جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اولین کارگردان زن سینمای ایرانی کیست؟/تقدیر متفاوت نیکی کریمی از اولین کارگردان زن کشور+تصاویر

در مراسم تقدیر نیکی کریمی از شهلا ریاحی بعد از اکران بخش هایی از فیلم مرجان، زهرا مشتاق عضو شورای مرکزی انجمن منتقدان گفت: سالها پیش از تجربه کارگردانی ریاحی خبر داشتم. امروز خوشحالم که فیلم خانه ملی شرایطی فراهم آورد تا بیننده بخش هایی از آن باشم. برایم جالب بود که در سینمای مرد سالار ۶۰ سال پیش شهلا ریاحی چطور به فکر فیملسازی افتاد و چه موانعی سر راهش بود اما چیزی که اهمیت دارد، ساخته شدن فیلم توسط این بانوی سینما است. شهلا ریاحی از برترین چهره های سینمای ایران است و باید اعتراف کرد که بازیگری در ذات او است.

مشتاق با اشاره به فیلم و سریالهایی که در زمان کودکی از ریاحی به یاد داشت، افزود: وقتی که کودک بودم با علاقه تلویزیون تماشا می کردم و هر دوشنبه منتظر سریالی بودم که ریاحی را با عنوان «عزیز خانم» به بچه ها معرفی می کرد. برای بازیگر پیشکسوتمان آرزوی سلامتی دارم.

در ادامه این مراسم حبیب اسماعیلی با اشاره به اینکه امشب از فراموش نشدنی ترین شب های من است گفت: از نیکی کریمی تشکر می کنم که فرصتی فراهم کرد تا از زحمات این پیشکسوت قدردانی شود و چه خوب است که چنین اتفاقاتی وقتی بیفتد که هنرمندان در قید حیات هستند. من افتخار داشتم در چند پروژه سینمایی همبازی ریاحی باشم و طی این سالها درس های زیادی از ایشان یاد گرفتم. انضباط و خوش اخلاقی او همیشه زبانزد او بود و به همه انرژی می داد. امثال نیکی کریمی که در شرایط دشوار امروز کارگردانی می کنند به یاد داشته باشند که شهلا ریاحی ۶۰ سال پیش با مقاومت توانست مشکلات زمانه و تنگ نظری ها را برای رسیدن به هدفش پشت سر بگذارد.

همچنین پانته آبهرام با حضور در این مراسم اظهار کرد: هیچ وقت سخنران خوبی نبودیم اما نکته ای که همیشه مد نظر دارم این است که ساختن فرهنگ یک کشور سالها زمان می برد و فرهنگ مهمترین پایه تمدن است اما متاسفانه خراب کردنش کمتر از دقیقه ای بیشتر طول نمی کشد. شهلا ریاحی نماد اولین زنی است که جسارت کرد در جهان مردانه آن روز پشت دوربین برود و فیلم بسازد. این گام اول هر چند که تا سالها ادامه پیدا نکرد اما سنگ بنای درستی بود تا بعدا کارگردانان زن سینمای ایران امثال نیکی کریمی به جمع سینماگران اضافه شوند و بتوانند با قدرت به کارشان ادامه دهند. خوشحالم نیکی کریمی امشب چنین فرصتی را برای ما فراهم آورد. همیشه قدر  پیشکسوتانمان را بدانیم چرا که اصالت سینما بر پایه حضور آنها است.

نیکی کریمی با تشکر از حضور شهلا ریاحی در این مراسم گفت: خوشحالم که بانوی پیشکسوت سینما با آمدنش بر ما منت نهاد اما حضور او همه آن چیزی نیست که باید گفته شود. آمدن شهلا ریاحی به خاطر مردم، فرهنگ، ترویج معرفت و انسانیت است و همه اینها من را تشویق کرد همه این سالها بمانم و کار کنم. شهلا ریاحی دل شیر داشت که ۶۰ سال پیش کارگردان شد و همانطور که می بینیم فیلم و خود کارگردان جلوتر از زمانشان بودند. او راه را برای من و امثال من باز کرد. در کنار همه اینها صدای زیبا و خاطره انگیزش همیشه در تاریخ ماندگار است.

به نقل از سیمرغ همچنین شهلا ریاحی با سپاس از همه کسانی که این برنامه را تدارک دیدن گفت: امیدوارم اثر نسبتا خوبی از خود به جا گذاشته باشم. همه تان را دوست دارم و برایتان آرزوی سلامتی و موفقیت دارم. اگر تا امروز زنده ام به خاطر محبت شما است. امیدوارم همیشه در کنارتان باشم.

در پایان این مراسم منوچهر ریاحی، پسر این بازیگر اظهار کرد: همه چیز را از مادرم دارم و یادم می آید که در کودکی دوست داشتم بازیگر شوم اما مادر من را به تحصیل توصیه کرد. من تنها کسی هستم در سن ۲۰ سالگی مادر وقتی مرا باردار بود بازیگر شدم و خوشحالم از این که زیر سایه پدر و مادری کارگردان و کاربلد بزرگ شدم.

بعد از این مراسم، فیلم سینمایی «شیفت شب» به کارگردانی نیکی کریمی به نمایش درآمد.

گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : mehrnews.com


مطالـب مرتبـط:

» گریم وحشت آور نیکی کریمی بازیگر زن ایرانی+عکس

» نیکی کریمی : چه بلایی بر سر جامعه ما آمده است! +عکس

» عکسهای جدید بازیگران و همسرانشان که تا بحال ندیده اید

» بازیگران معروف ایرانی که از هم طلاق گرفته اند + تصاویر

» تفاوت چهره بازیگران زن ایرانی، قبل و بعد از عمل زیبایی +تصاویر

» تیپ متفاوت بازیگران زن ایرانی جلوی دوربین و در زندگی شخصی+عکس

» بازیگران ایرانی که اهل ازدواج و بچه‌داری نیستند!+عکس

» عکس/این زن بدحجاب ایرانی در کنار فوتبالیست مطرح کشورمان کیست؟

» ممنوع الفعالیت شدن برخی از بازیگر زن ایرانی به خاطر بدحجابی+عکس

» گرانترین بازیگر زن سینمای ایران! +عکس

» چهره واقعی بزرگترین کمدین جهان را دیده بودی؟ + زندگینامه و عکس

» دستمزد مجریان تلویزیون چقدر است؟ / از ۲۰ میلیون برای چند دقیقه تا ۵۰ هزار تومان در یک اجرا

» چهره واقعی بزرگترین کمدین جهان را دیده بودی؟ + زندگینامه و عکس

معرفی کورش نریمانی کارگردان پرفروش ترین تئاتر ایران/هنرمندی بزرگ از دیار دلفان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *