پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

افشاگری تازه احمد توکلی از تخلف میلیاردی دولتی ها/این تخلف مربوط به دولت فعلی است یا دولت سابق؟

موردی که ایشان مطرح کردند مربوط به اواخر دولت سابق و آغاز بکار دولت فعلی است اما رسانه های اصلاح طلب با اقدامی هماهنگ و فرار به جلو سعی کردند افشاگری دکتر توکلی را تنها مربوط به زمان احمدی نژاد اعلام نمایند!


نسیـــم دلفـان – احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح دیروز (یکشنبه) پارلمان طی سخنانی به عنوان موافق کلیات لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور، طی اظهاراتی مطرح کرد که دولت مبالغی را از صندوق توسعه ملی قرض گرفته شد، اما در این باره تخلفاتی صورت گرفته است.
موردی که ایشان مطرح کردند مربوط به اواخر دولت سابق و آغاز بکار دولت فعلی است اما رسانه های اصلاح طلب با اقدامی هماهنگ و فرار به جلو سعی کردند افشاگری دکتر توکلی را تنها مربوط به زمان احمدی نژاد اعلام نمایند.
پس از این بود که توکلی نماینده تهران خطاب به روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلب گفت : هماهنگی بین این همه رسانه در خلاف‌گویی غم‌‌انگیز است.وی اظهار داشت : آنچه رسانه‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلب  از قول من درباره ۱۵۰هزارمیلیارد تومان نوشتند،خلاف واقع است.
مشرق نیوز در این باره نوشت: واقعیت ماجرا: توکلی چه گفته بود؟

در حالی که تمامی نشریات زنجیره‌ای به استناد سخنان منسوب به احمد توکلی در جلسه روز گذشته مجلس از تخلف ۱۰۵ هزار میلیارد تومانی دولت احمدی‌نژاد خبر داده‌اند، مراجعه به فایل صوتی اظهارات توکلی، نشان می‌دهد این رقم کاملا کذب محض است و توکلی اصلا چنین چیزی نگفت.

سخنان توکلی در جلسه دیروز مجلس درباره برداشت دولت قبل از صندوق توسعه ملی بدین شرح بود:

یکی از کارهای قابل دفاع کمیسیون تلفیق دفاع از صندوق توسعه ملی است بنده به دولت عرض می‌کنم از منابع صندوق برندارند. برای نمونه از خرج‌هایی که از کیسه صندوق شده یکی را میگویم. در روزهای آخر دولت پیشین، شورای عالی امنیت ملی مصوبه‌ای داشت که ۲.۵ میلیارد دلار با کارمزد صفر و شش ماهه برای واردات دارو، کود، کالای اساسی مواد اولیه به دولت قرض داده شود. اما شرکت جهاد سبز ]وابسته به وزارت جهادکشاورزی[ از ۱۵۲ میلیارد تومانی که گرفته فقط ۴۵ میلیارد تومان برگردانده و بقیه را ساختمان خریده و به شرکت‌های دولتی دیگر قرض داده یا صرف حق‌العمل بازرگانی کرده است. همچنین مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری و خدمات صنایع روستایی و عشایری جاهد ]وابسته به وزارت جهادکشاورزی[ از ۲۳۶ میلیارد تومانی که گرفته ۱۷۳ میلیارد تومان از این پول را برای خرید دو ساختمان صرف کرد. همچنین ذی‌حساب و مدیرکل امور مالی وزارتخانه ]جهادکشاورزی[ کارهای عجیبی کرده مثلا ۷۲۱ میلیارد تومان از این پول بابت خدمات رفاهی کارکنان پرداخت کرده است. یعنی ارزی که باید صرف سرمایه‌گذاری جهت اشتغال جوانان شود، صرف اقدامات غیرقانونی مدیران دولتی می‌شود. به دولت عرض می‌کنم حمایت از صندوق توسعه ملی یک راه مهم اقتصاد مقاومتی و یک راه برای نجات کشور است.

فایل صوتی سخنان توکلی در مجلس: (لینک دانلود صوت)

همانطور که از سخنان توکلی مشخص است، وی اصلا رقم ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برداشت دولت دهم از صندوق توسعه ملی و عدم بازگشت ۱۰۵ هزار میلیارد تومان از این مبلغ را مطرح نکرده بود.

برخلاف آنچه که نشریات زنجیره‌ای امروز تیتر اول خود کرده‌اند، رقمی که توکلی بیان کرده است، ۲٫۵ میلیارد دلار است که با فرض هر دلار ۳۰۰۰ تومان حدود ۷۵۰۰ میلیارد تومان می‌شود که سرجمع تخلفاتی که توکلی ذکر کرده به هزار میلیارد تومان می‌رسد (و حتما باید این تخلف رسیدگی شود) اما ۱۵۰ یا ۱۰۵ هزار میلیارد تومان مورد ادعای زنجیره‌ای‌ها صحت ندارد.

 تخلفات در کدام دولت رخ داده؟

سوال مهم این است که نشریات زنجیره‌ای واقعا به ابهامات نسخه‌ای که پیچیده‌اند، فکر نکرده‌اند؟

آنطور که توکلی گفته تصمیم شورای عالی امنیت ملی برای اختصاص ۲٫۵ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی در روزهای پایانی دولت دهم اتخاذ شده بود. بنابراین احتمالا بخشی از پرداخت این پول‌ها به شرکت‌های مذکور در دولت یازدهم رخ داده و تخلفات رخ‌داده به دولت یازدهم نیز مربوط است.

چند سوال مهم اقتصادی از نشریات زنجیره‌ای:

۱٫ آیا اصلا عقلانی یا ممکن است به طور یکجا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان (معادل ۵۰ میلیارد دلار) برای واردات کالاهای اساسی تخصیص داده شود؟

۲٫ اصلا صندوق توسعه ملی در سال‌های اخیر هیچ‌گاه دارای چنین موجودی نقدی بوده که بتوان از آن برداشت کرد؟

۳٫ بر فرض که دولت قبل در روزهای پایانی چنین پولی از صندوق توسعه ملی برداشت کرده بوده، آیا مسئولان جدید صندوق توسعه ملی در دولت یازدهم تاکنون به این موضوع پی نبرده بودند؟ اگر مطلع بودند، چرا اعلام نکردند؟

۴٫ اگر این ۱۵۰ هزار میلیارد تومان تماما در بازار داخل صرف شده، که باید سبب افزایش جهشی پایه پولی، نقدینگی و تورم در ابتدای دولت یازدهم می‌شد اما چرا مطابق آمارهایی که دولت روحانی منتشر کرده، اینچنین نشد؟

۵٫ اگر این رقم هنگفت صرف واردات شده باید در آمار واردات در سال ۹۲ خود را نشان می‌داد اما چرا مطابق آمار گمرک، اینچنین نشده است؟

بنابراین هر فردی با حداقل عقل اقتصادی و آشنایی اولیه با آمار و ارقام بودجه‌ای و اوضاع حساب و کتاب‌های کشور، می‌فهمد که رقم ۱۵۰ هزار میلیارد تومان مذکور، اشتباه است.

لازم به ذکر است این مطلب روز یکشنبه ابتدا در برخی خبرگزاری‌ها به اشتباه منتشر شد. در این اشتباه احتمالا سهوی، به جای رقم ۱۵۲ میلیارد تومان، ۱۵۲ هزار میلیارد تومان درج شده بود، سپس برخی سایت‌های حامی دولت نیز آن را کپی کرده و بازنشر دادند.

اما به نظر می‌رسد نشریات زنجیره‌ای به خوبی از نادرست بودن این رقم مطلع بوده‌اند اما تمایل سیری‌ناپذیر آنها در پوشاندن ردای فساد بر دولت قبل برای انحراف افکار عمومی از ناکارآمدی‌های دولت یازدهم، سبب شده ادعای فساد ۱۵۰ یا ۱۰۵ هزار میلیارد تومانی را با آب و تاب هر چه تمام‌تر پوشش دهند.

احمد توکلی نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با نسیم در واکنش به خبر برخی از رسانه ها درباره انتشار نادرست اظهاراتش در جلسه دیروز مجلس گفت: من در نطق خود در دفاع از گزارش کمیسیون تلفیق مطلبی را نقل کردم به این مضمون که “در اواخر تیرماه ۹۲ که آخرین روزهای فعالیت دولت آقای احمدی نژاد بود، شورای عالی امنیت ملی تصویب کرد که ۲٫۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی در اختیار دولت قرار گیرد تا به وسیله آن بتواند دارو، کود و کالاهای اساسی وارد کند. قرار بر این شد دولت این محموله را شش ماهه بیاورد، بفروشد و آن را با سود صفر درصد به صندوق بازگرداند.”

وی خاطرنشان کرد: این مصوبه در دولت یازدهم اجرا شد و متاسفانه شرکتهای مسئول وارد کننده این کالاها به وظایفشان به درستی عمل نکردند. بخشی از این پولها برای احداث ساختمان؛  پرداخت وام و کمک رفاهی کارکنان هزینه شد و بخشی دیگر را در حساب‌های خود نگه داشتند و بازنگرداندند.

این تخلفات به دولت آقای احمدی نژاد ربطی ندارد و از نیمه دوم سال ۹۲ و در سال ۹۳ در دولت آقای روحانی اتفاق افتاده است. البته مواضع من نسبت به دولت آقای احمدی نژاد را همه می دانند.

نماینده مجلس گفت: همچنین بنده در مخالفت با فاینانس ۵۰ میلیارد دلاری گفتم که مخالف قرض ۵۰ میلیارد دلاری هستم و برخی از رسانه‌ها ۵۰ میلیارد دلار را ضربدر دلار ۳۰۰۰ تومانی کردند که ۱۵۰ هزار میلیارد تومان می شود (یعنی نصف بودجه عمومی) و از قول من گفتند دولت قبل ۱۵۰ هزار میلیارد گرفت و پس نداد در حالی که این ربطی به دولت آقای روحانی و دولت آقای احمدی نژاد ندارد. لذا آنچه رسانه های اصلاح طلب از قول بنده نوشتند خلاف واقع است.


» دروغ بزرگ اصلاح طلبان که پس از انتخابات لو رفت

» افشای یک دروغ بزرگ/آیا امکان دارد که شخصی بدون تعیین وضعیت خدمت نظام وظیفه به پست مهم فرمانداری یک شهرستان منصوب گردد؟


 تازه ترین اخبار منطقه را مستقیمأ از طریق ترمینال خبری نسیم دلفان دریافت کنید.
برای عضویت در کانال خبری نسیم دلفان روی تصویر زیر کلیک نمایید.

12

یک نظر

  1. ترسیدن از اومدن دکتر احمدی نژاد باعث خلاف گویی و بهتانشان شده است اینها واقعا مسلمون نیستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *