جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

محراب دلهای عاشق در دامنه "مهراب کوه"/ امامزاده ابراهیم(ع) میزبان خیل زائران

بارگاه ملکوتی امامزاده ابراهیم(ع) از فرزندان امام موسی کاظم (ع) در فاصله ۶۵ کیلومتری جنوب غربی نورآباد در دامنه “مهراب کوه”، محراب اهل راز و قبله اهل نیاز مردمان ایران اسلامی است…


نسیم دلفان – به گزارش خبرنگار مهر، در جای جای این دیار کهن، بر فراز قله ها و گاه در بسیط دشتها در بسیار شهرها و آبادی ها، بقاع متبرکه ای قرار دارد که هر یک مزار شریف امامزاده ای از تبار ایمان، از سلاله ی عشق و از نسل رسول محبت است.

سالیانی است که در این مرز و بوم مرقد پاکشان قبله ی اهل دل و ملجا دلسوختگان و میعادگاه عاشقان است. گویی حرمشان حریم عشق است و صحنشان آستان کبریا، محضرشان غریب و آشنا نمی شناسد متاع این بازار صفای باطن است و دل شکسته.

و اینجا در دیار “دلفان” در دامنه کوه مهراب، محراب اهل راز و قبله اهل نیاز مردمان سرزمینمان است. نه بر خاک که بر افلاک و نه در زمین که بر آسمان؛ این آستان ستاره ایست پر فروغ از منظومه ی ستارگان هدایت.

نامش ابراهیم فرزند هفتمین پیشوای دین و برادر بزرگوار خورشید تابان خراسان است، او را “بابا” می نامند که “باب مراد” است و بابایش می خوانند که پیر است و مراد. آوازه اش سالهاست در اطراف و اکناف پیچیده و نسیم کرامتش شهر و روستا را در نوردیده و دست شفاعتش هماره دستگیر دلدادگان حرم پاکش بوده است.

اینجا کعبه دیار دلفان است، بارگاه عرشی امامزاده بابای بزرگ…

بارگاه ملکوتی امامزاده ابراهیم (ع) از فرزندان امام موسی کاظم (ع) در فاصله ۶۵ کیلومتری جنوب غربی نورآباد ، مرکز شهرستان دلفان قرار دارد و پس از عبور از لابه لای درختان کهنسال بلوط ، آرامگاه این ثلاله رسول الله (ص) در دهکده ای زیبا در دامنه کوههای سر به فلک کشیده مهراب و سرکشتی قرار گرفته نمایان می شود.

بابای بزرگ یکی از اماکن تاریخی و مذهبی شهرستان دلفان به شمار می رود و معجزات و کرامات این بزرگوار بر هیچ کس پوشیده نیست و علاقه مندان و شیفتگان اهل بیت(ع) هر ساله از راه دور و نزدیک به زیارت این فرزند رسول خدا نائل می شوند.

بنای تاریخی این امامزاده مربوط به دوره تیموریان بوده که در زمان قاجاریه و معاصر تعمیراتی روی آن انجام شد و کاشی های رنگارنگ و آجرهای قدیمی مناره آن که به صورت زیبایی به کار گذاشته شده اند نشان از قدمت تاریخی بنای آن دارد.

فرماندار دلفان در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه بارگاه امامزاده ابراهیم یکی از چهار امامزاده این شهرستان است گفت: در سالهای گذشته اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برای حفظ بنای آن اقدام به تعمیر و بهسازی ساختمان قدیمی این امامزاده کرده است.

پیشرفت ۵۰ درصدی طرح توسعه امامزاده ابراهیم(ع)

علی باقری همچنین به پیشرفت ۵۰ درصدی طرح توسعه امامزاده ابراهیم که توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه استان لرستان در حال اجرا است، اشاره کرد و افزود: برای رفاه حال زائران و رونق صنعت گردشگری و استفاده هر چه بهتر زائرین در طرح توسعه بارگاه این امامزاده افزایش زائر سرا، رواق، ساخت حسینیه و محوطه سازی گنجانده شده است.

وی با اشاره به اینکه هر ساله با فرا رسیدن ایام نوروز شاهد حضور چشمگیر زائران از استانهای کرمانشاه، همدان، لرستان، ایلام و سایر استانهای همجوار به این امامزاده هستیم از آمادگی کامل دستگاههای اجرایی این شهرستان برای امنیت، رفاه و آسایش زائران خبر داد.

باقری ادامه داد: مردم شهرستان دلفان از دیر باز به مردمی خونگرم و مهمان نواز شهرت دارند که امیدواریم زائرین عزیز در این ایام به آنان خوش گذشته و با خاطره ای دلنشین سالهای آینده را نیز به میزبانیشان بنشینیم.

بنابر این گزارش شهرستان دلفان با دو هزار و ۷۴۰ کیلومتر مربع مساحت در شمال غربی استان لرستان و در میان سلسله جبال زاگرس قرار گرفته و اطراف آن را کوههای سربه فلک کشیده مهراب، گرین و سفره کوه احاطه کرده است که هر ساله شاهد حضور هزاران گردشگر و دوستداران طبیعت در ایام مختلف سال به ویژه در ایام نوروز در این شهرستان باستانی هستیم.

گفتنی است این شهرستان سعادت میزبانی چهار امامزاده ابراهیم(ع) معروف به بابای بزرگ، امامزادگان احمد و محمود و امامزاده محمد معروف به پیرمحمد را دارد.

……………………………………………

گزارش و عکس: مصطفی معظمی گودرزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *