جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

امتیاز عجیب وزارت نفت و خارجه به ضدشیعی‌ترین دولت همسایه

مشارکت بی‌دریغی که باکو در تحریم های آمریکایی علیه ایران داشت و حتی در شرایطی که آمریکا برای همسایگانی همچون جمهوری آذربایجان و عراق و افغانستان در ارتباط تجاری با ایران تخفیف‌هایی در خصوص تحریم ایران قایل شده بود، باکو ضمن رعایت مو به موی تحریم های بانکی ایران، مناسبات تجاری خود را با ایران در پایین ترین سطح نگه می‌داشت…


نسیـــم دلفـان – گروه بین الملل مشرق – الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان تا چند روز دیگر به ایران سفر خواهد کرد. برخی از منابع خبری در باکو اعلام کرده اند یکی از رئوس مذاکرات دو کشور در این سفر بحث انتقال نفت ایران به گرجستان از طریق خاک آذربایجان خواهد بود. این در حالی است که پیش از این قرار بود این خط لوله از مسیر ارمنستان به گرجستان منتقل شود.

بر اساس تفاهم نامه های امضا شده بین ایران و گرجستان در سال ۱۳۹۴ قرار بود که نفت و گاز ایران از مسیر ارمنستان به گرجستان صادر شود. وب سایت وزارت نفت ایران نیز به نقل از مدیرکل شرکت نفت (علیرضا کاملی) در این خصوص خبری به این مضمون منتشر کرده و مسیر ارمنستان را تایید کرده بود:

« علیرضا کاملی در تشریح برنامه‌های جدید صادرات گاز ایران به کشورهای منطقه قفقاز گفت: بر اساس مذاکراتی که با گرجستان انجام شده قرار است گاز را به مرز ارمنستان منتقل کنیم و گرجستان در مرز خود از ارمنستان گاز را تحویل بگیرد.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران همچنین درباره طرحهای جدید صادرات گاز، اظهار کرد: مذاکرات زیادی با گرجستان برای صادرات گاز به این کشور انجام شده، البته برای امضای قرارداد، باید طرح صادرات گاز به گرجستان مقرون به صرفه باشد.»

اخیرا ناطق علی اف، وزیر انرژی جمهوری آذربایجان از مذاکرات باکو با تهران برای انتقال گاز ایران به گرجستان و اروپا از طریق جمهوری آذربایجان خبر داده است. رسانه های باکو نیز طی روزهای اخیر توأما هم  با لحن تشویق آمیز و هم با هوچی‌گری تلاش کرده‌اند که ایران را  به گزینش مسیر جمهوری آذربایجان بجای مسیر ارمنستان برای انتقال گاز به گرجستان سوق دهند تا در جریان سفر الهام علی اف ، رییس جمهوری آذربایجان به تهران در اواخر ماه جاری فوریه توافق یا تفاهمی در این زمینه حاصل شود.

این در حالی است که هنوز کارشکنی‌های باکو در زمان انعقاد قرار خط ترانزیتی باکو- تفلیس – جیحان بر علیه ایران فراموش نشده است.

مشارکت بی‌دریغی که باکو در تحریم های آمریکایی علیه ایران داشت و حتی در شرایطی که آمریکا برای همسایگانی همچون جمهوری آذربایجان و عراق و افغانستان در ارتباط تجاری با ایران تخفیف‌هایی در خصوص تحریم ایران قایل شده بود، باکو ضمن رعایت مو به موی تحریم های بانکی ایران، مناسبات تجاری خود را با ایران در پایین ترین سطح نگه می‌داشت، نشانه این وضعیت بوده است. حتی  براساس اسنادی که بعدها در ویکی لیکس منتشر شد، الهام علی اف ، رییس جمهوری آذربایجان حتی بیشتر از خود غربی ها راغب به تحریم و شکست ایران بوده است.  سخنان محرمانه الهام علی اف ، رییس جمهوری آذربایجان در دیدار با ویلیام برنز ، دستیار وزیر امورخارجه وقت آمریکا در امور سیاسی در ۲۵ فوریه سال ۲۰۱۰ میلادی می‌باشد که در سایت ویکی لیکس فاش شده است و به پایبندی باکو به تحریمهای ضدایرانی  حتی بیش از حد انتظار غربی‌ها تاکید دارد. [۱]

براساس گزارش محرمانه سفارت آمریکا در باکو به واشنگتن ، در این دیدار، پس از اینکه ویلیام برنز توضیحاتی در خصوص اقدامات آمریکا و تحریمهای سازمان ملل علیه ایران و برنامه هسته ای ایران و علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ارایه می دهد، الهام علی اف  بطور محرمانه جواب می دهد که گرچه ظاهر روابط جمهوری آذربایجان با ایران عادی به نظر می رسد، اما ماهیت این روابط ، خیلی متفاوت (با ظاهر آن) است!  الهام علی اف در این دیدار ضمن بدگویی های بسیار علیه ایران ، تاکید می کند که وقتی مرکل ، صدراعظم آلمان به شدت برای ترغیب وی به همکاری در مورد اجرای تحریمها علیه  ایران تلاش می کرده است، وی تصریح می کند که نیازی به این تلاش نیست و او  حامی منزوی ساختن اقتصادی ایران است و معتقد است که اگر جامعه بین المللی به همراه همدیگر کار کنند، تحریمها علیه  ایران موثر خواهد بود.  الهام علی اف همچنین پا را فراتر می گذارد و از اینکه شرکتهای اروپایی خودشان به خوبی تحریم را رعایت نمی کند نیز گلایه می کند و  از اینکه بسیاری از شرکتهای انرژی اروپایی در ایران کار می کنند، شکایت می کند و می گوید: “استات اویل از ایران بیش از ما حمایت می کند!”

جمهوری آذربایجان امروز به کشوری تبدیل شده که دنباله رو سیاست های رژیم صهیونیستی و اخیرا عربستان است. پس از تیرگی روابط بین ایران – عربستان، ریاض فعالیت های پیچیده امنیتی خود در این کشور را بر علیه ایران افزایش داده است و حکومت باکو نیز در سرکوب شیعیان این کشور که هشتاد درصد جمعیت آن را تشکیل می دهند فروگذاری نکرده است.آخرین نمونه آن نیز سرکوب قیام نارداران است.

باید پرسید چرا در حالی که فعالیت های ضدایرانی و ضد شیعه باکو با تمام قوا ادامه دارد ، چنین طرحی از سوی وزارت خارجه تقریبا پذیرفته شده است و این امتیاز به کشوری که ذره ای در همکاری با کشورهای متخاصم با ایران کوتاه نمی آید اعطا می شود؟ بسیاری از کارشناسان بر این باورند که عبور این خط لوله از خاک جمهوری آذربایجان ضربه ای اساسی به منافع ملی ایران در منطقه است.


 تازه ترین اخبار منطقه را مستقیمأ از طریق ترمینال خبری نسیم دلفان دریافت کنید.
برای عضویت در کانال خبری نسیم دلفان روی تصویر زیر کلیک نمایید.

12

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *