پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳

مخترع جوان/ابتکار یک دلفانی خلاق در ساخت صندلی تقویت‌کننده عضلات بدن

یکی از پیامدهای پیشرفت و افزایش تکنولوژی در جوامع امروزی کم‌تحرکی، کاهش فعالیت بدنی و افت آمادگی جسمانی می‌باشد…


مجید محمدی - یافتهنسیم دلفان – افت آمادگی جسمانی، انسان را مستعد ابتلا به انواع بیماری‌ها می‌سازد و در نتیجه جامعه را متحمل هزینه‌های گزاف بهداشتی درمانی خواهد کرد.

برای حل این مشکل اماکن و فضاهای ورزشی در کشور احداث شده است اما به نظر می‌رسد با افزایش مشغله‌های کاری و روزمره و کمبود وقت فرصت چندانی برای مراجعه به این اماکن ورزشی مخصوصا برای افراد شاغل وجود نداشته باشد.

از طرفی با افزایش کم تحرکی در مشاغل امروزی و همچنین انجام کارهای مداوم و تکراری انسان را مستعد آسیب‌های فراوانی می‌نماید. همین مسئله جوان مبتکر و تحصیلکرده لرستانی بنام مجید محمدی کارشناس ارشد رفتار حرکتی از دانشگاه خوارزمی را بر آن داشت تا صندلی چندکاره ای برای افرادی که بخش زیادی از فعالیت کاری و روزمره خود را به صورت نشسته انجام می‌دهند، طراحی نماید، تا بتوانند از این صندلی چندکاره در زمان کار نیز به عنوان یک وسیله ورزشی چند منظوره جهت تقویت عضلات و جلوگیری از آتروفی آنها استفاده کنند.

در این صندلی سعی شده است تا با تعبیه کش‌ها و قرقره‌های مناسب، تقویت عضلات را در وضعیت نشسته نیز انجام داد. همچنین پشتی صندلی فنری برای تقویت عضلات بزرگ ناحیه مرکزی بدن و در کف صندلی و زیر نشیمنگاه از کفی بادی برای تحریک عضلات ریز بین مهره‌ای استفاده شده است. این صندلی در ادارات و سازمان‌ها، منازل مسکونی، سالن‌‌های ورزشی، پزشکی ورزشی و کلینیک‌های درمانی کاربرد دارد.

ثابت شده است که انجام فعالیت‌های تکراری به صورت مکرر و یا حفظ یک وضعیت خاص به مدت طولانی می تواند موجب آسیب به عضله، لیگامنت و مفصل شود که در نهایت می تواند به بیماری آرتروز مخصوصا در ناحیه زانو و گردن منجر شود. انجام حرکات ورزشی و تقویت عضلات در حین کار و فعالیت روزمره مخصوصا برای افرادی که مجبور به انجام کارهای تکراری و حفظ یک وضعیت به مدت طولانی (مانند کارمندان ادارات مختلف) هستند از اهمیت خاصی برخوردار می باشد.

از طرفی اهمیت تعادل در همه گروههای سنی مخصوصا سالمندان بر هیچ کسی پوشیده نیست. اخیرا در محافل علمی بحث در مورد تعادل ناحیه مرکزی (شکم و کمر) رو به افزایش است و عنوان شده است که تعادل و قدرت عضلات ناحیه مرکزی بدن در جلوگیری از بسیاری از کمر دردها موثر است.

عنوان شده است که در ۹۸% از دردهای ناحیه کمر استفاده از تمرینات تقویتی ناحیه مرکزی موثر است. بنابراین فواید استفاده از این صندلی در برابر صندلی های معمولی کاملا آشکار می گردد.دستگاه دارای قسمتهای مختلف می‌باشد: یک صندلی، چندین قرقره در قسمت‌های مختلف صندلی، کش‌های متصل به قرقره، دستگیره،  پشتی متحرک و فنر مانند، کفی متحرک، پدال، کلاه متصل به کش،دو میله.

این صندلی قابلیت انجام حرکات مختلفی جهت تقویت گروه‌های عضلانی مختلف بدن را دارا می‌باشد و توانایی انجام حرکات متفاوت در حین فعالیت روزمره باعث افزایش راندمان شغلی، سلامتی و شادابی روحی روانی کارمندان ادارات مختلف همچنین سایر افراد جامعه می شود.

این صندلی به دلیل داشتن کفی بادی باعث تقویت عضلات مختلف بین مهره ای که کنترل زیر قشری دارند شده و از کمردرد های شایع میکاهد؛ پشتی صندلی به تمام زوایا جهت تقویت گروه عضلات شکم حرکت می‌کند؛ با کش تعبیه شده در پشت صندلی می توان حرکات مختلف جهت تقویت عضلات مختلف از جمله سه سربازو، سینه ای بزرگ تحت کتفی و… را تقویت کرد؛ از کش‌های پایین صندلی جهت تقویت عضلات دو سربازو، ساعد، دلتوئید، ذوزنقه، متوازی الضلاع و…. می‌توان استفاده کرد.

به همین دلیل استفاده از صندلی چندکاره ورزشی در اوقات فرغت باعث افزایش فعالیت بدنی و همچنین جلوگیری از کمر درد های شایع می‌شود از طرفی اغلب افراد با محدودیت زمانی برای مراجعه به اماکن ورزشی مواجه هستند. آشکار است برای بالا بردن راندمان کارمندان و شاغلان در ادارات مختلف اختصاص زمان‌های کوتاه برای انجام حرکات کششی و ورزشی در حین کار ضروری به نظر می‌رسد این امر با استفاده از این صندلی چند کاره با صرف کمترین زمان ممکن دست یافتنی است.

از مزیت‌های دیگر این صندلی شباهت آن به صندلی‌های معمولی و بدون نیاز به فضای خاص قابل استفاده است. به همین دلیل استفاده از صندلی چندکاره ورزشی در اوقات فرغت باعث افزایش فعالیت بدنی و همچنین جلوگیری از کمر درد‌های شایع می‌شود.

وسیله ذکر شده داری گواهی ثبت از کانون ملی نخبگان کشورتوسط “مجید محمدی” جوان فعال و مستعد شهرستان نورآباد کارشناس ارشد رفتار حرکتی از دانشگاه خوارزمی تهران می‌باشد که امید است.

مسئولین ورزش دانشگاهی و اداره کل ورزش و جوانان با حمایت و همیاری خود از جوانان با انگیزه و مستعد استان گام هایی در شکوفایی استعداد های نهفته جوانان در جهت ترقی و پبشرفت ورزش این مرزو بوم و بردارند.

خبر: سید احمد موسوی/یافته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *