جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مهراب کوه دلفان، تابلو زیبایی از طبیعت

شهرستان دلفان با دارا بودن جاذبه های طبیعی و گردشگری یکی از مناطق زیبا و شگرف ایران است که همانند تابلو نقاشی در گوشه ای از این سرزمین پهناور می درخشد…

نسیـــم دلفـان – به گزارش ایرنا، دلفان را باید سرزمین گنج های پنهان دانست چون هنوز بسیاری از آثار طبیعی و تاریخی این دیار ناشناخته مانده است.

سرزمین آبشارهای خروشان، پل های تاریخی، چشمه های اعجاب آور و غارهایی که هر کدام تابلوی زیبای طبیعت را کامل کرده اند.

یکی ازشگفتی های این شهرستان کوه شگفت انگیز و پر راز و رمز ‘مهراب’ است که طبیعت زیبای آن از زبردستی نقاش ازل خبر می دهد.

این کوه در حوزه جغرافیایی شهرستان دلفان واقع شده و عظمت و تصویر زیبای آن در ادبیات و فرهنگ عامه مردم منطقه نمایان است به گونه ای که آنان از این کوه سترگ به عنوان یک کوه پر از رمز و راز و افسانه ای یاد می کنند.

با هدف معرفی این جاذبه طبیعی به همراه جمعی از دوستان به سوی منطقه میربگ جنوبی حرکت کردیم.

با عبور از مسیر آنچه توجه مان را بخود جلب می کرد درختان جنگلی بلوط بود که چشم اندازها و مناظر بدیع از خلقت را به نمایش می گذاشت.

پس از عبور از پستی و بلندی های ۵۴ کیلومتر مسیرجنوب غربی شهر نورآباد به مقصد خود روستای گردکانه رسیدیم، روستایی که معمولا کوهنوردان برای سفر به مهراب آنرا انتخاب می کنند.

وقتی به روستا رسیدیم در سمت شمال، قامت بلند مهراب کوه نمایان شد؛ این کوه از دو قسمت مهراب کوچک و بزرگ تشکیل شده است که چشم رهگذران را به خود خیره می کند.

پس از اینکه به روستا رسیدیم مورد استقبال گرم ‘نباتعلی’ بزرگ روستا قرار گرفتیم و مهمان خانه با صفای او شدیم.

شب را در منزل وی ماندیم و فرصت را برای هم صحبت شدن با این ریش سفید ۸۰ ساله که کوله باری از خاطرات را در ذهن خود دارد، مناسب دانستیم تا وی از کوه پر راز و رمز مهراب برایمان بگوید و اطلاعات خود را درباره آن تکمیل کنیم.

مشهدی نباتعلی با لهجه شیرین و سادگی، خلوص و صداقت با شور و حال خاصی به پرسش های ما پاسخ می داد.

از این پیر دوران دیده پرسیدم مردم می گویند کوه مهراب طلسم دارد یعنی چه ؟ که او پس از لبخندی می گوید: طلسم که نه اما چون برای رفتن به کوه باید مسیرهای سخت و دشواری را طی کنی می گویند طلسم دارد.

مشهدی نباتعلی با شور و شوق به تمجید از جوانی خود پرداخت و گفت: افسوس مرا یارای همراهیتان نیست که همسفرتان باشم اما مشهدی نورحسین خیری، خود اهل منطقه است و راهنمای خبره ای است که با وجود او نگرانتان نیستم.

سپیده دم بیدار شدیم، بار و بنه را جمع و خود را برای یک کوهنوردی سخت به مقصد مهراب بزرگ آماده کردیم.

پس از حدود ۴۵ دقیقه کوهپیمایی سنگ های یک قبرستان توجه مان را به خود جلب کرد، وقتی به دقت نگاه کردیم دیدیم سنگ قبرهای یک گورستان قدیمی است.

در روی این سنگ ها صحنه هایی از رزم و شکار حیوانات حکاکی شده بود که قدمت تاریخی منطقه را نشان می داد.

پس از استراحتی کوتاه، به مسیر خود ادامه دادیم و به دره ای عمیق و زیبا رسیدیم که طبیعت سحرانگیزش به همراه درختان جنگلی کهنسالی چون زالزالک، گلابی وحشی و آلو زیبایی خاصی به منطقه داده و منظره های رویایی آن دل هر دوستدار طبیعت را مجذوب خود می کند.

مشهدی نورحسین خیری راهنمای ما در مسیر به بیان خاطرات خود از کوه مهراب پرداخت و گفت: این کوه دارای حیات وحش غنی است و گونه های جانوری چون گرگ، کفتار، پلنگ، بز کوهی، گراز، خرس، گربه وحشی و پرندگانی همچون عقاب، بلبل، جغد، باز، کبک، بلدرچین، کبوتر وحشی در آن وجود داشت اما اکنون تعداد آنان کاهش یافته است.

وی می گوید: در کوه مهراب غارهای زیادی وجود دارد اما بزرگترین آنان غار ‘امان’ است که به زبان محلی آنرا ‘مرامان’ می گوییم.

به گفته وی، بسیاری از کسانی که با حاکمان منطقه اختلاف یا در حال مبارزه با شاهان مستبد بوده اند در گذشته این کوه و غارهای آن محل جولان آنان بود.

در کوه مهراب و نزدیکی آبشار سنگ های بزرگی است که در زبان این دیار به آن ‘تابو’ می گویند.

گفته می شود: این تابوها در گذشته محل نگهداری آذوقه (گندم و جو) در گذشته های دور بوده البته هنوز هیچ انسانی نتوانسته داخل آنها برود.

* آبشارداله لان بلندترین آبشار دلفان

پس استراحتی کوتاه سفرمان را به سوی آبشار داله لان ادامه دادیم، برای رسیدن به این آبشار باید از یک مسیر سخت عبور می کردیم.

پس از کمی توقف و رفع خستگی، دوباره به مسیرمان ادامه دادیم اما این بار به علت صخره ای بودن کوه عبورمان سخت تر بود، تمام حواسمان به راهنما بود تا برایمان مشکلی پیش نیاید.

خستگی تمام وجودمان را گرفته و نای راه رفتن نداشتیم که از دورتر از دره سبز گون، آبشاری بلند قامت، خودنمایی می کرد که با دیدن آن خستگی دیگر برایمان بی معنی شده بود.

قامت بلند آبشار داله لان نظرمان را بخود جلب کرد و مدهوش این همه زیبایی شده بودیم که گویی آسمان، گیسوانش را بر شانه های کوه برافراشته بود و بر دامان زمین می تاباند.

کم کم خود را به پایین دست آبشار رساندیم، آبشار داله لان با ارتفاع بیش از ۵۰ متر از بلندای قامت مهراب کوه به جذبه سحرآمیزی چنان گیسوان خود را آشفته کرده که در تارتار هر مویش می توان جایگاه هزاران دل را جستجو کرد.

از راهنما درباره علت نامگذاری آبشار داله لان پرسیدم که گفت: چون در کنار آین آبشار آشیانه های عقاب ها وجود دارد به این نام مشهور شده است.

تاف که به معنی آبشار و دال نیز در زبان لکی به معنی عقاب و لان مخفف لانه به معنی خانه و آشیانه است که در زبان محلی به تاف داله لان خوانده می شود.

پس از استراحتی کوتاه به مسیر خود ادامه دادیم و به دره ای عمیق و زیبا رسیدیم که طبیعت سحر انگیزش به همراه درختان جنگلی کهنسالی چون زالزالک، گلابی وحشی و آلو زیبایی خاص به منطقه داده و منظره های رویایی آن دل هر دوستدار طبیعت را با شیفتگی خاص مجذوب خود می کند.

با خود می گویم مهراب گنج ناشناخته ای برای بسیاری از دوستداران طبیعت است.

این سووال برایم مطرح می شود که مسوولان اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری لرستان آیا می دانند در شهرستان دلفان آبشارهایی وجود دارد که در پایگاه اطلاع رسانی این اداره کل و در بروشورهایی که در ایام نوروز ارایه می کنند نامی از آنان نیست.

به هرحال سفرمان به آبشار داله لان پایان یافت و یکی از زیباترین خاطرات زندگی را برای خود ثبت کردیم و به مسوولان گردشگری لرستان نیز پیشنهاد می کنیم رنج سفر به کوه مهراب را بخود بدهند و اطمینان داشته باشند پشیمان نخواهند شد.

سفر آنان موجب می شود که علاوه بر کوه و آبشار مهراب با جاذبه های دیگری از جمله تنگه گاوشمار، امامزاده پیرمحمد و آبشار سوله نیز که در منطقه میربگ جنوبی واقع شده اند، آشنا شوند.

به هرحال این کوه شگفت انگیز هنوز ناشناخته هایی دارد که توجه مسوولان میراث فرهنگی و گردشگری لرستان را می طلبد.

کوه شکفت انگیز مهراب به همراه آبشارسوله و امامزاده پیرمحمد و تنگه گاوشمار که در میربگ جنوبی واقع شده اند می تواند این منطقه را به یکی از قطب های گردشگری لرستان تبدیل کند.