شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اهالی دهستان های میربگ جنوبی دلفان چشم انتظارخدمت رسانی مسئولان

اهالی روستاههای دهستان میربگ جنوبی شهرستان دلفان به واسطه وجود برخی مشکلات و محرومیت ها، چشم انتظار خدمت رسانی مسئولان در راستای رفع مشکلات و تامین امکانات و نیازهای رفاهی و خدماتی هستند…


نسیـــم دلفـان – به گزارش خبرنگار ایرنا، روستاههای دورافتاده و محروم شهرستان دلفان از ابتدای پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، شاهد خدمت رسانی بهینه و گسترده مسوولان اجرایی منطقه در زمینه تامین و توسعه امکانات و خدمات زیرساختی و رفاهی موردنیاز هستند.
هرچند که برغم خدمات گسترده و موثر انجام شده، به واسطه حجم بالای محرومیت ها و کمبودهای برجای مانده از گذشته، ساکنان این مناطق روستایی از جمله دهستان میربگ جنوبی شهرستان دلفان، هنوز با مشکلات و کمبودهای مواجه هستند.
تعداد زیاد و پراکندگی روستاهها دراین منطقه، محدودیت و کمبود منابع مالی و اعتباری، قرار گرفتن برخی روستاها در مناطق سخت گذر و دور افتاده و همچنین جمعیت اندک روستاها، مشکلاتی را در مسیر خدمت رسانی مسئولان دراین مناطق ایجاد کرده است.
میربگ جنوبی از جمله مناطق روستایی و دهستان های محروم شهرستان دلفان است که در جنوب غربی شهر نورآباد مرکز این شهرستان واقع شده است.
روستاههای این دهستان از داشتن برخی امکانات و نیازهای اولیه رفاهی و خدماتی محروم هستند که از آن جمله می توان به کمبودهای بهداشتی، درمانی، فرهنگی، آموزشی و همچنین مشکلات اقتصادی اشاره کرد.
این دهستان برغم بهره مندی از توانمندی ها و جاذبه های بکر و دست نخورده طبیعی با مشکلات زیادی مواجه است و همین امر موجب بروز محرومیت در بخش های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی برای اهالی این دهستان شده است.
این منطقه از جاذبه های منحصربفرد گردشگری و طبیعی از جمله کوه شگفت انگیز مهراب، آبشارهای داله لان، سوله و تنگه رویایی گاوشمار و همچنین بقعه امامزاده ابراهیم (ع) و امامزاده محمد بن زید (ع) برخوردار است که متاسفانه شرایط برای استفاده از این ظرفیت ها در مسیر رشد و توسعه این منطقه فراهم نشده است.
محرومیت ها و مظلومیت های میربگ جنوبی بهانه ای شد تا فرماندار دلفان به همراه مسئولان ادارات و نهادهای انقلابی این شهرستان در قالب برنامه ده گردشی به دیدار روستاییان محروم میربگ جنوبی بروند تا از نزدیک با دردها و نیازهای آنان آشنا شوند.
برهمین اساس، شهر نورآباد را به مقصد روستاهای محروم دهستان میربگ جنوبی ترک کردیم و با گذر از مسیر دو راهی زالی به روستای مراد آباد میر آخور رسیدیم : روستایی با ۶۲ خانوار و ۲۲۶ نفر جمعیت با مردمانی ساده و مهمانواز که در دو سال گذشته اقدامات خوبی در جهت خدمت رسانی به آنان صورت گرفته است.
دهیار روستای مرادآباد میرآخور می گوید : دهیاری این روستا در زمستان سال ۹۲ تاسیس شده است و از زمان تاسیس تاکنون اقدامات چشمگیری در این روستا انجام شده است.
فاطمه بابایی می گوید : در دو سال گذشته اقداماتی از جمله تعریض معابر روستا ، توسعه و نوسازی شبکه آب آشامیدنی ، گازرسانی ، نوسازی شبکه فاضلاب روستا ، تسطیح معابر ، احداث پل ارتباطی، نصب تابلو معابر و نصب سطل های مکانیزه جهت جمع آوری زباله های خانگی در روستای مرادآباد میرآخور صورت گرفته است.
وی می افزاید : پروژه جدول گذاری در سطح روستا هم اکنون فعال است و به یاری خداوند کار جدول گذاری در تمامی معابر روستا انجام خواهد شد.
این دهیار ، اجرای طرح هادی را یکی از نیازهای اساسی روستای مرادآباد میرآخور عنوان کرد و گفت : امیدواریم با توجه به قول مساعد مسئولان اداره مسکن و شهرسازی شهرستان دلفان و در اولویت قرار گرفتن این روستا شاهد آسفالت معابر روستا در سال جاری باشیم.
دهیار روستای مرادآباد میرآخور، نبود مسجد و غسالخانه را یکی دیگر از مشکلات این روستا عنوان کرد و خواستار مساعدت مسئولان جهت احداث مسجد در روستای مرادآباد میرآخور شد.
بعد از روستای مراد آباد میرآخور به روستای عزیزکشته رسیدیم ، روستایی با مردمانی باصفا و متدین که با مشکلات و محرومیت هایی مواجه هستند.
مدرسه این روستا در قالب یک واحد پیش ساخته(کانکس) است که دانش آموزان روستا برای تحصیل علم و دانش و حضور در کلاس درس از آن استفاده می کنند.
اهالی روستا با دیدن مسوولان گرد آنها جمع شده و به بیان مشکلات، کمبودها و درد دل های خود پرداختند.
کمبود آب آشامیدنی، قدمت و فرسودگی ساختمان ها از جمله موارد مطرح شده از سوی روستاییان بود، که خواستار اقدام مسوولان برای رفع آنها بودند.
به گفته اهالی روستای رمضان آباد، در منطقه سد معشوره(گاوشمار) در حال احداث است که برغم این بسیاری از جوانان تحصیلکرده این منطقه بیکار هستند و انتظار دارند در روند ساخت این طرح و پروژه مهم و بزرگ ملی از نیروهای کاری و توانمند بومی نیز استفاده شود.
همچنین به گفته روستاییان، بیشتر منازل مسکونی این روستا فرسوده و قدیمی هستند که در صورت وقوع یک زلزله، بیشتر آنها تخریب خواهند شد.
کمبود امکانات خدماتی و بهداشتی از دیگر مشکلات مطرح شده از سوی اهالی این روستا بود که خواستار توجه بیشتر مسوولان برای تامین نیازهای بهداشتی و درمانی این روستا بودند.
پس از روستای عزیز کشته به روستای گردکانه که در دامنه کوه شگفت انگیز مهراب است رسیدیم روستایی با مردمانی ساده ، قانع و مهمانواز
نباتعلی بزرگ روستای گردکانه مشکلات خود را با فرماندار و مسئولان شهرستان دلفان در میان گذاشت و گفت : یکی از مشکلات این روستا که در نقطه جداگانه واقع شده است نبود پل ارتباطی بود که به همت گروههای جهادی در حال احداث است.
وی ، فرسوده بودن واحدهای مسکونی را از دیگر مشکلات روستای گردکانه عنوان کرد و گفت : مدرسه روستا کانکسی است که در گرما و سرما دانش آموزان را اذیت می کند گفته شده به همت قرارگاه خاتم الانبیاء یک مدرسه در این روستا احداث شود که امیدواریم زودتر عملیات اجرایی آن اغاز گردد.
پس از روستای گردکانه مقصد ما روستای سرمرنگ روستایی زیبا و دیدنی و آنچه توجه ها را بخود جلب می کند معماری آن است خانه های این روستا از سنگ ساخته شده است.
این روستا به عنوان روستای نمونه گردشگری انتخاب شده اما اهالی می گویند این امر در حد اسم است و میراث فرهنگی تاکنون هیچگونه اقدامی در این روستا انجام نداده است.
دهیار روستای سرمرنگ می گوید : یکی از مهمترین نیازهای منطقه میربگ جنوبی نبود دبیرستان متوسطه اول بود که به همت سردار عبدالهی فرمانده قرارگاه خاتم عملیات ساخت یک آموزشگاه سه کلاسه در این روستا جهت ادامه تحصیل دانش آموزان آغاز شده است.
حسن بیگی افزود : طرح هادی و آب آشامیدنی دو مشکل روستای سرمرنگ است که امیدواریم مسئولان مربوطه این مشکل را حل کنند.
فرماندار شهرستان دلفان ، دهستان محروم میربگ جنوبی را از محروم ترین دهستان های شهرستان دلفان عنوان کرد و گفت: بافت سخت گذر، پراکندگی روستاهها و کوچک بودن و نبود راه آسفالته از مهمترین مشکلات و عوامل توسعه نیافتگی روستاهای این دهستان است.
جعفر طولابی افزود: مشکل کمبود آب آشامیدنی، نبود شبکه برق رسانی، کمبود امکانات بهداشتی، آموزشی، درمانی و خدماتی از دیگر مشکلات این مناطق محروم است.
فرماندار شهرستان دلفان گفت: دهستان میربگ جنوبی با ۴۰ روستا و هفت هزار نفر جمعیت یکی از مناطق توسعه نیافته شهرستان دلفان است که ساکنان آن از ابتدایی ترین امکانات رفاهی و خدماتی محروم هستند.
طولابی افزود: از ۱۴۰ کیلومتر راه ارتباطی این روستاها تنها ۱۵ کیلومتر آن آسفالت شده و این درحالی است که این دهستان، توانمندی فراوانی در زمینه گردشگری برای توسعه دارد.
این مسئول با اشاره به عمق محرومیت بخش میربگ جنوبی اظهار داشت: این بخش یکی از مناطق کمتر توسعه استان لرستان به شمار می رود که رفع موانع و مشکلات آن نیازمند توجه مدیران و صرف اعتبارات ویژه است.
وی ، با قدردانی از فرمانده قرارگاه خاتم (ص) گفت :احداث نه مدرسه جدید در شهرستان دلفان توسط قرار گاه خاتم در حال اجرا است که تعدادی نیز در منطقه میربگ جنوبی ساخته می شود.
فرماندار شهرستان دلفان ، راه ارتباطی را یکی از مهمترین نیازهای مردم منطقه و زائران امامزاده پیرمحمد(ع) عنوان کرد و گفت : به همت قرارگاه خاتم ۱۵ کیلومتر راه ارتباطی از روستای رمضان آباد آسفالت شده و ۱۵ کیلومتر دیگر زیرسازی آن انجام گرفته است .
طولابی اظهار داشت : امیدواریم با همت قرارگاه خاتم این ۱۵ کیلومتر نیز آسفالت شود و ۱۰ کیلومتر باقی مانده تا محل بقعه امامزاده پیرمحمد نیز راه آن احداث شود.
به هر روی دهستان میربگ جنوبی یکی از محرومترین نقاط استان لرستان است که ساکنان آن از ابتدایی ترین امکانات محروم اند امید است مسئولان با توجه به سیاست نظام مقدس جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری مبنی بر محرومیت زدایی توجه ویژه ای به این دیار داشته باشند.


تازه ترین اخبار منطقه را مستقیمأ از طریق ترمینال خبری ” نسیـــم دلفـان ” دریافت کنید.

برای عضویت در کانال خبری نسیم دلفان روی تصویر زیر کلیک نمایید.

12

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *