شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواب سنگین پروژه کوچکی در دلفان که ۴دولت را به خود دید+عکس

تصفیه‌خانه فاضلاب نورآباد بعد از گذشت ۱۵ سال و پشت سر گذاشتن چهار دولت هنوز در نقطه پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی متوقف‌شده، پروژه‌ای که سالی یک درصد پیشرفت فیزیکی داشته است…


کراپ‌شده - تصفیه خانه فاضلاب - نورآبادنسیـــم دلفـان – به گزارش خبرگزاری مهر ، یکی از طرح‌هایی که از سال ۷۹ به‌طور رسمی عملیات اجرایی آن آغاز شد طرح تصفیه‌خانه فاضلاب شهر نورآباد است که علیرغم گذشت ۱۵ سال از آغاز شروع ساخت آن تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است.

طرحی که در سال ۹۱ نیز پس از توقفی ۱۲ ساله مجدد کلنگ ساخت آن این بار با حضور مدیرعامل آب و فاضلاب کشور و جمعی از مسئولان استان و شهرستان به زمین زده شد تا نور امید در دل مردم شهر نورآباد دمیده شود که این بار ادامه روند ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب شهرشان روند بهتری به خود می‌گیرد و به‌زودی نیز شاهد بهره‌برداری آن خواهند بود.

توقف تصفیه‌خانه شهر نورآباد روی پیشرفت ۱۵ درصد

پس از انعقاد قرارداد با پیمانکار جدید طرح شاهد ساخت‌وساز قسمت‌های تصفیه‌خانه بودیم و خوشحال از اینکه بالاخره انعکاس حرکت لاک‌پشتی این طرح در رسانه‌ها به‌خوبی نتیجه داد و به‌زودی نیز شاهد بهره‌برداری آن خواهیم بود و خبر افتتاح آن را درخبرگزاری مهر منتشر می‌کنیم اما طولی نکشید که پس از چند ماه این طرح با پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصد متوقف شد و این بار نیز امید مردم به این طرح به یاس تبدیل شد.

تصفیه خانه فاضلاب - نورآباد

طرحی که ضرورت آن بارها و بارها به گوش مسئولان ملی و استانی رسید که تا چه حد این طرح برای مردم این منطقه ضروری است و چقدر می‌تواند تأثیرگذار باشد ولی متأسفانه هنوز این پروژه باوجوداینکه صدها طرح مشابه آن در کشور که چندین سال پس‌ازاین پروژه کار اجرایی آن‌ها شروع‌شده به بهره‌برداری رسیده درحالی‌که زمین این طرح به محلی برای چرای دام‌های روستائیان تبدیل‌شده است.

طرح نیمه‌تمامی که صدای مردم را درآورد

مردم شهر نورآباد با انتقاد از کندی روند ساخت طرح تصفیه‌خانه فاضلاب این شهر می‌گویند: یکی از مهم‌ترین نیازهای اساسی زندگی شهرنشینی ایجاد و راه‌اندازی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب است که علاوه بر اینکه مانع از آلودگی‌های زیست‌محیطی می‌شود موجب دفع بهداشتی فاضلاب و استفاده بهینه از آب تصفیه‌شده آن برای مصارف کشاورزی و باغداری می‌شود.

آن‌ها می‌افزایند: متأسفانه سالیان سال است این طرح همچنان متوقف‌شده و دوران چندین دولت و نمایندگان مجلس گذشت اما این طرح به‌جای اینکه مشکلی را حل کند خود به یک معضل تبدیل‌شده است و این موضوع نارضایتی عمومی مردم این منطقه محروم از استان لرستان را به همراه دارد.

مردم معتقدند که مسئولان باید به دنبال تکمیل طرح‌های نیمه‌تمامی که سالیان سال است پرونده آن خاک می‌خورد باشند و در اولویت برنامه‌های عمرانی خود قرار دهند.

آن‌ها ادامه می‌دهند: هنوز بسیاری از طرح‌های گذشته که به نظر می‌رسد از اساسی‌ترین نیازهای مردم این منطقه است به بهره‌برداری نرسیده‌اند و با توجه به عدم برنامه‌ریزی و کارشناسی درست دست به شروع طرحی دیگر می‌زنند و این امر تنها برای تبلیغات رسانه‌ای است تا بعدها طرح یادشده نیز به‌صف طویل طرح‌های نیمه‌تمام بپیوندد.

ابتکاری که تبدیل به عمل نشد

آن‌ها از مسئولان استان می‌خواهند هر چه سریع‌تر نسبت به تکمیل این طرح با تزریق اعتبارات دولتی تلاش کنند و انتظار چندین ساله مردم این دیار برای بهره‌برداری تصفیه‌خانه فاضلاب به پایان برسد.

طرح «بی یو تی» ابتکار جدیدی بود که توسط  هوشنگ بازوند استاندار لرستان برای ادامه ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب نورآباد در اولین بازدید خود از طرح‌های نیمه‌تمام دلفان به مسئولان شرکت آب و فاضلاب استان مطرح شد که متأسفانه این ابتکار نیز وضعیت بیماری حاد این طرح را درمان نکرد و همچنان در بستر بیماری کمبود اعتبار مانده است.

ایجاد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در هر شهر علاوه بر کمک به محیط‌زیست و سلامت مردم، نقش مهمی نیز در رونق کشاورزی به‌عنوان اقتصاد اول این شهرستان دارد و با توجه به خشک‌سالی‌های سالهای اخیر می‌تواند گامی مؤثر برای جبران بحران کم‌آبی در این منطقه باشد.

تصفیه خانه فاضلاب - نورآباد

اقدامات اولیه ایجاد طرح تصفیه‌خانه فاضلاب مانند ساخت طرح پمپاژ آب که توسط نامجو وزیر وقت نیرو مورد بهره‌برداری قرار گرفت و جمع‌آوری فاضلاب‌های خانگی که وارد دو رودخانه «گچینه» و «باد آور» می‌شد و به‌عنوان یک خطر جدی برای سلامت مردم به شمار می‌رفت و هدایت آن به خارج از مرکز شهر توسط آب و فاضلاب شهر نورآباد قابل‌تقدیر است اما این موضوع را نیز باید در نظر گرفت که مگر عمر یک طرح چقدر است که مردم باید ۱۵ سال انتظار ساخت آن را بکشند مدت‌زمانی که می‌توان شاهد بهره‌برداری از هزاران طرح در کشور بود.

ازسرگیری پروژه فاضلاب شهر نورآباد بعد از ۱۵ سال

فرماندار دلفان نیز دراین‌باره می‌گوید: از اولویت‌های دولت تدبیر و امید تکمیل و بهره‌برداری کامل طرح‌های نیمه‌تمام است و مدیریت اجرایی شهرستان نیز به تأسی از این امر تمام تلاش خود را برای جبران کوتاهی‌های گذشته می‌کند و امیدواریم در سال جاری با رایزنی‌های صورت گرفته بتوانیم کار ساخت این طرح که از ضروریات شهر نورآباد است را از سر بگیریم.

جعفر طولابی با اشاره به اینکه سال گذشته استاندار لرستان به همراه تیم عمرانی خود از نزدیک از روند ساخت این طرح بازدید کرد می‌افزاید: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیریت ارشد استان تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و ضروری در شهرستان‌های استان به‌ویژه مناطق محروم است که این طرح نیز از اولویت‌های برنامه‌های وی در راستای توسعه استان لرستان به شمار می‌رود.

وی می‌افزاید: متأسفانه درگذشته مسئولان شرکت آب و فاضلاب شهری استان تلاش جدی و مضاعفی برای ادامه این طرح نداشته‌اند و اعتباراتی قطره‌چکانی برای آن در نظر گرفته‌شده که امیدواریم با همکاری مدیریت جدید شرکت آب و فاضلاب استان به‌زودی شاهد بهره‌برداری این طرح باشیم.

پروژه‌ای معطل کمبود اعتبارات

رئیس آب و فاضلاب شهر نورآباد نیز دراین‌باره با تأکید بر اینکه با توجه به جمع‌آوری فاضلاب از سطح شهر و هدایت آن به خارج از مرکز شهر احداث تصفیه‌خانه بسیار ضروری است می‌گوید: ایستگاه پمپاژ آب و خطوط اصلی این طرح انجام‌شده است و با توجه به برنامه و سیاست شرکت آب و فاضلاب استان در سال جاری روند ساخت این طرح چه از طریق اعتبارات دولتی و یا استفاده از ظرفیت بخش خصوصی از سر گرفته خواهد شد.

نادر بهرامی علت اصلی توقف ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب نورآباد را کمبود اعتبارات متوالی و همچنین ضعف پیمانکار عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: امیدواریم با توجه به اینکه زیرساخت‌های اولیه این طرح به‌خوبی صورت گرفته است هر چه زودتر انتظار مردم این منطقه برای بهره‌برداری این طرح به پایان برسد.

به‌هرروی امیدواریم مسئولان ارشد استان و شرکت آب و فاضلاب شهری با توجه به اهمیت این طرح در فرآیند دفع بهداشتی فاضلاب چاره‌ای برای تصفیه فاضلاب شهر ۷۵ هزارنفری نورآباد بیابند و با برنامه‌ریزی و مطرح کردن آن در وزارتخانه و سایر ارگان‌های مرتبط هرچه سریع‌تر این مشکل دیرینه مردم رفع شود.

خبرنگار: مصطفی معظمی گودرزی


» بررسی پدیده کم‌آبی و مدیریت بحران آب در دلفان/وجود ۱۰۰ روستای فاقد آب در این شهرستان

» ۳۰ کیلومتر از شبکه فرسوده آب شرب نورآباد نیازمند تعویض و نوسازی است

۲ نظر

  1. وای اگر این تصویه خانه درست می شد خیلی عالی بود چون واقعا بوی رودخانه خیلی زیاد شده

  2. دلفانی دلسوز

    خیلی جا لبه همسایه دیوار به دیوار شهرستان هرسین تصفیه خانه اش ۹۰% درصد پیشرفت فیزیکی دارد در حالی که تصفیه خانه شهرمان با ۱۵ سال سابقه تنها ۱۵ % پیشرفت کار دارد آیا مردم مقصرند؟
    آیا مسوول این اداره مقصر است؟
    یا کس دیگری؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *