جمعه , ۴ فروردین ۱۴۰۲

انتشار مفاد مهمی از آگهی استخدام آموزش و پرورش سال ۱۴۰۲ + تغییرات و تبصره های شرایط سنی

شرط سنی برای شرکت در آزمون اعلام شد.

حداقل سن ۲۰ سال تمام و حداکثر سن ۴۰ سال تمام است البته در گذشته برای مدرک لیسانس ۳۶ سال و کارشناسی ارشد ۴۰ سال پیش‌بینی شده بود اما برای آزمون سال آینده سقف سن ۴۰ سال تمام فارغ از اینکه فرد کارشناسی یا کارشناسی ارشد دارد، مطرح است که این اتفاق فرصتی برای جذب متولدان دهه شصت است.

به موجب تبصره ۲ ماده واحده «نحوه جذب منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش» مصوب جلسه ۸۳۳ مورخ ۲۷ آبان ۱۳۹۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی، مدت همکاری تمام وقت افرادی که به استناد یکی از قوانین و مقررات موضوعه با واحدهای دولتی آموزشی و تربیتی آموزش و پرورش همکاری کرده‌اند از حداکثر سن برای شرکت در آزمون های استخدامی وزارت آموزش و پرورش کسر می شود.

به موجب بند (الف) ماده ۱۵ قانون حمایت ازخانواده وجوانی جمعیت، داوطلبان مشمول قانون مزبور به ازای تاهل و نیز داشتن هر فرزند، یکسال تا حداکثر پنج سال (۵) به سقف محدوده سنی اضافه خواهد شد. امتیازات فوق‌‌الذکر، مشروط به آن است که نرخ باروری شهرستان محل زادگاه داوطلب یا فرزند وی، بالای ۵‏‏.۲ نباشد. مبنای تعیین نرخ باروری، آخرین اعلام رسمی وزارت کشور در زمان برگزاری امتحان مشترک فراگیر است.

منابع آزمون استخدامی آموزش و پرورش

?در آزمون‌های سنوات گذشته، مواد و مفاد آزمون به دو سطح عمومی و اختصاصی تقسیم می‌شدند. برای آزمون جدید سه حیطه عمومی، اختصاصی و تخصصی پیش‌بینی شده است. البته این مواد هنوز نهایی نشده است اما آخرین بررسی‌های آموزش و پرورش است پس اگر قصد مطالعه مواد آزمون را دارید کمی صبر کنید تا دفترچه آزمون منتشر شود.

?ابن اطلاعات صرفا برای آگاهی از مواد پیش‌بینی شده توسط آموزش و پرورش تا کنون، است.

مواد حیطه عمومی

۱. تاریخ و فرهنگ تمدن: خدمات متقابل ایران و اسلام / نویسنده: شهید مطهری انتشارات صدرا – صعود چهل ساله / نویسنده : سید محمد حسین راجی، سیدمحمدرضا خاتمی انتشارات زائر رضوی.

۲. تعلیم و تربیت اسلامی: مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی-عمومی جمهوری اسلامی: بخش اول «شامل: تبیین چیستی تربیت- تبیین چرایی تربیت- تبیین چگونگی تربیت» و بخش دوم «شامل: تبیین چیستی تربیت رسمی و عمومی- تبیین چرایی تربیت رسمی و عمومی- تبیین چگونگی تربیت رسمی و عمومی»

۳. معارف و اندیشه اسلامی: طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن / نویسنده: سید علی خامنه‌ای، انتشارات: صهبا – انسان ۲۵۰ ساله / نویسنده: سیدعلی خامنه ای. انتشارات، صهبا.

۴. دانش اجتماعی و حقوق اساسی: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران– وصیتنامه الهی سیاسی حضرت امام خمینی (ره)- بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی.

?مواد حیطه اختصاصی

۱. اسناد و قوانین بالادستی آموزش و پرورش: سیاست­‌های کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش- سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی/ مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی- آیین‌نامه اجرایی مدارس/ مصوب سال ۱۴۰۰ شورای عالی آموزش و پرورش.

۲. روش‌­ها و فنون تدریس : بخش دوم و سوم کتاب روش‌ها و فنون تدریس/ نویسنده: حسن شعبانی ناشر انتشارات سمت – کتاب راهنمای معلم کلاس­های چندپایه فصل ۱-۳-۵)

۳. روانشناسی تربیتی: برای داوطلبان آموزگار ابتدایی: بخش‌های دوم، سوم، چهارم و پنجم کتاب روانشناسی پرورشی نوین (روانشناسی یادگیری و آموزش دکتر علی اکبر سیف نشر دوران) – و برای داوطلبان آموزگار استثنایی (روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی): کتاب دانش‌آموزان استثنایی؛ مقدمه‌ای بر آموزش ویژه؛ مولفان دانیل هالاهان و جیمز کافمن؛ ترجمه علیزاده، صابری، هاشمی و محی الدین، نشر ویرایش یا ارسباران؛ کتاب مقدمه‌­ای بر اصول توانبخشی معلولان؛ تالیف عباس داورمنش و فرید براتی سده، نشر رشد.

۴. سنجش و اندازه گیری پیشرفت تحصیلی: فصول ۵ تا ۱۶ کتاب اندازه گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی علی اکبر سیف انتشارات دوران – راهنمای ت معلم در ارزشیابی توصیفی کد ۵/۵۳ سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی.

?مواد حیطه تخصصی

۱. مفاهیم پایه متون و روش‌های یاددهی قرآن و هدیه­‌های آسمانی دوره ابتدایی: نهج‌­القرآن راهنمای معلم قرآن اول تا ششم ابتدایی- راهنمای معلم هدیه‌های آسمانی پایه سوم و ششم.

۲. *مفاهیم پایه متون و روش‌های یاددهی ریاضی دوره ابتدایی: راهنمای معلم ریاضی اول و ششم.

۳. مفاهیم پایه متون و روش‌های یاددهی علوم تجربی دوره ابتدایی: کتاب راهنمای معلم علوم تجربی دوم و چهارم و ششم.

۴. مفاهیم پایه متون و روش‌های یاددهی فارسی دوره ابتدایی: راهنمای معلم فارسی اول و چهارم و ششم.

۵. مفاهیم پایه متون و روش‌های یاددهی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی: کتاب راهنمای معلم اجتماعی پنجم و ششم ابتدایی.

✍️تمامی محتوای مواد حیطه تخصصی پایگاه تخصصی کتب درسی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به آدرس http://chap.sch.ir قسمت راهنمای تدریس دوره ابتدایی موجود است.

سؤالات مواد آزمون

?تمام سؤالات مواد آزمون حیطه عمومی، اختصاصی و تخصصی به صورت چهارگزینه‌ای با ضریب یک (۱) می‌باشند. ضمناً به ازای هر پاسخ اشتباه به سوالات، یک سوم نمره منفی در نظر گرفته خواهد شد.

?تعداد سوالات امتحان حیطه عمومی ۸۰ سوال خواهد بود که به صورت چهار گزینه‌‌ای و با احتساب یک سوم نمره منفی طراحی خواهد شد.

?سؤالات حیطه های اختصاصی و تخصصی در امتحان مشترک فراگیر (آزمون کتبی) و به صورت چهار گزینه‌‌ای با احتساب یک سوم نمره منفی به ترتیب ۴۰ و ۸۰ سوال خواهد بود.

?نحوه اعلام نتیجه نهایی آزمون استخدامی آ.پ

پذیرش نهایی از بین داوطلبان معرفی شده به آموزش و پرورش(حداکثر سه برابر) در سقف ظرفیت پذیرش و براساس نتیجه امتحان مشترک فراگیر (کتبی) با وزن چهل (۴۰) درصد و ارزیابی تکمیلی با وزن شصت (۶۰) درصد لحاظ می‌شود و بر اساس اولویت‌های انتخابی (حداکثر ۳ کد شغل محل) در مقایسه با سایر داوطلبان و با رعایت سهمیه قانونی داوطلب، به تعداد یک برابر ظرفیت صورت خواهد گرفت.

تحصیل در دانشگاه فرهنگیان یکسال

▫️مدت دوره یکساله مهارت­ آموزی جزو سنوات خدمتی محسوب نخواهد شد و صرفاً به عنوان شرط استخدام پیمانی در آموزش­­ و پرورش است. گواهی پایان دوره مهارت‌­آموزی، دارای ارزش برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در دانشگاه­‌ها و مؤسسات آموزش عالی نیست.

▫️محل مهارت‌­آموزی دوره یکساله، براساس شغل محل پس از اعلام نتایج قطعی توسط دانشگاه فرهنگیان تعیین خواهد شد.

▫️پذیرفته شدگان نهایی ضمن شرکت و موفقیت در دوره مهارت آموزی دانشگاه فرهنگیان باید در قالب برنامه سنجش صلاحیت حرفه­‌ای معلمان و در مسیر رشد معلمی در دوره‌های ضمن خدمت پیش‌بینی شده مطابق ضوابط اعلامی وزارت آموزش و پرورش موفق به دریافت گواهینامه صلاحیت معلمی شوند.

▫️همچنین گذراندن حداقل ۱۲۰ ساعت ضمن خدمت مرتبط با امور تربیتی و مهارت‌های معلمی برای پذیرفته شدگان رشته‌های غیر امور تربیتی در دوسال نخست استخدام الزامی است.

▫️به منظور نگهداشت و افزایش ماندگاری نیروهای استخدام شده در دوره ابتدایی، هرگونه تغییر سمت نیروهای بکارگرفته شده در این آزمون به سایر مشاغل گروه معلم و کیفیت بخشی و یا انتقال آنها به سایر دستگاه‌های اجرایی ممنوع است، مگر در موارد خاص که پس از بررسی واحد طرح و برنامه استان و با تأیید مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری و معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش انجام می­‌شود.

▫️در اجرای تبصره ۴ مصوبه ۸۳۳ شورای انقلاب فرهنگی، خارج شدن نیرو از بوم (استان، شهرستان، منطقه و ناحیه) به منزله قطع رابطه استخدامی و ابقای ردیف برای بوم خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *