جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

کودکان دلفانی که حتی اوقات فراغت هم ندارند

کودکان علاوه بر نیازهای اساسی آموزش ، غدا و بهداشت به امکانات فرهنگی و تفریحی نیز برای تامین نیازهای روانی خود نیاز دارند…


نسیـــم دلفـان – تامین نیازهای فرهنگی و اجتماعی کودکان درعصر ارتباطات موجب تضمین سلامت و بهداشت روانی این نونهالان خواهد شد تا در این ماراتن کم نیاورند و مفتخر به فرهنگ و هویت بومی خویش ، دچار از خود بیگانگی نشوند.

کودکان، آسیب پذیرترین گروه در هر جامعه هستند و در معرض انواع آسیب های زیستی اجتماعی و فرهنگی هستند.

کودکان همچون زمین های قابل کشت هستند و هر نوع کشتی را به نحو احسن بارور کرده که با کوچکترین غفلت و کوتاهی آنان را پذیرای خوراک فکری بیگانگان قرار خواهیم داد چون آنان با تهیه جذابترین برنامه ها و صرف هنگفت هزینه ها سعی در جذب و اغفال آنان و در نهایت در صدد تحمیل فرهنگ خود می باشد.

بازی، تفریح و اوقات فراغت از نیاز های کودکان است اما نبود امکانات و فضاهای فرهنگی و تفریحی در مناطق روستایی و عشایری لرستان موجب هدر رفتن اوقات فراغت کودکان شده است.

هرچند وضع کودکان شهرنشین نیز در لرستان خیلی بهتر از روستاها نیست بطوریکه بسیاری از شهرهای استان مجتمع های فرهنگی هنری ویژه کودک و نوجوان ندارند.

در مناطق عشایری چرای گوسفندان اوقات فراغت کودکان را پر می کند و در برخی روستاها بازی بر روی خاک و در نتیجه بروز بیماری تنفسی.

به همین دلیل شناسایی نیازهای کودکان روستایی آنهم بصورت بومی نه بصورت کلیشه ای با توجه به تفاوت نیازهای شهری و روستایی می بایست در دستور کار متولیان امر باشد.

گرچه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اقدام به راه اندازی کتابخانه های سیار در برخی مناطق نموده است ولی باتوجه به تعداد زیاد روستاها این کتابخنه ها و کتابهای موجود در آنها نیاز کودکان روستایی را برطرف نمی کند.

برگزاری جشنواره های بازیهای محلی کودکان روستایی و عشایری ، احیای بازیهای محلی و تامین نیازهای بومی کودکان و افزایش کتابخانه های روستایی ، راه اندازی شرکت های تعاونی با عضویت مادران روستایی برای ایجاد انگیزه مطالعه در کودکان می تواند در تامین نیازهای روحی و روانی کودکان روستایی مفید باشد.

به هر حال افزایش مراکز و اماکن فرهنگی و تفریحی در روستاها برای تامین نیازهای کودکان باید در دستور کار متولیان فرهنگی قرار گیرد تا در دنیای مدرنیته کودکان ما چیزی از سایر کودکان کم نداشته باشند.

علی معظمی گودرزی

.

.

خبرنگار ایرنا نورآباد لرستان

یک نظر

  1. سلام آقای گودرزی دور نرید بیاید منطقه الفت آباد یکی ارز بزرگرترین مناطق شهری نور آباد که جوانان و نوجوانان آن هیچ گونه امکانلات تفرحی ندارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *