سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

ضرورت تعیین جایگاه جدید دفن زباله برای شهرستان دلفان

? یادداشتی به قلم افشین صفری ، عضو شورای اسلامی شهر و سازمان نظام مهندسی ساختمان نورآباد دلفان

? نزدیک به سه دهه است که زباله‌های خانگی ، صنعتی و حتی عفونی کلّ شهرستان دلفان در منطقه‌ی اولادقباد گردآوری ، دفن و امحاء می‌شود.


این قضیه آسیب‌های جدّی زیست‌محیطی ، بهداشتی و کشاورزی را برای این منطقه‌ی زیبا به‌دنبال داشته و جاذبه‌ی گردشگری آن را نیز کاهش داده‌است .

? شهرستان سلسله نیز کمابیش با چنین مشکلی درگیرست ، وجود همین درد مشترک باعث شد سال گذشته نهادهای قانونی و از جمله شورای محترم شهر الشتر ، طرح تعیین جایگاه مشترک زباله‌ی دو شهرستان‌ دلفان و سلسله ( در مرز تقسیمات کشوری بین این دو شهرستان و در زمین‌های روستای گاوکش علیا ) را تهیه نمایند . البته در این زمینه هیچ‌گونه هماهنگی یا نشست مشترکی با شورای اسلامی شهر نورآباد یا شورای اداری شهرستان دلفان برگزار نشده‌است .

? به‌دلیل دوری مسافت دو شهرستان و افزایش هزینه‌های رفت و برگشت حمل زباله و پیامدهای اجتماعی ناشی از تعیین جایگاه مشترک زباله ، همچنین احتمال جدایی حوزه‌های دو شهرستان در تقسیمات آینده‌ی کشوری ، این طرح پیشنهادی نه مقدور است و نه مطلوب ، بنابراین بسیار دور از ذهن است که کسی این پیشنهاد را در مرحله‌ی عمل جدّی بگیرد .

? راه‌کار به‌روز و تخصصی برای حل همیشگی مسئله‌ی زباله عبارت است از : تأسیس و راه‌اندازی کارخانه‌ی بازیافت زباله که با این روش می‌توان بصورت همزمان زباله‌های چندین شهرستان همجوار را جداسازی ، گندزدایی ، بازیافت و امحاء نمود و محیط‌زیست آن شهرستان‌ها را از آلودگی نجات داد .

? احداث کارخانه‌ی بازیافت زباله ، طرحی بسیار سنگین و هزینه‌بر است که در کوتاه‌مدت نمی‌توان روی آن حساب باز کرد ، لذا کارشناسان و مسئولان شهرستان دلفان بایستی بی‌درنگ درصدد پژوهش و یافتن مکان مناسبی برای جایگاه جدید زباله باشند .

? لازم است در مطالعه و پیشنهاد این سایت جدید ویژگی‌هایی چون : فاصله از شهر ، جنس زمین ، فاصله از آب‌های زیرزمینی و روزمینی ، سمت و سوی وزش باد غالب ، گودی و کاسگی ( تقعر ) منطقه ، مساحت پهنه و گنجایش آن ، فاصله از نزدیک‌ترین سکونت‌گاه‌ها ، فاصله از راه های اصلی و فرعی و سایر ویژگی‌های لازم ، مدّ نظر قرار داده شود .

? فرآیند بررسی ، تعیین و تصویب یک سایت جدید برای محل جمع‌آوری زباله‌ی شهرستان دلفان ، زمانبر و طولانی خواهد بود و متاسفانه تا آن زمان استفاده از جایگاه کنونی اجتناب‌ناپذیر است. به همین دلیل کارشناسان و فعالان اجتماعی و صاحبنظران بایستی با سرعت عمل ، بررسی و ارزیابی لازم را برای حل این موضوع آغاز نمایند.

? شورای اسلامی شهر نورآباد نیز در همین راستا آماده‌ی پذیرش دیدگاه‌ها و راهکارهای مناسب از سوی مردم و کارشناسان می‌باشد ، شاید هیچ راه‌کار فراگیر و بدون نقصی برای این مسئله وجود نداشته باشد ، اما بی‌گمان راه‌کاری وجود دارد که کمترین نقص و ایراد را داشته باشد . در این مورد وظیفه‌ی همه‌ی ماست که با مشارکت و همکاری سازنده ، به دنبال یافتن آن راه‌کار باشیم.

12

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *