پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳

آغاز استخراج فسیل‌های کشف شده در دلفان / فسیل‌هایی با قدمت هفت میلیون سال

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: استخراج فسیل‌های کشف شده در لرستان توسط متخصصان معاونت محیط طبیعی سازمان آغاز شده است…


49942.jpg

نسیـــم دلفـان – ‌مهندس نبی‎الله قائدرحمتی در گفت‎وگو با خبرنگار ایسنا‌، گفت: در سال ۱۳۹۳حین تعریض جاده نورآباد، فسیل‌هایی در منطقه گاوکش با قدمت هفت میلیون سال کشف شدند.

 وی اضافه کرد: با توجه به بررسی‎های اولیه درسال‎های ۹۳ و ۹۴ فسیل‌های کشف شده از این سایت مربوط به اندام‌های مختلف از جمله فک، دندان، ‌اندام‌های حرکتی و انگشت‌های خانواده‌های هیپاریون (اجداد اسب‌ها)، بوویده (گاوسانان) شامل گوزن‌ها، زرافه و غزال‌های کوچک و همچنین گوشت‎خواران بودند.

قائدرحمتی ادامه داد: در حال حاضر ملزومات و مواد لازم برای استخراج فسیل‎های مربوطه در استان تهیه و کار استخراج بر اساس ماده ۳۸ آئین‎نامه اجرایی قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست که متولی اکتشافات، مطالعه و حفاظت از نمونه فسیل‎های مهره‎دار را بر عهده محیط زیست گذاشته شروع شده است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان اظهار کرد: گونه‎های کشف شده موجود در این سایت مشابهاتی با گونه‌های مراغه دارند، گونه‌هایی که در مراغه کشف شده، در لرستان هم زندگی می‌کردند، ‌به لحاظ اکوسیستم آن زمان قابل توجیه بوده و این کاوش‎ها در این راستا در حال انجام است.

وی گفت: فسیل‎های نورآبادسایت جدیدی از فسیل‎های متعلق به پستانداران خشکی(پس از ۱۵۰ سال) متعلق به خانواده‎های فیل، زرافه،   اسب‎ها، گاوسانان و گوشت‎خواران برای اولین بار در حوزه زاگرس(استان لرستان) در منطقه دره دیمه حوالی روستای گاوکش شهرستان دلفان توسط محققان داخلی کشف شده است.

قائدرحمتی افزود: در فاز اول کاوش‎ها و استخراج بخشی از فسیل‎ها توسط متخصصان فسیل شناسی معاونت محیط طبیعی سازمان مشخص شده که نمونه‎های مذکور قدمتی ۷ میلیون ساله دارند.


» اهمیت بین‌المللی مطالعات فسیلی در دلفان / مجموعه فسیلی که در منطقه گاوکش دلفان کشف شد


تازه ترین اخبار منطقه را مستقیمأ از طریق ترمینال خبری ” نسیـــم دلفـان ” دریافت کنید.

برای عضویت در کانال خبری نسیم دلفان روی تصویر زیر کلیک نمایید.

12

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *