جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

چرا منطقه سردسیر دلفان در خبرها و اطلاعیه ها سرد نیست/تغییر مکان مرکز هواشناسی خواسته به حق دلفانیان

شهرستان دلفان را شهر مفرغ نیز می‌گویند. یکی از شهرستان‌های استان لرستان است و مرکز آن شهر نورآباد می‌باشد. نورآباد شهری است در شمال غرب استان لرستان. این شهر دارای آب و هوایی سرد و کوهستانی و طبیعتی زیبا برای گردشگری است…


این شهر یکی از پنج شهر با ارتفاع بیش از ۲۰۰۰ متر(۲۱۸۰متر) از سطح دریا در ایران است…”ویکی پدیا”

نسیـــم دلفـان – به گزارش دلفان خبر ، هر ساله با شروع فصل سرما ، توجه اهالی استان در خبر لرستان به این نکته جلب می شود که کدام شهر استان سردترین نقطه لرستان است . شهرهایی از جمله ازنا، الشتر ، الیگودرز یا نورآباد…

از لحاظ فیزیکی و جغرافیایی می توان گفت که نورآباد از هر ۳ نقطه دیگر مرتفع تر است (الشتر ۱۶۰۰، ازنا ۱۸۷۱، الیگودرز۱۹۹۸ مترارتفاع از سطح دریا) پس چگونه با توجه به کوهستانی بودن و ارتفاع ۲۱۸۰ متری نورآباد از سطح دریا همواره در خبرها ، ازنا ، الشتر یا الیگودرز سرد ترین شهر استان اعلام می شوند؟

سوالی که سالهاست بی پاسخ مانده است و کسی پاسخی به آن نداده است!

هدف از این نوشتار پاسخ به این سوال است آیا به این اندیشیده اید که دلفان که طبیعتأ (با توجه به توضیحات بالا) باید سردتر باشد چرا در اعلام برودت سردی هوا پشت سر یک یا دو شهر دیگر قرار می گیرد؟ آیا عمد یا تقلبی در کار است؟ در صورتی که چنین نیست!

در زمان جانمایی ساختمان هواشناسی این شهرستانها ، مسئولین با بررسی درست و کارشناسی شده ، جاهایی را در نظر گرفته اند که از لحاظ جغرافیایی سردتر از سایر نقاط شهرستان است و همین امر باعث شده که دمای کمینه آنها از شهرستان سردسیر دلفان کمتر باشد.

این در حالی است که مسئولین وقت شهرستان دلفان به دلیل بی تدبیری و بی توجهی یکی از گرمترین نقاط و زمینی کاملأ آفتابگیر را به عنوان مرکز هواشناسی در چند کیلومتری شهر نورآباد انتخاب کرده اند.

یکی از مزایای اعلام سردی هوا نسبت به سایر شهرستان ها ، قرار گرفتن در اقلیم سرد می باشد که البته جای شکرش باقیست با تلاشهای انجام گرفته و پس از سالها انتظار از ابتدای بهمن ماه دلفان هم به اقلیم یک پیوست و این خواسته به حق مردم این دیار تحقق یافت.

اما امروزه خواست و اراده مردم بر تغییر مکان فعلی مرکز هواشناسی شهرستان به منطقه بادآور دلفان است که در کمتر از یک کیلومتری شهر واقع شده و رودخانه بادآور هم که از مرکز شهر می گذرد از این دره روان است. آنچه که از مسئولان سازمان هواشناسی استان انتظار می رود و انتظار به حقی است جابجایی این مرکز به منطقه بادآور است که دمای واقعی هوا درنورآباد را منعکس می کند و نه مکان فعلی که دمای غیر واقعی را بیان می کند. از لحاظ اعتبار هم آنچنان مشکلی پیش نخواهد آمد چون ساختمان فعلی در همسایگی دانشگاه پیام نور واقع شده و به احتمال زیاد پیام نور و یا دانشگاه آزاد و یا هر شخص حقیقی یا حقوقی به خاطر ارزش مکانی ملک مذکور به راحتی خریدار این ساختمان خواهند بود، زیرا ارزش مکانی این ساختمان با توجه به رونق زمین در منطقه و ارزش افزوده آن چندین و چند برابر است ، پس با فروش این ساختمان و از محل همین درآمد می توان علاوه بر خرید زمینی وسیعتر نسبت به ساخت یک مرکز بزرگتر و مجهیزتر اقدام کرد.

این مرکز نیاز است به دستگاه های جدیدتر و حتی تاسیس مرکز مطالعات هواشناسی در دلفان مجهز گردد.

جا دارد مسئولین محترم از استاندار سخت کوش لرستان گرفته تا مدیر کل هواشناسی استان و همچنین فرماندار دلفان ، با پیگیری این امر مردم دلفان را در رساندن به این حق طبیعی خود یاری نمایند.


» این دمای هوا ، دمای واقعی نورآباد نیست/دلفان سردترین منطقه لرستان است…

۸ نظر

  1. با پنج دلیل متقن ثابت است که شهرستان دلفان سرد ترین شهر استان و یا شاید سرد ترین شهر کشور است ۱طبق نقشه های هوا شناسی شهرستان دلفان جز معدود مناطقی است که اب وهوای بسیار سرد دارند ۲ نسبت به شهرستان سلسله حد اقل ۸۰۰ متر مرتفع تر است ۳ در فصل گرما به ندرت از وسایل برودتی استفاده میشود ۴ در فصل زمستان برف گیر تر است ۵ در فصل بر داشت محصول کشتهای این منطقه هنوز سبز است اما کشت سلسله و دیگر نقاط درو شده است .

  2. اخبار هواشناسی همیشه دمای هوای رودخانه الشتر را اعلام می کند ! چرا که سایت هواشناسی این شهرستان در حاشیه این رودخانه احداث شده است ! در حالیکه سایت هواشناسی نورآباد در یک منطقه آفتابگیر قرار دارد که آخرین تشعشعات خورسید هنگام غروب آفتاب را نیز دریافت می کند! خود الشتریهای محترم هم به این نکته که نورآباد قطب شمال لرستان است و از الشتر به مراتب سردتر است واقفند لیکن جادوی تصمیم گبری مسئولین غیرفنی همیشه جالب بوده است!

  3. با سلام. به هرحال واسه اینکه بازم حقی از این شهر ضایع نشه باید جانمایی جدیدی برای هواشناسی بشه و منطقه بادآور به نظرم جای خیلی بهتری از این منطقه آفتابگیر است. شخصا چندبار امتحان کردم و کاملا ملموسه که منطقه سمت میدان فردوسی و ۲۴ متری سردتر از مناطق بلوار شهید بهشتیه.

  4. که چی .خانه از پابست ویران است خواجه در بند طاق ایوان است متاسفانه این شهرستان ادم دلسوزی ندارد و اغلب به اصطلاح بزرگان شهر بیشتر به فکر منافع شخصی هستند تا منافع عموم مردم.

  5. هه چ بوشیم ا زوخیجه اسر اواکون

  6. ضمن تایید نوشته شما باید گفت کرم از خود درخته مردم نورآباد همیشه منتظرن دیگران براشون کار انجام بدن این مشکل اگر در الشتربود همان سال اول درست میشد. درنورآباد نه مردم پیگیرن نه مسئول دلسوزی داریم نه نماینده ای

  7. دومین گزارشی ازاین سایت است که بخاطرعمومردم شهربدون نظری خاص منتشرمیشوددرودخدابرشرف نویسنده وگرداورنده.الشتر حدودابیست زوزازلحاظ برداشت محصول ازماجلوترند.وهواشناسی خارج ازشهرشان درمسیرخرم ابادساخته شده درداخل زودخانه بادرختان زیاد.مسیولین ماازترس ازدست دادن شغل جرات اعتراض ندارند.فقط اول خدابعدامام جمعه خودمون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *