پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳

آخرین خبرها درباره فسیل های هفت میلیون ساله در دلفان/اثر مورد نظر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید

فرماندار شهرستان دلفان از ثبت ملی فسیل های کشف شده در منطقه گاوکش شهرستان دلفان با قدمت هفت میلیون سال پیش خبر داد…


نسیـــم دلفـان – به گزارش ایرنا، علی باقری فرماندار شهرستان دلفان اظهار داشت: این اکتشافات توسط یک گروه باستان شناسی به سرپرستی زهرا اورک و آنا اسماعیلی به مدت یک ماه در منطقه گاوکش شهرستان دلفان به حفاری پرداخته اند بدست آمده است .

وی ، هدف از این حفاری را بررسی ، استخراج و تصویر برداری نمونه های کشف شده در روستای گاوکش و انتقال آنها به آزمایشگاه فسیل شناسی مهردار عنوان کرد .

این مسئول اظهار داشت: فسیل های کشف شده ه در استان لرستان در حقیقت دومین سایت مهره دار کشور است که بعد از ۱۵۰ سال یکبار دیگربا این قدمت در منطقه گاوکش دلفان در استان لرستان کشف و گزارش شده است .

وی ادامه داد : فسیل های کشف شده از این سایت مربوط به اندامهای مختلف از جمله فک ،دندان ، اندامهای حرکتی و انگشتهای خانواده های هیپاریون (اجداد اسبها) ، بوویده (گاوسانان ) شامل گوزنها ،زرافه و غزالهای کوچک و همچنین گوشتخوران است .

باقری بیان داشت : با توجه به وضعیت خاص فسیل شدگی موجودات این منطقه ضروریست کاوش جامعی برای استخراج و مطالعه فسیل ها صورت گیرد که این موضوع مستلزم تآمین مواد و امکانات لازم و به کارگیری نیروهای متخصص کافی می باشد.

این اثر در جریان عملیات راهسازی طرح چهارخطه نورآباد به خرم آباد در محوطه دره دیمه که در سه کیلومتری روستای گاوکش و در ۱۵ کیلومتری شهر نورآباد مرکز شهرستان دلفان کشف گردید.

اثر مورد نظر در فهرست آثار ملی کشور به شماره ۳۱۱۳۶ ثبت شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *