شاهد آن باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *