پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳

نامه سرگشاده شهروند دلفانی به فرمانداری این شهرستان/نام ایتیوند را به او برگردانید

احمد حسن زاده از فرهنگیان اهل قلم شهرستان دلفان با ارسال نامه ای سرگشاده به فرمانداری دلفان خواستار توجه مسئولین به نام طوایف بزرگ و تاثیرگذار شهرستان شد…


نسیـــم دلفـان – وی در نامه خود که رونوشت آن را در اختیار پایگاه خبری نسیم قرار داد نوشت:

فرماندار محترم شهرستان دلفان جناب آقای طولابی

 با سلام و احترام به استحضار می رساند از آنجائیکه مسئولین محلی طی سنوات گذشته دو طایفه بزرگ کاکاوند و اتیوند را بدون توجه به عواقب تغییرات هویتی در مردم، آمار جمعیتی، روستاهای تابعه و نیز فاصله دورترین نقطه مثلاً در اتیوند جنوبی تا مرکز بخش که هفت چشمه باشد، در قالب یک بخش (به اسم کاکاوند) نام گذاری کرده اند و همین موضوع نیز موجب امحاء تدریجی نام طایفه بزرگ «اتیوند» در تاریخ منطقه خواهد شد، مستدعی است ترتیبی اتخاذ فرمائید تا نام این طایفه بزرگ و تاثیرگذار در منطقه رو به امحاء تدریجی پیش نرود.

حسن زاده در بخش پایانی نامه خود دو پیشنهاد را مطرح نموده است.

۱ ) اتیوند جنوبی با کاکاوند غربی به شکل بخش مستقل «اتیوند» نام گذاری گردد و کاکاوند شرقی با اتیوند شمالی به نام بخش کاکاوند نامیده شود.

۲ ) در صورت عملی نشدن پیشنهاد اول مقدمات تجدید نظر در نام فعلی بخش کاکاوند را (به کاتیوند یا کاسیتوند) فراهم نمائید، تا ضمن لحاظ شدن نام طایفه بزرگ «اتیوند» در قالب آن، هویت قومی و اجتماعی آنها نیز ملحوظ گردد و نیز به شائبه های موجود برای امحاء تدریجی نام و هویت قومی مردم طایفه یاد شده پایان داده شود.

با تشکر فراوان/احمد حسن زاده

» بخشدار کاکاوند پاسخ داد/طرح ایجاد بخش ایتیوند در نوبت تقسیمات کشوری قرار گرفته است


» برای دیدن مطالب دیگر در قالب نامه های سرگشاده (اینجا) را کلیک نمایید.

۱۶ نظر

  1. برادر حسن زاده قومیت گرایی وتعصبات نزادی و قومی قبیله ایی واقعا دیگه منسوخ شده است کاش دنبال اعتلای دلفان یکپارچه باشی

  2. بسیار عالی جناب حسن زاده
    دست مریزاد
    به نظرم دو بخش مستقل اتیوند و کاکاوند باید برقرار شود

  3. سلام دوست عزیز بله حق به جانب شماست قوم گرائی و تعصبات کورکورانه امری بسیار نامطلوب می باشد اما برای انجام امور اداری آیا به نظر شما درست است فردی از قمش، وروشت یا سرکشتی به منظور انجام کارهای اداری از نورآباد عبور کند و به هفت چشمه در بخش کاکاوند مراجعه نماید؟ مسئولیت هزینه های اضافه و زمان تلف شده بر عهده کیست؟ یک بار دیگر نامه را با دقت بخوان غیر از عدالت در اجرای امور چیز دیگری از آن استنباط نمی شود؛ گفتیم یا دو بخش بصورت مستقل به نام اتیوند و کاکاوند شکل بگیرد. یا نام مشترکی به اسم کاتیوند و کاسیتوند که هم در بر گیرنده نام کاکاوند است و هم اتیوند و هم تداعی کننده قوم کاسیت نه چیز دیگر، به بخش یاد شده داده شود تا یک طایفه بزرگ و یکی کوچک نشود. هویت اجتماعی یک گروه خدشه دار نشود؛ حالا شما بفرمائید کجای این قوم گرائی است. هنوز فرمانداری جواب نداده شما ما را متهم به قوم گرائی می کنید. به نظر شما اسم بعضی طوایف برجسته شود و نام برخی را عمدأ یا سهوأ کم رنگ نمایند چیست؟ قوم گرائی من معلم است، یا مسئول گزارش کننده یا شمای مخاطب رسانه؟ من به آنچه گفته ام پایبندم هرکسی در هر پستی که بوده و نام این دو طایفه را در قالب یک طایفه تبدیل به بخش کرده است خدمتگزار مردم نبوده است. دوست گرامی من مسلمانم و گرامی ترین مردم را هم با تقواترین آنها میدانم طایفه اتیوند شاهد درگیریهای درون طایفه ای فراوانی بوده و خدماتی در قبال آن همه مشکل برای التیام درد های خود از مسئولین ندیده است. حالا قرار نیست نام خود ما را هم از خودمان دریغ کنند سکوت کنیم. هویت هرکس بدون تردید در قالب سرزمین او شکل می گیرد و ما نیز از این قاعده مستثنی نیستیم.

  4. با سلام
    جناب اقای حسن زاده ضمن خسته نباشی
    اسم هایی که انتخاب نموده اید زیاد به دل نمیشینه و معنی خاصی رو همراه نداره
    کاتیوند ؟ کاستیوند ؟ نا مفهومند
    لطفا تجدید نظر فرمایید

  5. به نظر من هرچه زودتر بایستی یک بخش مستقل به نام اتیوند با مرکزیت وروشت ایجاد شود به لحاظ بعد مسافت و هزینه های ایاب و ذهاب و….مردم اتیوند با مشکلات فراوان مواجه اندبه طوری که مردم روستاهای مسیر بابا بزرگ مسافت ۶۰کیلومتر تا نورآباد و۳۵ کیلومتر تا هفت چشمه مرکز بخش کاکاوند برای یک کار اداری ساده می بایست طی کنند. که سر جمع نزدیک ۱۰۰کیلومتر میشه واین بی انصافیست ودر حق مردم این منطقه اجحاف فراوان شده .امید آن میرود که دولت تدبیر و امید در جهت حل نمودن این مشکل بزرگ آنها اقدام اساسی کند

  6. وقتی فارغ از هر مشغله پس از سالها گذری به روستای ملا پرور بتکی نمودم.در بدو ورود با نوه ملا محمد حسن کولیوند روبرو شدم .بعد از احوال پرسی از یادگاری از ملا جویا شدم .ایشان مرا به پسر عمویش محمد شریف که همسایه اش بود حوالت داد.که البته شریف وار به استقبال آمد.تنها دو دستخط ملا که بر حاشیه کتابی به عنوان تقلید ؛طهارت و صلوه, نگاشته بود که انصافا” خط زیبایی هم داشته است ومهمور به مهر کرده بود.که البته از هردو عکس گرفتم.به نشانه عرض ادب به ساحت شاعر لک زبان (که به ضرس قاطع میشود گفت شیعه دوازده امامی ,مقلد مراجع عظام زمان خود و مبلغ تشیع ناب محمدی بوده است)
    .از محمد شریف خواستم که راهنمایی کندو بر مزارش فاتحه ای قرائت کنم .تاریخ سنگ قبر ۲۸ ذیحجه ۱۳۶۰ قمری را نشان می داد.یاد سفارش رسول خدا صلی الله علیه و آله سلم افتادم که به امیر المومنین فرمود که یک نفر هدایت کنی بهتر از صدقه ۴۰ شتر سرخ موست و بی شک ملا خیلی را هدایت کرده است و در آینده با بزرگداشت او باعث هدایت و هویت به مردم و به ویژه لک زبانها خواهد شد
    .متاسفانه فرصت نشد که با اعضا و روسای محترم شورای شهرهای لک زبان، گفتگو کنم لذا،از این فرصت استفاده می کنم اگر این مطلب به نظر شوراهای محترم شهرهای لک برسد موجب امتنان خواهد شد.که در اسامی مراکز فرهنگی یاخیابانهای شهرشان، از نام این شاعر گرانقدر استفاده کنند.
    http://100gh.blogfa.com

  7. درود برشرفت آقای حسن زاده
    واقعا این تغییر نام ، بدون درنظر گرفتن مشکلات یادشده ظلمی بس گران برای اهالی طایفه بزرگ ایتوند می باشد.
    چه جای دنیا اسم یک طایفه را از صحنه روزگار حذف کرده اند که حذف اسم این طایفه دوم باشد .
    مثل این می مانه که کشورهای عربی اسم خلیج فارس را عوض کنند آیا هیچ ایرانی این راقبول میکنه؟

  8. شاگردت محمد خزایی

    با سلام.خدمت استاد حسن زاده عزیز.
    و ضمن تشکر و قدر دانی بابت دقت نظر شما به این پدیده فرهنگی.و اینکه تا این حد ریز بینانه به این مسائل توجه میکنید.

  9. ضمن تشکر از آقای حسن زاده . حقیر در جواب نظریه فرهنگی عرض می کنم که خداوند در قران سوره حجرات آیه ۱۳ می فرماید که ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و در ایل و عشیره هایی قرار دادیم تا همدیگر را باز شناسید . روی این حساب اگر ما به اصل و نسب خویشتن برگردیم نباید حمل بر تعصبات نفسانی قبیله گرایی شود.

  10. این گونه حرکات بخودی خود خوب ونشان از مطالبه گری شهروندان بخصوص فرهنگیان عزیز میباشد ولی بهتر این بود جناب حسن زاده عزیز قبل از انتشار این نامه تاملی در این خصوص می داشتند واقدامات مسئولین در این رابطه را جویا می شدن…
    ضمنأ اسامی انتخابی ایشان بیشتر از هر چیز هویت ۲ قوم بزرگ کاکاوند وایتوند را به فراموشی می سپارد اگر بخش جدید بنام ایتوند تاسیس شود که نور الانور اگر نشد با اسم ترکیبی بخش کاکاوند و ایتوند بهتر هویت حفظ خواهد شد

  11. احمد حسن زاده

    امیرعلی با سلام به شما و دیگر مخاطبان سایت نسیم دلفان، نگارنده بر این باور است که هر محرک، پاسخی دارد. امیدواریم بهترین پاسخها به عنوان نام بخش جدید اتیوند در نظر گرفته شود؛ مهم نیست نام جدید را چه کسی پیشنهاد می کند، مهم با مسما بودن آن است که مسئولین امر در نظر خواهند گرفت انشاء ا…

  12. بابک بیرانوند قوم لر

    باسلام. بنده قصد دخالت را ندارم و عذر میخواهم ولی کاسیت وند برام جالب بود .واقعا چرا ما لرها نباید اسم قوممان کاسیت را در مکانهایمان نداشته باشیم ؟! با احترام بهم نظراتمان را بدهیم و برادریمان را حفظ کنیم.پایار باین

  13. امیر سالاری

    دوره قوم گرایی و طایفه گرایی به سر آمده و دنیا به سمت دهکده جهانی پیش می رود اگر اینطوری پیش رود پس قوم کرد و ترک و سایر اقوام ایرانی باید به قول خودشان دنبال مطالباتشان بروند و کم کم این خورده مسائل منجر به تجزیه طلبی در سطح کلان می شود. پس بهتر است که اصلا این جور امور جزیی را بی اهمیت دانست و سعی در ارتقا سایر مولفه های فراموش شده که نفع جمعی دارند پرداخته شود.

  14. با سلام به نظر من باید از آن منطقه به سمت کوهدشت جاده باشد تا از بن بست در بیایند و منطقه لک نشین آباد شود نه با آوردن نام جعلی و ازبین بردن نام آنها

  15. باسلام و خسته نباشی همه عزیزان طاعات و عبادات همگی مورد قبول حق ان شاالله . حقیر هم ب نوبه خودم از عزیزانی که به آقای حسن زاده انتقاد کردن و با کامتنهایی تند به ایشون فرمودند که قوم گرایی و طایفه گرایی و تعصب گرایی قومی چنبن جملاتی به کاربردن در مورد ایشون و درخواستشون از فرماندار وقت واقعأ جای تقدیر و تشکر دارد همون عزیزانی که چنین جملاتی به کار میبرند اگه یک لحظه خودشون را جای کسانی میذاشتند که از دورترین روستاهای ایتیوند میامدن هفت چشمه با این مساحت راه و گرفتاری و مشکلات به خود اجازه نمیدانند چنین جملاتی به کار ببرند. از این حرفها گذشته طایفه ایتیوند با این همه جمعیت روستاهایی که دارند آیا بحق و بجانیست که یک مرکز دولتی داشته باشند همانند هفت چشمه یا جاهای دیگر بنظر حقیر در مورد طایفه بزرگ ایتیوند اجحاف شده است خدا را خوش میاد روستاهای نزدیک بابابزرگ بخاطر حواله دو کود شیمیایی بیایند هفت چشمه باعرض پوزش از همه عزیزان و تشکر از برادر بزرگوار و فرهنگی آقای حسن زاده بزرگوار

پاسخ دادن به شاگردت محمد خزایی لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *