پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳

حقوق معوقه کارگران شهرداری نورآباد به ۵ ماه رسید/ انتظار خانواده های این کارگران برای دریافت حقوق

کارگران شهرداری نورآباد دلفان نزدیک به ۵ ماه است که هیچ گونه حقوقی نگرفته‌اند و اکنون زندگیشان را با مشقت و سختی زیاد می‌گذرانند…

سوپور کارگر شهرداری

نسیـــم دلفـان – به گزارش خبرگزاری تسنیم ، نوشتن از دردها و گرفتاری‌های کارگران شهرداری سوژه تکراری است که هراز چند گاهی فصلی از آن را برای مسئولان استان ورق می‌زنیم تا شاید یادشان بیاید که کارگرانی هم هستند که برای گذران یک زندگی بخورونمیر نیاز به پول‌دارند.

سال‌هاست که در گوشه و کنار استان لرستان حقوق کارگران شهرداری به‌موقع پرداخت نمی‌شود، آن‌قدر که یک کارگر ماه‌ها باید چشم‌انتظار حقوقی باشد که هیچ زمانی برای پرداخت آن مشخص نشده است.

از حقوق معوقه کارگران شهرداری خرم‌آباد که حدود ۹ ماه پرداخت‌نشده و اخیراً نیز در گزارشی با عنوان «وعده‌های بی عمل/کارگران فضای سبز شهرداری خرم‌آباد ۹ ماه در انتظار دریافت حقوق» به آن پرداخته شد می‌گذریم تا بار دیگر به دغدغه‌های کارگران شهرداری دلفان بپردازیم، کارگرانی که پیش‌ازاین نیز وضعیت بغرنج زندگی آن‌ها در گزارشی تحت عنوان«انتظار ۴ ماهه کارگران شهرداری دلفان برای دریافت حقوق/ چرخ زندگی‌هایی که نمی‌چرخد» بیان شد.

ازآنجاکه کارگران شهرداری دلفان نزدیک به پنج ماه است که حقوق نگرفته‌اند بار دیگر دست به دامان این رسانه شدند تا شاید گرهی از مشکلاتشان باز شود.

پس از تماس‌های مکرر این کارگران  وظیفه دانستیم تا بار دیگر قلم‌به‌دست بگیریم و چندخطی از دردهای این کارگران بنویسیم تا شاید چاره‌ای برای رفع مشکل آن‌ها اندیشیده شود.

کارگر شهرداری دلفان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهارداشت: از ابتدای سال تاکنون هیچ حقوقی نگرفته‌ایم و امسال نیز عیدی‌مان را پرداخت نکردند که اکنون در وضعیت بسیار بدی قرارگرفته‌ایم.

بی‌نتیجه بودن پیگیری برای دریافت حقوق معوقه

وی افزود: برای دریافت حقوقمان پیگیری‌های زیادی انجام دادیم اما بی‌نتیجه بود و هر بار هم پیگیر شدیم خوب برخورد نکردند و باگذشت چند ماه از سال باید بگویم واقعاً زندگیمان نمی‌گذرد.

کارگر شهرداری دلفان عنوان کرد: برای تهیه نیازهای اولیه زندگی هرروز باید از اطرافیان و مغازه‌داران قرض کنم اما چون پس از گذشت چند ماه هنوز بدهی مردم را پرداخت نکرده‌ام دیگرکسی اطمینانی به ما ندارد و وقتی می‌بینند طلب قبلی هنوز پرداخت‌نشده حاضر نیستند مجدد به ما قرض بدهند.

یکی دیگر از کارگران شهرداری در رابطه با حقوق معوقه خود از شهرداری گفت: هرروز در گرمای آفتاب زحمت و تلاش می‌کنیم اما هیچ خبری از حقوق نیست و از طرفی معلوم هم نیست که این حقوق چه زمانی پرداخت می‌شود.

محتاج شدن کارگران شهرداری دلفان

وی بیان کرد: مسئولان باید چاره‌اندیشی برای وضعیت این کارگران کنند چون واقعاً برخی از این کارگران به هزار تومان هم محتاج هستند.

یکی دیگر از کارگر شهرداری دلفان در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: نزدیک به پنج ماه از سال می‌گذرد اما ما کارگران شهرداری دلفان هنوز حقوق نگرفتیم از طرفی امسال عیدی را هم پرداخت نکردند.

وی افزود: بیشتر کارگران برای اینکه خانواده‌شان گرسنه نماند حتی نان را هم از نانوایی قرض می‌کنند برخی نیز واقعاً مجبور شده‌اند سطل زباله‌های شهر را برای پیدا کردن یک شی‌ء بازیافتی بگردند تا با فروختن آن گرسنه نمانند.

انتظار چندماهه کارگران برای دریافت حقوق معوقه

کارگر شهرداری دلفان عنوان کرد: قبلاً وضعیت پرداخت حقوق کارگران شهرداری بهتر بود اما اکنون وضعیت پرداخت اصلاً خوب نیست و کارگران معلوم نیست تا چند ماه دیگر باید انتظار بکشند.

وی با اشاره به اینکه حقوق کارگران به‌واسطه پیمانکار باید پرداخت شود، بیان کرد: هنوز هزینه بیمه ما نیز واریز نشده به‌طوری‌که از سال گذشته سه ماه و امسال چهار ماه پرداخت‌نشده است که بااین‌وجود برخی از همکاران برای درمان هم با مشکل مواجه شده‌اند.

همسر رفتگر شهرداری دلفان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: همسرم چندین ماه است که حقوق نگرفته، هیچ راه و چاره‌ای هم نداریم و اکثر روزها را با گرسنگی سپری می‌کنیم.

فلج شدن زندگی کارگران شهرداری دلفان

وی حقوق معوقه همسرش را حدود پنج ماه برشمرد و افزود: چون هیچ درآمد دیگری نداریم زندگی‌مان فلج شده و حتی نمی‌توانم بچه مریضم را هم به دکتر ببریم که از شما عاجزانه می‌خواهم صدای ما را به گوش مسئولان برسانید.

عبدالکریم کریمی پیمانکار سابق شهرداری دلفان در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: شش سال پیمانکار شهرداری دلفان بودم که درنهایت پایان سال ۹۴ به دلیل حجمی شدن کار و وضعیت مالی بد شهرداری دیگر پیمانکاری آن را قبول نکردم.

وی بابیان اینکه عیدی و سنوات سال قبل کارگران هنوز پرداخت‌نشده است، افزود: پیگیر هستم تا عیدی و سنوات سال قبل را از شهرداری بگیرم و طلب کارگران را پرداخت کنم تا حداقل بخشی از مخارج زندگی‌شان تأمین و بدهی‌های خود را پرداخت کنند.

پیمانکار سابق شهرداری دلفان با اشاره به اینکه کارگران شهرداری دلفان اکنون نزدیک پنج ماه است که حقوق نگرفته‌اند، عنوان کرد: شهرداری هم‌اکنون کار را به‌صورت حجمی به نفر از شهروندان سلسله واگذار کرده است.

عدم پرداخت عیدی و سنوات نیروهای فصلی

وی بابیان اینکه وضع مالی این شهرداری صفر است و حقوق کارگران رسمی را هم هنوز پرداخت نکرده است، بیان کرد: در بحث عیدی و سنوات نیروهای فصلی، بنده حدود ۱۴۰ میلیون تومان از شهرداری طلب دارم که با پرداخت آن سهم کارگران پرداخت می‌شود.

کریمی گفت: با توجه به پیگیری‌هایی که اخیر برای پرداخت عیدی و سنوات کارگران داشتم، شهردار دلفان مطرح کردند که در صورت جمع شدن درآمدهای شهرداری این مبلغ پرداخت می‌شود ولی اکنون برای پرداخت پول‌ندارند.

وی تصریح کرد: ازآنجایی‌که حجمی کردن کار مقداری به نفع پیمانکار است تا کارگر، و پیمانکار می‌خواهد کار را به نفع خود تمام کند امسال  انجام کار را قبول نکردم چون بومی این منطقه هستم و نمی‌خواستم این کارگران نارضایتی از من داشته باشند.

حجمی شدن کار شهرداری دلفان و تضییع حق کارگر

پیمانکار سابق شهرداری دلفان بابیان اینکه حجمی شدن کار برای من مشکل‌آفرین بود اظهار داشت: با حجمی شدن کار، کارگر ممکن است دیگر اضافه‌کار، تعطیلات و حق مأموریت نداشته باشد برای همین حقوقش پایین می‌آید بنابراین چون نمی‌توانستم حق کارگران را ضایع کنم جلو نرفتم.

وی افزود: حدود ۱۰۰ کارگر فصلی شامل کارگران حوزه عمران، فضای سبز و خدمات در شهرداری دلفان مشغول به کار هستند که حقوق آن‌ها بر اساس قانون اداره کار و حدود ۸۰۰ تومان است.

از آنجایی که کارگران شهرداری دلفان طی تماس‌های تلفنی مکرر از خبرنگاران این خبرگزاری خواستند تا پرداخت حقوق معوقه آنها پیگیری شود، این خبرگزاری سعی کرد تا در این زمینه با شهردار این شهر گفت‌وگویی داشته باشد اما متأسفانه علی‌رغم پیگیری‌های فراوان شهردار این منطقه بار دیگر حاضر به پاسخ‌گویی نبود که امیدواریم مسئولان ارشد استان پیگیری برای پرداخت مطالبات این کارگران زحمت‌کش داشته باشند.

گزارش از سکینه بیرانوند


تازه ترین اخبار منطقه را مستقیمأ از طریق ترمینال خبری ” نسیـــم دلفـان ” دریافت کنید.

برای عضویت در کانال خبری نسیم دلفان روی تصویر زیر کلیک نمایید.

12

۱۵ نظر

  1. شهروند دلفان

    با سلام.
    باور کنید بنده خودم شاهدم یکی از این کارگران عزیز و زحمت کش با وجود گرمای تابستان چندین ساعت رو چطوری در حال نظافت و کارسخت آبیاری فضای سبز هستش،قسم میخورد که به نان شب محتاج هستش بخاطر اینکه چندماه میشه بدون یک ریال دریافتی مشغول کار هستند..
    شهردار محترم.شورای شهر.فرماندارعزیز.امام جمعه بزرگوار….عاجزانه خواهش داریم فکری به حال این زحمتکشان کنید،نسبت به پرداخت حقوق و معوقاتشان اقدام کنید.
    با تشکر

  2. با سلام
    یه روز عصر ساعت ۳۰/۱۸ رفتم که برم استخر دیدم تعداد زیادی از جوانان و نوجوانان همشهری پشت در سالن ایستاده و دارن با خودشون حرف میزنن و خود خوری می کردن وقتی که پرسیدم چرا نمیرید داخل گفتن که استخر رو شهرداری رزرو کرده و مخصوص پرسنل شهرداریست که اگر بنا باشد هر اداره برای پرسنل استخر را رزرو کند جوانان و نوجوانان عزیز ما باید بروند و در رودخانه ها شنا و در آنجا هم غرق و دفن شوند که امسال شاهد آن بودیم و اداراتی مثل شهرداری در مظنه اتهام هستند!!!
    خیییلی جای تعجب بود، شهرداری که اینهمه آه و ناله میکنه و میگه ندارم ندارم چطوری میتونه ماهی چندین میلیون هزینه رزرو استخر رو بده ولی نداره حقوق کارگران زحمتکش رو پرداخت کنه!
    شهرداری که باید خودش زمینه رو برای تفریح و سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت جوانان ونوجوانان فراهم کنه ساعتی رو که اوج مراجعه جوانان ونوجوانان به استخر است رزرو کرده و بقیه مردم باید معطل شهرداری پشت در بسته به انتظار بنشینند!
    راستی شهرداری سالن اختصاصی خودش در خیابان ساحلی رو هم داره که مخصوص پرسنل خودش هست ولی استخر هم لازمه!!
    هر چند به فکر کارمند بودن و به رفاهیات آنان رسیدگی کردن از محسنات یک مدیر است اما نه به قیمت ندادن حقوق عده ای دیگر!
    و این تناقض گوئی هاست که باعث سلب اعتماد مردم و عدم پرداخت عوارضات و غیره میشود.
    حالا مردم دم خروس را قبول کنند یا قسم حضرت عباس رو؟؟

  3. علی حسین عباسپور

    سلام
    با سپاس از سایت پر بیننده نسیم دلفان ….
    به نظرم قطار شهرداری از ریل خارج شده و فقط تغییرات میتونه اونو به روی ریل برگردونه.
    اینکه کارگران زحمتکش ۵ ماهه حقوق نگرفته اند باعث نگرانی بیشتر اعضای محترم شورای شهر و حتی امام جمعه محترم شهرشده .اعضای محترم شورای شهر به پاس احترام و درک کارگران عزیز پا به پای اونا نه تنها حقوق بلکه حق کمیسیون هم نگرفته اند .اما این چاره کار نیست .نورآباد نیاز به یک شهردار مقتدر .مجرب و جسور داره که در شرایط عدم ساخت و ساز و رکود سراسری دنبال درامدی پایدار باشه .اگه با رفتن من مشکل حقوق پرسنل مرتفع میشه حاضرم فوری کنار کنار برم.و اولین نفری هستم که از عملکرد شهردار راضی نیستم و مطمنم اگه شهرداری و مجرب و کارکشته بیاد .در کوتاهترین زمان مشکل اراضی بهارآب .فاز۴٫کوی انتظامی. کوی سلامت یا دره مشتری رو حل میکنه و چرخ شهرداری دوباره روی ریل بر میگرده .یا زمین میدان امام رو استارت میزنه از طریق پیش فروش هم مردم صاحب مغازه میشن.هم کرایه مغازه ارزون میشه و هم شهرداری به درآمد پایدار نزدیک میشه.با روند کندی که در پیش گرفتیم شک نکنید که به بیراهه میرویم و هر روز برگشتمون سخت تر خواهد شد.تا امروز طبق سنوات بیشترین همکاری و کمترین دخالت در کار شهردار نموده ایم.لذا من ازین تاریخ به جرگه معترضین ایشان می پیوندم .

  4. باسلام مهمترین نقدهایی که بنده به عنوان عضوی ازاین جامعه دلفانی به شهردار داشته و دارم عدم پرداخت به موقع حقوق کارکنان شهرداری دلفان است. امام صادق علیه السلام که فرمودند«پیش از آن که عرق کارگر خشک شود، مزدشان را بپردازید» درست است که بسیاری از پروژه ها برای شهر نورابادنیاز است ؟؟؟؟؟مثل دعوت رسمی در باغهای شیخ آباد ازناحیه شخصی که مجوز دکه در پارک علی اباد بهش داده است ؟؟؟؟؟؟اما برای اجرای این پروژه‌ها نباید کارگران را قربانی کرد.

  5. باسلام سرکارخانم سکینه بیرانوند از گزارش شما تشکرمی کنم شهرداروشورای شهر حاضر به عذرخواهی بابت حقوق کارگران نشده اند بنده که شهروند دلفانی هستم از تمام کارگران بابت عدم پرداخت حقوقشات عذر می خواهم وچیزی که عیان است چه حاجت به بیان است. میخوام بدونم عواید شهرداری از کجاست؟عوارض میگیرن کجا سرمایه گذاری میکنند نه حقوق کارگر می دهند نه عمران وابادانی می کنند پس خداوکیلی مردم قضاوت کنند وظایف شهردارچیست

    • علی حسین عباسپور

      سلسه بزرگواراین اولین و آخرین بار نیست که حقیر هم مثل شما بابت حقوق معوقه عذرخواهی میکنم .هرچند با عذرخواهی مشکل این عزیزان حل نمیشود.
      عضو شورای شهر نورآباد
      علی حسین عباسپور

      • شهروندی که خودم حضوزداشتم

        سلام آقای عباسپوراگرشمادروغ نمی گیدچراشهرام مرادی بعداهفت ماه که حقوق نگرفته درخواست یک ملیون تومان داشت ..شمااولین فردی بودییدکه تهدیدبه. اخراجش کردی ویک رگیری لفطی تندی باهاش داشتی تراخدا …چاخان هم نکن چون مردم خوب شماها راشناختن..

  6. باسلام مهندس عباسپور به قول شاعر جهت رفع تشنگی تکیه به تشنه لب مکن از گل چهره سوخته طراوتی طلب مکن شهرداری که تخصص ومدرکش جغرافیای شهری است اما عملکردش ضیف است بنده با نظر حضرتعالی موافقم که شهردار عزل شودسوال بنده این است بجز شورای شهر چه کس میتواند شهرداررا عزل کند چرا مابقی همکارانتان مثل شما پیش قدم نیستند اگرقانون اجازه میداد شورای شهرسلسله وارد عمل میشدند آقایان قباد قبادی ۲ سیدبزرگوارنوربخش۳٫ محمدکرم فتحی ودیگران از فرهیختگان ان شهرهستند سکوت هر همشهری{مسلمان} خیانت است به قران چون ندای مظلوم در رسانه ها به گوش مردم رسیده است خفتگان را خبراز عالم بیداران نیست تا غمت پیش نیاید غم مردم نخوری چرا حقوق کارگران شهرداری الشتر بموقع پرداخت میشود چون شهردارمحترم الشتر ازپول کارگران استخر اجاره نمی کند چرا نماینده محترم سلسله ودلفان سکوت کرده است درست است شهردار به نماینده رای داده است یک رای یا یک نفرنباید حقوق کارگران تضییع شود چرااداره کار سکوت کرده است به والله مسولین بایست جوابگوباشند این عملکرد ضعیف از جرم فیشهای نجومی بالاتراست خداوندا به داد فرزندان این قشر ضعیف برس که برج شش بایست لباس وکتاب وقلم ودفتربرای فرزندان خودبخرندن و جیب آنها خالی است وهزاران مشکل …………….آقای مهندس عباسپور درودبرصداقتت

  7. وکیل دادگستری دلفان

    جناب آقای سیدامین نوربخش سنخگوی شورای شهر با توجه به اینکه حضرتعالی حقوقدان هستی یکبار دیگه ماده قانونی استیضاح یا عزل شهرداررا یادآوری می کنممتن ماده ۷۳ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور به شرح زیر است:
    چنانچه یک یا چند نفر از اعضای شورای شهر به عملکرد شهردار یا عملیات شهرداری اعتراض یا ایرادی داشته باشند ابتدا توسط رئیس شورا موارد را به صورت روشن به شهردار تذکر خواهند داد. در صورت عدم رعایت مفاد مورد تذکر، موضوع به صورت سؤال مطرح می‌شود که در این صورت رئیس شورا سئوال را کتباً به شهردار اطلاع خواهد داد و حداکثر ظرف ده روز پس از ابلاغ، شهردار موظف به حضور در جلسه عادی یا فوق‌العاده شورا و پاسخ به سئوال می‌ باشد.
    چنانچه شهردار از حضور استنکاف ورزیده و یا پاسخ وی قانع کننده تشخیص داده نشود طی جلسه دیگری موضوع مجدداً به صورت استیضاح که حداقل به امضای یک سوم اعضای شورا رسیده باشد، ارائه می‌شود. فاصله بین ابلاغ تا تشکیل جلسه که از طرف رئیس شورا تعیین خواهد شد حداکثر ده روز خواهد بود. شورا پس از طرح سئوال یا سئوالات و جواب شهردار رأی موافق یا مخالف خواهد داد. در صورتی که شورا با اکثریت دوسوم کل اعضا رأی مخالف دهد شهردار از کار برکنار و فرد جدیدی از سوی شورا انتخاب خواهد شد.
    تبصره: در فاصله بین صدور رأی عدم اعتماد و برکناری شهردار و یا خاتمه خدمت شهردار تا انتخاب فرد جدید که نباید بیش از سه ماه به طول انجامد یکی از کارکنان شهرداری با انتخاب شورای شهر عهده‌دار و مسئول اداره امور شهرداری خواهد بود.حال یک نفر مثل آقای مهندس عباسپور به عنوان عضوشورای شهرمعترض است بایست قانون اجراشود

  8. وکیل دادگستری دلفان

    آقای محمدکرم فتحی ؟؟؟؟؟؟؟شهرداری یک دستگاه خدماتی بوده و سیاسی کاری برای آن نسبت به سایر دستگاه های اجرایی آفتی بزرگ محسوب می شود که متاسفانه در این مدت کوتاه شاهد برخورد هایی سیاسی در بدنه شهرداری با پرسنل و اعضای شورا شهر بودیم(برخورد هایی از جنس اختلاف درون گروهی اصلاح طلبان که هرکدام سودای مدیریت آینده شهر را در سر می پرورانند) حضور شهردار در جلسات شبانه اصلاح طلبان جهت انتخاب مدیران سیاسی شهر این شائبه را بوجود آورد.که حقوق کارگران تضییع شود

  9. وکیل دادگستری دلفان

    آقای قبادقبادی چرا شورای ها اعتماد را بی اعتماد میکنند آخر هزار بار در جلسات قسم خوردید به نفع خود کاری نکنید وهمیشه در خدمت مردم باشید در خدمت مردم نبودید نوش جان ؟تورا خدا نیش نزنید این کارگران شهرداری هم خدایی دارند چرا از حقوقشان دفاع نمی کنید نیش دوست{شهردار} ازنیش عقرب بدتراست پس ……..

  10. وکیل دادگستری دلفان

    برادر مهندس عباسپور با توجه به اینکه از بنده شناخت کامل داریدحاضرم به عنوان وکیل معاضدتی { وکیل صلواتی} تمام حق وحقوق کارگران شهرداری را ازطریق اداره کار پیگیری نمایم درصورت تمایل می توانید شخصا مراجعه فرمایید تلفن اگر نیازاست تا اعلام نمایم

    • علی حسین عباسپور

      وقتی که تعداد موافقین شهردار بیشتر از تعداد مخالفین هستش کاری از دست هیچکس بر نمیاید.اما حاضرم ثابت کنم بیشترین تخلفات ساختمانی و ساختاری در این دوره صورت گرفته و خواهد گرفت.اما زورم نمیرسه و مجبورم حاشیه نشین باشم
      این شماره منه ۰۹۱۲۱۲۴۵۰۴۱
      البته با وکلای زیادی دوست هستم پیامک بزنی ممنون میشم چون بجا نیاوردم متاسفانه

  11. وکیل دادگستری دلفان

    برادر مهندس عباسپور تخلفات انها را کتبا به حراست شهرداری ورونوشت انرا به فرمانداری تادرصورت عدم پیگیری از طریق ولی فقیه محترم شهرمان اطلاع رسانی وخواستار انعکاس عملکرد شهردارخواهیم شد.تا خدا هست به سلطان مپیچ به قول شاعر آن دغل دوستان که میبینی مگسانند گرد شیرینی که با شما همکاری نمی کنند ورسیدگی به تخلفات اداری انها درصلاحیت شورای حل اختلاف میباشد اگر مدارک ومستندات داشته باشیم از حقوق شهرمان دفاع خواهم نمود حضورا به خدمت میرسم

  12. باسلام به کلیه دوستانی که خودرا درغم وناراحتی کارگران شهرداری سهیم وشریک می دانند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *