جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

نورآباد روی موج سیل

موقعیت اقلیمی و وضعیت توپوگرافی، نورآباد مرکز شهرستان دلفان را مستعد سیل کرده به طوریکه کارشناسان بر این باورند که وقوع بارش‌های سیل‌آسا در آینده و خسارت به بخش‌های مختلف این شهر با توجه به کمبود تجهیزات بحران، دور از انتظار نیست…

نسیم دلفان – به گزارش خبرنگار ایرنا، شهر نورآباد وقوع سه سیل ویرانگر را در فروردین و اسفند ۹۸ تجربه کرد که این پدیده خسارات سنگینی را به تاسیسات زیربنایی، واحدهای مسکونی، تجاری و اثاثیه زندگی شهروندان وارد نمود.
در این شهر دو رودخانه گچینه و باد آور و دراطراف شهر نیز نهرها و چشمه ساران علی آباد و دره مشتری وجود دارد که درهنگام بارش های شدید، موجب جاری شدن سیل  می شود. 
در سیل های اخیر خیابان های سطح شهر، محله های شهرداری، کلانتری ۱۱، دره مشتری، فرهنگیان ۱ و محله های ساحلی که از مناطق آسیب‌پذیر این شهر به شمار می روند به رودخانه های خروشان تبدیل شدند.

آمارها نشان می‌دهد روند وقوع سیل‌ در سالهای اخیر به‌ شدت افزایش یافته است در این میان توجه به عملیات آبخیزداری می‌تواند به‌عنوان راهکاری برای کاهش آسیب‌های ناشی از سیل و همچنین احیای منابع آبی زیرزمینی کشور مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرد.

سیلاب به‌عنوان یک پدیده طبیعی از نظر تلفات جانی و خسارات مالی جز مهیب‌ترین بلایای طبیعی محسوب می‌شود.

رییس اداره هواشناسی دلفان به ایرنا گفت: موقعیت اقلیمی، شرایط جغرافیایی و توپوگرافی نورآباد موجب شده که این شهر جز مناطق مستعد وقوع سیل است.
رسول نوری آرا افزود: در سه سال گذشته پنج مورد سیل در شهر نورآباد به وقوع پیوسته است که ۳ مورد آن در سال ۹۸ اتفاق افتاده است .
وی بیان کرد: نخستین سیل نورآباد  ۴ فروردین ۹۸ با ۱۲۳ میلیمتر بارندگی اتفاق افتاد، سیل دوم ۱۲ فروردین بود که طی دو روز ۱۷۸ میلیمتر بارندگی در این شهر ثبت شد و سیل سوم نیز در  ۱۱ و ۱۲ فروردین  ۹۹ با  ۱۴۷ میلیمتر بارش به وقوع پیوست.
این کارشناس هواشناسی اظهار داشت: سال ۹۸ از سال های پر بارش در سال‌های اخیر محسوب شد این در حالیست که  در مجموع ۹۰۰ میلیمتر بارش در دلفان ثبت شد.

نورآباد روی موج سیل
شهردار نورآباد نیز در این باره گفت: بر اساس تجربه سیل سال‌های گذشته قسمت های شمال شرقی و شمال غربی شهر از نقاط آسیب پذیر شهر محسوب می شوند .
علی نورعلی افزود: با توجه به اینکه مسیر کانال ها و رواناب ها  خوب طراحی نشده  و سطح شهر پایین تر از آب رودخانه ها قرار دارد نورآباد همیشه در زمان بارش‌های شدید آسیب پذیر است .
وی بیان کرد: امیدواریم با برآورد و تامین اعتبارات، این مناطق ساماندهی و نقاط آسیب پذیر درسطح شهر مرتفع شوند.
وی اظهار داشت: به دلیل نبود دیواره ساحلی در رودخانه بادآور به عنوان یکی از نقاط آسیب‌پذیر در جریان وقوع سیل، خسارات زیادی به محله شهرداری در شمال شرقی نوراباد وارد شد.
شهردار نورآباد افزود: درصورت تخصیص اعتبار می توان با ساخت یک دیواره ساحلی از ابتدای حوزه آبریز رودخانه بادآور تا بالادست شهر، مشکل سیل را در این مسیر ساماندهی کرد.
نورعلی گفت: شهرداری نورآباد به سبب نبود اعتبارات کافی توان تکمیل این طرح مهم و ضروری را ندارد و تنها توانسته زیرساخت اصلی کار را آماده نماید که در صورت تخصیص اعتبار درخواست شده می توان مشکل ورود سیلاب به منطقه شهرداری را برای همیشه حل کرد.
به گفته نورعلی، برای ساخت و تکمیل دیوار ساحلی رودخانه بادآور در شمال شرقی شهر ۶۹ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که این اعتبار ازتوان شهرداری خارج است. 
وی با بیان اینکه شهرداری در زمینه طرح های توسعه پل های ارتباطی گام‌های خوبی برداشته افزود: پس از وقوع سیل ۱۲ فروردین ۹۸ سه طرح توسعه و تعریض پل های ارتباطی در سطح شهر نورآباد به  اجرا درآمدکه این امر باعث شد مسیرهای اصلی رودخانه در وقوع سیل های بعدی با مشکلات کمتری مواجه شوند.
شهردار نورآباد تصریح کرد: امکانات، تجهیزات و ماشین آلات این شهرداری جوابگوی بحران سیل نیست .
نورعلی افزود : شهرداری نورآباد یک شهرداری کوچک و کم درآمد است که توان تامین و خرید ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز برای مقابله در هنگام بحران سیل را ندارد.
وی، افزود : سیل ۶ اسفند از نظر میزان و حجم دو برابر سیل ۱۲ فروردین ماه سال‌جاری بود که برای مهار آن به امکانات و تجهیزات زیادی نیاز بود 

12

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *