جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

افزایش حقوق معلمان + جزییات

معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور درباره “افزایش حقوق و دستمزد معلمان” توضیحاتی را ارائه کرد...


به گزارش ایلنا ، محمدرضا واعظ مهدوی درباره اینکه چه برنامه‌هایی برای ارتقای معیشت و منزلت معلمان در برنامه ششم درنظر گرفته شده و اینکه چه ساز و کاری باید فراهم شود که حس تبعیض معلمان با سایر کارمندان از بین برود، اظهار کرد: به‌طور کلی معلمان و آموزگاران نقش بسیار مهمی در نظام آموزشی و تربیتی ما دارند و خدمات و تلاش‌های آنها همیشه مورد قدردانی است، اما دولت در نظام حقوق و دستمزد تابع قوانین همگانی و عمومی است و ضرایب حقوق و دستمزد هر سال توسط دولت تعیین می‌شود و تغییرات حقوق و دستمزد به وسیله این ضرایب، باعث می‌شود در همه کارکنان دولت، یکسان عمل شود.

وی افزود: از نظر ما در بین معلمان، پرستاران و کارکنان بخش‌های مختلف، برتری بر دیگری وجود ندارد و باید سعی دولت بر این باشد که شرایط رفاهی گروه‌های مختلف اجتماعی بهتر شود. برای حقوق بگیران و دستمزدبگیران مهمترین حمایتی که دولت‌ها می‌توانند انجام دهند، مهار تورم و کنترل افزایش قیمت‌هاست.

واعظ مهدوی با بیان این مطلب که دولت سیاست‌های خودش را در سالهای اخیر بر کنترل قیمت‌ها و کاهش تورم متمرکز کرده است، خاطرنشان کرد: به طوری که تورم از ۲۸ ،۲۹ ،۳۰ درصد در ابتدای دولت، امروز به کمتر از ۱۳_ ۱۴ درصد کاهش پیدا کرده است و این روند را باید ادامه دهیم.

معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اضافه کرد: بسیار مهم است که مردم بدانند که اگر دولت بخواهد، بدون تحقق درآمدهای کافی؛ حقوق و دستمزد گروه‌های مختلف را افزایش دهد، این یعنی از طریق کسری بودجه باید این کار را انجام دهد. تزریق پول به صورت کسری بودجه به کشور، معنایی جز افزایش تورم ندارد. در نتیحه ممکن است؛ کسی که حقوقش اضافه می‌شود، در کوتاه مدت احساس کند که خوب است، اما در دراز مدت چون این تورم، قدرت خرید را کاهش می‌دهد، عملا به زیان افراد است.

وی در ادامه تصریح کرد: از مطبوعات و رسانه‌ها می‌خواهیم که توضیح دهند؛ مهمترین کاری که دولت‌ها باید انجام دهند، کنترل هزینه‌ها و قیمت‌هاست و افزایش پرداختی‌ها بدون اینکه بخش مالیات و درآمدهای مالیاتی افرایش یابد، برای دولت‌ها و مردم (دستمزدبگیران، حقوق بگیران و بازنشستگان) سم و زیان است. مردم باید از ما بخواهند که هزینه بدون درآمد ایجاد نکنیم و ما این سیاست را پیش می‌گیریم.

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه آیا میانگین دریافتی فرهنگیان و معلمان را کافی می‌دانید؟ گفت: مهم این است که ما چه چیز را کافی تلقی می‌کنیم. طبیعتا ما باید سعی می‌کنیم که حقوق و دستمزد را به هر حال به سطحی برسانیم که زندگی مرفهی را فراهم کنیم. به طور کلی دولت سعی کرده، ضرایب سالیانه و میزان حقوق و دستمزد به خصوص برای گروه‌های کم درآمد و فقیر بیش از تورم باشد. این کاری است که در توان دولت بوده و برای این کار اقدامات خودش را انجام داده است.

وی متذکر شد: همه دستمزدبگیران می‌خواهند که حقوق و دستمزد بهتری را داشته باشند، اما مهم این است که امکانات، توان مالی و پرداخت دولت چقدر است؟ و باید این موارد با یکدیگر تطبیق داده شود.

وی با اشاره به اینکه در برنامه ششم باید بیشتر به بخش تولید پرداخته شود، خاطرنشان کرد: تلاشمان این است که در زمینه‌های مختلف در بخش رفاهی اقدامات لازم را انجام دهیم، اما رفاه از تولید، کار بیشتر و از بالارفتن تولید ناخالص داخلی حاصل می‌شود. این خدمات باید ارزش افزوده و سود بیشتری ایجاد کند و دولت بتواند مالیات اینها را بگیرد و از محل مالیات‌ها، سرویس و خدمات بهتری ارائه دهد و اگر این چرخه ادامه نیابد؛ این امکان نیز وجود ندارد.

واعظ مهدوی ادامه داد: دولت در حد توانش برای ارتقای معیشت تلاش می‌کند، اما لازمه ارتقای بیشتر و افزایش حقوق بیشتر این است که این چرخه بچرخد.


تازه ترین اخبار منطقه را مستقیمأ از طریق ترمینال خبری ” نسیـــم دلفـان ” دریافت کنید.

برای عضویت در کانال خبری نسیم دلفان روی تصویر زیر کلیک نمایید.

12

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *