پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

صحبت های قابل تامل یکی از نمایندگان در صحن علنی مجلس / وی همچنین پیشنهاد داد رییس‌جمهور و نخست وزیر توسط مجلس تعیین گردند

نماینده مردم میاندوآب در مجلس با تاکید بر این که مجلس باید در راس امور باشد، پیشنهاد کرد: برای این که مجلس در راس امور باشد پست ریاست جمهوری برای آینده حذف شود و نخست وزیر را مجلس تعیین کند…


نسیـــم دلفـان – جهانبخش محبی نیا نماینده مردم میاندوآب در مجلس در نطق میان دستور امروز خود در جلسه علنی مجلس با اشاره به این‌که مجلس باید در راس امور باشد، اظهار کرد: عقل، اندیشه، فکر و فلسفه سیاسی می‌گوید که مجلس باید در راس امور باشد آیا با تسهیلی که برای اشخاص حقیقی یا روسای قوا قائل می‌شویم ،آیا برای نمایندگان نیز این حق را قائل شده‌ایم که هر وقت خواستند بروند و در هیات دولت صحبت‌هایشان را بیان کنند، آیا این اجازه داده می‌شود؟

وی افزود: آیا در شورای عالی قضایی این اجازه به روسای کمیسیون‌ها و یا نواب رییس مجلس اجازه داده می‌شود که بروند و دردهای ملت را به اطلاع برسانند و یا برای این که از یک وزیر وقت بگیرند یا وزیر به تلفن ها جواب دهد باید ماه‌ها در نوبت باشند آیا این است سر تسلیم در مقابل مجلس فرود آوردن آیا این است علاج دردهای جامعه ؟

نماینده مردم میاندوآب در مجلس در ادامه اظهار کرد: براساس ماده ۴۹ و ۲۳۶ آیین نامه داخلی مجلس بدون شک در راستای عمل به وظایف نمایندگی و این که مجلس در راس امور قرار گیرد عناوین و متن و محتوای بسیار جالبی گنجانده شده است نسبت به این که نمایندگان مجلس بتوانند دردهای مردم را به اطلاع برسانند، نماینده که برای خودش چیزی نمی خواهد ، در نتیجه برای این که نمایندگان بتوانند با مسئولین کشور ،‌وزرا وهمه دست اندرکاران و روسای قوا به راحتی ارتباط برقرار کنند باید تسهیلاتی را در نظر بگیریم.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه با اشاره به اصل ۵۷ قانون اساسی و تفکیک قوا گفت: قوا زیر نظر مقام معظم رهبری انجام وظیفه می‌کنند، البته اصل تفکیک قوا برآمده از اوضاع سیاسی –اقتصادی اروپا بود به ویژه انگلیس و فرانسه زیرا این کشورها به خاطر اشرافی که مجلس را در دست می‌گرفتند ، برای این که دربار را در اختیار خود نگیرند و خودکامی به وجود نیاید در قرن ۱۸ چنین پارادایمی را مطرح کردند.

محبی نیا با تاکید بر این که ما در قانون اساسی مجلس سالاری داریم و مجلس باید در راس امور باشد، در عین حال از نوع نگاه شورای نگهبان به مجلس انتقاد کرد و مدعی شد: شورای نگهبان در تفسیر قانون اساسی همیشه نگاه مضیقی به اختیارات نمایندگان دارد.

وی افزود: بنده عاجزانه  از نخبگان و رهبری درخواست می‌کنم برای اینکه مجلس در راس امور قرار گیرد پست ریاست جمهوری نه برای آقای روحانی بلکه برای آتیه حذف شود و سایش‌های بین رییس جمهور و سایر قوا از بین برود و مجلس در راس امور قرار گیرد و نخست وزیر  و رییس‌جمهور را مجلس تعیین کند.

به گزارش ایسنا، محبی‌نیا در بخشی از سخنان خود با اشاره به گزاره هایی که از بیانات امام (ره) و رهبری در محل برگزاری نمایشگاه در مجلس نصب شده اند گفت: این گزاره ها بسیار ارزشمند است که در فلسفه سیاسی حائز توجه و تامل جدی است. گزاره ای از امام (ره) مبین این است که سرتسلیم به مجلس سرتسلیم به اسلام است و یا عنوانی از رهبری در قالب یک گزاره نصب شده که عمل به قانون اساسی علاج دردهای این کشور است.

وی افزود: واقعیت این است گزاره های تکمیلی دیگری از مهندس و معمار انقلاب است که فرزند خلف ایشان در زمان های زیادی به اشکال گوناگون و متنوع بیان کردند، آیا حاصل کار این است که واقعا مجلس در راس امور است؟ آیا ما به قانون اساسی عمل می‌کنیم آیا در مقابل  مجلس سرتسلیم فرود می آوریم یا نه؟

نماینده مردم میاندوآب ادامه داد:  در مجلس ششم وقتی رئیس وقت قوه قضاییه آمد و در جایگاه سخنران قرار گرفت جمعی از نمایندگان جلسه را به حرمت حفظ قانون اساسی و آیین نامه که رئیس قوه قضاییه نمی‌تواند صحبت کند ترک کردند. بعد از مدتی رئیس جمهور وقت برای گزارش برنامه پنج ساله که در دستور مجلس گنجانده شده بود قرار شد به مجلس بیاید. آن زمان هم اعتراضاتی شد که رئیس جمهور نمی‌تواند خارج از قاعده ای که آیین نامه است نطق داشته باشد.

محبی نیا تصریح کرد: گذشت زمان ما را به این کشاند که بر اساس بند هشت ماده ۲۴ اجازه می دهیم هر کسی که دلمان خواست بیاید در مجلس صحبت کند و هم‌چنین بر اساس ماده ۱۱۰ به رئیس مجلس اجازه داده می‌شود در رابطه با مسائل و حوادث مهم مطالبی را بیان کند البته در تبصره ذیل این ماده روسای سایر قوا نیز می‌توانند بیاید در مجلس صحبت کنند، گرچه کسب اجازه از هیأت رئیسه نیز لازم است اما آیا ما این حق را برای نمایندگان هم قائل شده ایم که هر وقت خواستند بروند و صحبت هایشان را بیان کنند؟ در حالی که چنین وضعیتی را نداریم.

منبع : خبرگزاری ایسنا


تازه ترین اخبار منطقه را مستقیمأ از طریق ترمینال خبری ” نسیـــم دلفـان ” دریافت کنید.

برای عضویت در کانال خبری نسیم دلفان روی تصویر زیر کلیک نمایید.

12

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *