جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

یادداشت تحلیلی/انتشار کتاب های طایفه ای یا تشدید طایفه گرایی!!؟

به تازگی کتاب هایی با موضوع طایفه در بازار نشر به چاپ رسیده است که قابل تامل و توجه می باشد…


نسیـــم دلفـان – کتاب هایی با مضمون و معرفی طایفه که البته در گذشته کتاب هایی به موضوع معرفی و شناخت ایلات مختلفی که در سطح استان وجود دارند چاپ گردیده بودکه همین رویه باعث چاپ کتاب های مختلف و گوناگون در موضوع ایلات گردید.آنچه که مشخص است و همه ما می دانیم ایل متشکل از جمعیتی فرآوان و با طوایف مختلف می باشد که بعضا هر ایل شامل ده ها طایفه می باشد. حال اگر هر طایفه بخواهد یک کتاب مستقل در مورد طایفه خویش به رشته تحریر درآورند ، تصور کنید به با توجه به صدها طایفه مختلفی که به ایلات وابسته می باشند با چه وضعیتی روبه رو خواهیم شد که این امر سرمایه مادی و معنوی را به هدر می دهدکه  حتی می تواند نقش منفی و مخرب در ایجاد تفرقه و عدم همگرایی و انشقاق و تشدید حس رقابتی کاذب و دامن زدن به مسائل طایفه در سطح شهر و استان گردد و توجه به این مباحث جز بازگشت و رجعت به گذشته و تشدید اختلافات در میان طوایف که گاها وجود داشته است چه دستاوردی را خواهد داشت.

jpg21.jpg

ایل و طایفه مربوط به بافت و ساختار سنتی گذشته می باشد که با توجه به شرایط اقلیمی و معیشتی گذشته در میان مردم ایجاب می نمود یک نوع هم بستگی و اتحاد طایفه ای در جهت دفاع از خود  و منافع مشترک پدید آورد. حال با توجه به زندگی شهری و پدیده شهرنشینی و شهروند گرایی  واین نوع از سبک زندگی الزامات و ساختارهای  خاص خود را می طلبد.  حال با تشدید این روند همه ایلات و طوایفی که در درون جامعه شهری حول تعاملات اجتماعی و شهروندی شکل گرفته است، می تواند در تعارض کامل و بنیادین بازیست اجتماعی و زندگی شهری را در پی داشته باشد که بیشتر بر پایه نگرشی سنتی در روابط فی مابین انسان ها و هدر رفتن بسیاری از فرصت ها و پتانسیل های موجود در سطح جامعه گردد.

این روند جدید در پردازش به طایفه جای بحثی نگرانی است که در یک دور و تسلسل باطل قرار گرفته و شاهد بازتولید نگاه های طایفه ای و نژادی و خونی باشیم که نقشی مخرب و زیان آور در امر توسعه و پیشرفت و شهر و استانمان داشته باشد.

مع ذالک با غور و تفحص در تاریخ گذشته  لرستان ، عناصر و باورهای فرهنگی و آِینی مشترکی وجود داشته که وجه اشتراک همه مردم در آن زمان بوده که امروزه  توجه و عنایت به آنها می تواند هم بستگی و یکپارچگی در سطح  تمام طوایف و ایلات را در غالب قوم بزرگ لر شاهد باشیم و اگر فقط بر روی  نقطه طایفه متمرکز شویم باعث  افتراق ها و گسست ها  و جدایی در میان مردم  می گردد.

در تاریخ گذشته لرستان در مقاطع حساس و سرنوشت ساز ، همین جدایی ها باعث گردیده حضوری جدی و تاثیر گذار در حد خویش نداشته باشیم و همین رقابت های کاذب و طایفه گرایی همچون سمی کشنده صلابت و قدرت این قوم را به قهقرا برده است.

حال با این تفاسیر هر کدام از ما بخواهیم طایفه و ایل خود را در کتابی مجزا به رخ یکدیگر نشان دهیم آیا حرکت  به سوی ناکجا آباد نمی باشد!؟ آیا باز تولید گذشته می تواند ما را در حرکت به سوی توسعه و پیشرفت یاری گر و رهنمون باشد و همین طایفه گرایی است که به عنوان آفتی بزرگ در امر انتخابات چون غده چرکین سر بر می آورد و فرصت را از نیروهای متخصص و کاردان گرفته و آنها ر ابه حاشیه می برد و فضا و میدان برای هوچی گران و غوغا سالاران و طایفه بازان مساعد می ند که به یک رویه غلط و ناصواب تبدیل گشته است که تاکنون آسیب های جدی و غیر قابل جبرانی را به شهر و دیارمان متحمل نموده است.

امیدواریم همه کسانی که دغدغه تعالی و پیشرفت این دیار را دارند قلم خویش را در جهت  بازگویی مصائب و محرومیت ها و زدودن فقر را که به ناحق بر سیمای استانمان تحمیل شده است به کار گیرند و با جهت گیری های صحیح مسائل فرعی و حاشیه ای را مقدم بر مسائل اصلی و کلان استان قرار ندهند.

.

نگارنده :

محسن رستمی

.

منبع: دلفان خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *