شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

آشنایی با تنها اثر گردشگری ثبت شده دلفان در آثار ملی کشور/علی باقری فرماندار سابق دلفان احیاء گر چشمه آبگرم این شهرستان

علی رغم فشارهای رسانه ای استان کرمانشاه برای معرفی چشمه آبگرم دلفان بعنوان اثر توریستی این استان ، ثبت نهایی این منطقه ی توریست درمانی در لیست آثار ملی کشور “بنام شهرستان دلفان” آب سردی بود بر جنجال آفرینی های داغ کرمانشاهیان


نسیـــم دلفـان – چند سالی بود برخی مسئولین و رسانه های استان کرمانشاه چنگ اندازی بر تعدادی از اماکن مذهبی و همچنین توریستی شهرستان دلفان را در دستور کار قرار داده بودند.

آنها حتی شخصیت مشهور دلفانی همچون حاج شیخ فرج الله کاظمی (ره) که از عالمان برجسته و بزرگ لرستان و شهرستان دلفان بوده است را بعنوان یک شخصیت مشهور کرمانشاهی معرفی کردند. (اینجا)

رسانه های محلی لرستان به ویزه رسانه های دلفانی واکنش های تندی به این هجمه های کذب استان کرمانشاه داشتند ، خبرنگار پیشکسوت دلفانی حاج علی معظمی گودرزی اولین کسی بود که علَم این مبارزه رسانه ای را برافراشت و دیگر رسانه ها از جمله پایگاه خبری نسیم دلفان نیز به شدت به این جدال رسانه ای دامن زد.

پس از جنجال آفرینی رسانه ها ، فرماندار سابق دلفان که از نیروهای بومی و دلسوز این منطقه بود توجه مدیران استان و حتی کشور را به سمت این اماکن مذهبی و همچنین توریستی شهرستان جلب کرد تا جایی که منطقه صعب العبور آبگرمه دلفان به شدت مورد توجه قرار گرفت.

علی باقری فرماندار سابق سه بار به همراه مدیران شهرستان و خبرنگاران به این منطقه سفر کرد و یکبار نیز برای اولین بار پای استاندار لرستان و ۱۰ تن از مدیران کل استانی را به این منطقه کشاند.

81346313-6008714.jpg

پس از این بود که با پیگیری های ایشان و دستور ویژه استاندار پرتلاش لرستان راهشکافی مسیر صعب العبور آبگرمه آغاز گردید و اکنون این راهشکافی به طور کامل انجام گرفت.

با پیگیری های رسانه های محلی و همچنین دکتر باقری ، نهایتأ در تاریخ ۱۹ اردیبهشت سال جاری توسط شورای ثبت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، با ثبت «چشمه آب گرم دلفان» در فهرست آثار ملی کشور موافقت شد ، لذا در تاریخ ۲۱ تیرماه ، این چشمه آبگرم در لیست آثار ملی کشور قرار گرفت و در واقع آب سردی بود بر جنجال آفرینی های داغ کرمانشاهیان

باقری فرماندار 4

فرماندار سابق دلفان ، جنجال های رسانه ای استان همسایه در رابطه با آیت الله شیخ فرج الله کاظمی را نیز بی پاسخ نگذاشت ، وی با پیگیری اینکه باید یکی از معابر دلفان بنام این شخصیت معروف و فاخر شهرستان ثبت گردد سعی کرد پاسخ دندان شکنی به جنجال آفرینی های استان همسایه دهد و نهایتأ به دستور ایشان کمیته نامگذاری معابر شهرستان تشکیل جلسه داد ، با تصویب این کمیته ، بلوار ورودی شهر نورآباد مرکز شهرستان دلفان بنام این عالم برجسته ثبت گردید.

http://uupload.ir/files/u21j_img_%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B5%DB%B0%DB%B6%DB%B0%DB%B4_%DB%B1%DB%B2%DB%B1%DB%B6%DB%B0%DB%B5.jpg

لیست آثار میراث طبیعی لرستان که ثبت ملی شده است، به قرار زیر است:

ردیف  /  نام اثر   /  استان/    تاریخ ثبت
.
.
.
۴۶ – آبشار نوژیان  –  لرستان  –   ۱۳۸۷/۱۲/۲۷
۴۷ – درخت بنه کهنسال شهنشاه۲  –   لرستان  –  ۱۳۸۷/۱۲/۲۷
۴۸ – آبشار بیشه  –  لرستان  –  ۱۳۸۷/۱۲/۲۷
۴۹ – درخت زربین کهنسال شهنشاه  –  لرستان  –   ۱۳۸۷/۱۲/۲۷
۵۰ – درخت توت کهنسال شهنشاه  –  لرستان  –   ۱۳۸۷/۱۲/۲۷
۵۱ – درخت بنه کهنسال شهنشاه۱  –  لرستان  –   ۱۳۸۷/۱۲/۲۷
۵۲ – درخت کهنسال دارتی  –  لرستان  –   ۱۳۸۷/۱۲/۲۷
.
.
.
۷۲  – تالاب لفانه۱  –  لرستان  –  ۱۳۸۸/۰۷/۱۵
۷۳ – درخت چنار کهنسال قلعه نصیر ۱  –  لرستان  –  ۱۳۸۸/۰۷/۱۵
۷۴ – تالاب تکانه  –  لرستان  –  ۱۳۸۸/۰۷/۱۵
۷۵ – آبشار سرکانه (هفت چشمه)  –  لرستان  –  ۱۳۸۸/۰۷/۱۵
۷۶ – درخت چنار کهنسال احد آباد۱  –  لرستان  –  ۱۳۸۸/۰۷/۱۵
۷۷ – درخت چنار کهنسال احمد آباد۲  –  لرستان  –  ۱۳۸۸/۰۷/۱۵
۷۸ – درخت چنار کهنسال احمد آباد ۳  –  لرستان  –  ۱۳۸۸/۰۷/۱۵
۷۹ – درخت چنار کهنسال قلعه نصیر ۲  –  لرستان  –  ۱۳۸۸/۰۷/۱۵
۸۰ – درخت بلوط کهنسال احمد آباد  –  لرستان  –  ۱۳۸۸/۰۷/۱۵
۸۱ – سراب باز کل  –  لرستان  –  ۱۳۸۸/۰۷/۱۵
۸۲ – هفت چشمه  –  لرستان  –  ۱۳۸۸/۰۷/۱۵
 .
.
.
۱۶۹ – آبشار چکان  –  لرستان  –  ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
۱۷۰ – مجموعه تالاب های تنگ فنی  –  لرستان  –  ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
 .
.
.
۲۱۴ – آبشارهای دره گرم  –  لرستان  –  ۱۳۹۳/۹/۲۶
۲۱۵ – دره شی زر  –  لرستان  –  ۱۳۹۳/۹/۲۶
.
.
.
۲۴۳ – درختان کهنسال زیتون روستای وره زرد  –  لرستان  –  ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
.
.
.
۲۶۰ – چشمه آبگرم دلفان  –  لرستان  –   ۱۳۹۴/۴/۲۱
شایان ذکر است ، ده روز قبل از ثبت نهایی این اثر یعنی در تاریخ دهم تیرماه ، فرماندار بومی شهرستان مُزد زحمات خود را گرفت و با جنجال آفرینی ها و تخریب های برخی سیاسیون اصلاح طلب و به نوعی سهم طلب شهرستان ، دیار محبوبش دلفان را ترک کرد و جای خود را به جناب اقای طولابی مدیرکل سابق دفتر سیاسی و انتخابات استانداری لرستان داد.
البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که تخریب گران به مقصود خود نرسیدند و کسی بجای فرماندار سابق دلفان برگزیده شد که سابقه خوبی در بحث مدیریتی دارد و اهل میدان دادن به جارچیان فرصت طلب نیست.


دستورات استاندار لرستان برای ساماندهی چشمه آبگرم دلفان تا چه مرحله ای پیش رفت؟
چشمه آبگرم دلفان دربخش غربی شهرستان دلفان بخش کاکاوند، دهستان کاکاوند غربی حاشیه رودخانه «سیمره» و محل تلاقی آن با رودخانه «گیزه» رود قرار دارد.

آب گرم دلفان به لحاظ ترکیبات شیمیایی و دمای بالای ۴۴ درجه سانتیگرد، از نظر عامه مردم ساکن استان های لرستان و کرمانشاه دارای خاصیت درمان بخشی برای بیماری های پوستی، دردهای استخوانی و بسیاری از بیماری های مزمن دیگر است.

خبرگزاری مهر اردیبهشت ماه سال جاری پس از سفر استاندار لرستان به آبگرمه دلفان در این باره نوشت :

قرارگیری چشمه آب گرم دلفان در نزدیکی برخی آثار طبیعی و تاریخی از جمله پل تاریخی «گرم آبه»، پوشش گیاهی متنوع، توپوگرافی و چشم انداز زیبا، این پدیده را از چند ویژگی طبیعی، فرهنگی و تاریخی برخودار کرده است.

همچنین با توجه به وجود باور و اعتقاد مردم محلی به درمان بخشی این اثر ملی، خاصیت گرمابخشی و مشخصات شیمیایی و فیزیکی چشمه باعث شده این پدیده را عضوی از ژئوسایت های گردشگری لرستان دانست.

آزمایش شیمیایی آب چشمه به همت شرکت آب و فاضلاب روستایی استان، مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی و  اداره کل محیط زیست استان لرستان انجام شده است.

بنابراین گزارش پیش از این هوشنگ بازوند استاندار لرستان در جریان بازدید از جاذبه گردشگری چشمه آبگرم دلفان گفته بود که این چشمه نیاز به بهسازی دارد و اگر بتوانیم زیرساخت ها را فراهم کنیم می توان یک موقعیت گردشگری بسیار خوب ایجاد کرد.

بازوند افزود: با توجه به اینکه در استانهای غربی کشور چشمه آبگرم و این ظرفیت و پتانسیل چندان وجود ندارد اگر برای توسعه این چشمه هزینه شود به طور حتم می تواند در اقتصاد این منطقه بسیار تاثیرگذار باشد و گردشگرانی از استانهای غربی بویژه کرمانشاه، ایلام، همدان و استان لرستان به این منطقه سفر کنند.

وی با اشاره به اینکه این ظرفیت گردشگری نیازمند یک طرح مطالعاتی است ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی با همکاری سازمان زمین شناسی باید طرح مطالعاتی این چشمه را تدوین کنند که اگر طرح مطالعاتی جواب بدهد به طور حتم در سال ۹۴ اقدامات عملی برای توسعه آن انجام می دهیم.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه چشمه آبگرم شهرستان دلفان می تواند به یکی از ظرفیت های گردشگری سلامت در استان لرستان تبدیل شود یادآور شد: برای توسعه گردشگری سلامت تنها نمی توان از فراهم بودن ظرفیت چشمه آبگرم نام برد بلکه وجود یک منطقه زیبا و مناسب در این زمینه تاثیرگذار خواهند بود و گردشگران از سراسر کشور تمایل دارند در این مناطق حضور پیدا کنند.

وی با تاکید بر اینکه توسعه گردشگری می بایست توسط بخش خصوصی صورت گیرد ادامه داد: دولت موظف است زیرساخت ها را برای جذب گردشگر فراهم کند و باید بخش خصوصی بیاید و اقدام به سرمایه گذاری کند.

استاندار لرستان افزود: اگر زیرساختها فراهم شود به طور حتم ظرفیت بسیار خوبی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در چشمه آبگرم دلفان وجود دارد زیرا استانهای زیادی می توانند از این ظرفیت استفاده کنند.


اکنون دستور استاندار لرستان درباره راهشکافی مسیر ارتباطی این منطقه با موفقیت پایان یافته است ، امیداواریم سایر وعده های ایشان درباره این منطقه توریست درمانی هر چه سریعتر محقق شود.

۳ نظر

  1. درود بر جناب باقری فرماندار همیشگی دلفان

  2. ایوب دارابی

    به حق که دکتر باقری برای احیا این جاذبه نقش انکار ناپذیری را داشت.امیدوارم هر جا هستند موفق باشند.

  3. با تشکر فراوان و قدردانی کل استان لرستان از دکتر علی باقری .مدام مناطق حاشیه استان مخصوصا غرب شهرستان دلفان به استان کرمانشاه الحاق میشد با این طرح عمرانی ریزش متوقف شد و گرمابه مال دلفان است .
    انشالله روستاهای دیگر هم برگشت کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *