کولیوندها در کجا‌ی تاریخ ایستاده‌اند ؟

تبار لکهای لرستان به نقل از کتاب فرهنگ لکی در سه بخش به نام های ۱- Horu یا چغلوندی ۲- سلسله الشتر ۳- دلفان ساکن هستند و در این بخشها اقوام و طایفه های گوناگونی ازجمله قوم کولیوند زندگی می‌کنند …


وجه تسمیه قوم کولیوند :

با توجه به مستندات مربوطه و مطالعات و آشنایی نویسندگان مقاله با ادبیات لکی ؛ لکها ، از جمله طوایفی همچون بیرانوند ، شاهیوند ،حسنوند ( ق – قاف ) اول اسم در فارسی و نوشتار را در گفتار خود به صورت (ک ) می‌خوانده و اکنون هم رایج است ؛ به عنوان نمونه اشخاصی که نام فارسی آنها با پسوند قلی می‌آید به صورت کلی تلفظ می‌کنند این قاعده در ادبیات کولیوندها هم دیده می‌شوند مثلا!ً ویس قلی را در گفتار ویس کُلی و عزیز قلی را عزیز کُلی و این دسته از مثالها ؛

بنابراین می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که کولیوندها از شخصی به نام قلی گرفته شده‌اند و به مرور زمان و بر اساس ادبیات شفاهی لکها به صورت کُلی بر سر زبانها جاری است به هر ترتیب کولیوندها یکی از ایلهای تابع شخصی یا طابفه‌ ای با نام سلاسله (سلسله) می‌باشند که به صورت کُلی شامل طوایف کرمعلی ، فلک الدین در دشت خاوه به طایفه کرمعلی در دهستان خاوه شمالی و طایفه فلک‌الدین در دهستان خاوه جنوبی به مرکزیت روستای برخوردار در پای کوه گرین زندگی می‌کنند . دو طایفه دیگر این ایل کهن به نامهای کولیوند دوم در شمال الشتر به مرکز دهستان ( بخش ) فیروزآباد که جایگاه اصلی آنها روستای بِتَکی می‌باشد که زبان اصلی این سه طایفه لکی بوده و طایفه آخر این ایل طایفه‌ای موسوم به قلائی به لهجه لری صحبت می‌کنند .

جایگاه کولیوندها در تاریخ قوم کاسیت :

همانگونه که در مقالات پیشین ذکر نمودیم کاسیت‌ها همان قوم لک هستند که تاریخی به درازای تاریخ دارند که نخستین تمدن مدرن در غرب ایران را بنا نهادند و شامل اقوام و طوایف گوناگونی می‌باشد که قوم کولیوند نیز یکی از میان آنهاست .

با توجه به اینکه در چند سال پیش و بنا به روایاتی که از اهالی روستاهای خاوه شمالی شنیده می‌شود وقتی یکی از اهالی دهستان قصد احداث ساختمانی را دارد و اقوام به جمع آوری سنگ از دامنه‌های کوه گرین می‌کنند . به صورت اتفاقی به سنگ قبری می‌خورند که اینگونه و به این ترتیب این کلمات بر روی ان هک شده است الله – علی – محمد – قبر قبرارخان – طایفه سلسله – سنه ۷۰۴ هجری فرزند دوستعلی در اینجا ذکر چند نکته حائز اهمیت است وجود کلمه طایفه برای سلسله و ذکر سال به صورت هجری از آنجا که ما اکنون در سال ۱۴۳۳ به سر می‌بریم بنابراین سنگ قبر مذبور پیشینه این قوم را تا ۷۲۹ سال پیش به عقب می‌برد ………………………..

تخمین قدمت قوم کولیوند بر اساس معیارهای جامعه شناسی :

از نظر مردم شناسی هر طایفه از تعدادی تیره تشکیل می‌گردد که بانی آن بین ۵ تا ۸ نسل می‌زیسته است جامعه شناسان میانگین عمر یک نسل را تقریباً ۳۰ سال می‌دانند حال اگر میانگین ارقام ۵ و ۸ را در ۳۰ ضرب کنیم ۱۹۵= ۳۰ × ۶٫۵ سال می‌شود بنابراین برای شکل گیری یک طایفه حدود دو قرن زمان لازم است از آنجایی که برای سنگ قبر مذبور کلمه طایفه برای سلسله که سرحد فدراسیون ایل کولیوند است ذکر شده است و سال ۷۰۴ همسال مذکور است یعنی سلسله ۷۲۹ سال پیش یک طایفه بوده است و این خود دلیلی بر این ادعاست که سلسله آن زمان از نظر جامعه شناسی دویست سال عمر داشته است زیرا طایفه بوده و اکنون هم ۷۲۹ سال از زمان فوت قبرارخان می‌گذرد بنابراین با یک حساب سر انگشتی قریب به ۹۰۰ سال پیش قوم کولیوند هم وجود داشته است .

در خصوص نژاد مردم کولیوند جان ادموندز به نقل از کتاب لرستان در سفرنامه سیاحان به توصیف غرور و خوی و خصلت نیکوی مردم کولیوند می‌پردازد .

پزشک مخصوص ناصرالدین شاه ( دکتر فوریه ) در زمان ورود ناصرالدین شاه قاجار به گردنه خاوه در سال ۱۳۰۹ و رویت کولیوندهای ساکن دشت خاوه می‌نویسد : نمونه زیبایی از سواران سرکش و آزاد منش را دیدم که گرفتن مالیات از ایشان کار آسانی نبوده است . و آثار دیگری همچون سفرنامه خانم فریا استارک و گذر ایشان از دشت خاوه که خود نقطه عطفی در تاریخ ایل کولیوند است به ذکر ویژگیها و خصوصیات مردمان کولیوند در کتاب در دیار الموت و لرستان در قالب سفرنامه می‌پردازد .

دشت خاوه – مسکن ایل کولیوند

در شمال استان لرستان در دامنه‌های جنوبی کوه گرین ( گر به معنای تپه و کوه ، این به معنای کوه بلند ) سرزمینی به نام عمومی خاوه می‌باشد که خود شامل ایلهای کوچکتری نیز مانند کولیوند – حسنوند – یوسفوند – میربگ و نورعلی بوده است ولی اکنون به دلایل مختلفی فقط قوم کولیوند در این دشت سکنی گزیده است .

بخشهای خاوه و الشتر که از قدیم الایام هم با این نام بوده‌اند اما اکنون با نام سلسله و دلفان موسومند که یکی از اماکن سکونت قوم کاسیت ( قوم کاسیان ) در چند هزار سال پیش از میلاد مسیح به شمار می‌رفته است .

راولینسن در سفرنامه خود آورده است که جلگه غنی خاوه و الشتر همان منطقه نیسین است که زادگاه اسبان اصیل نژاد کلاسیک نیسائی بوده است .

به هر حال نام قدیم خاوه برای اولین بار در کتاب تاریخ عالم آرای عباسی ذکر گردیده است .

در دیار خاوه و الشتر  که از دیر باز زبانشان جز با شعر باز نمی‌شد نام و یاد شاعران زیادی در خاطره ایل کولیوند و به طور کلی هر لک زبان تنیده است به عنوان مثال می‌توان ملا منوچهر کولیوند را نام برد .

کوهستان گریزن و دشتهای بزرگ خاوه و الشتر طی ۲۰۰۰ سال اخیر شاهد وقایع و حوادثی بوده‌اند که به نوعی یا مبدأ تاریخند یا منشأ ضرب‌المثل ؛ از این جمله حوادث می‌توان به نبرد داریوش با بردیای دروغین ( گئومات ) در سال ۵۲۲ قبل از میلاد در دشت خاوه ، لشکر کشی اسکندر به شمال لرستان و اقامت یک‌ماهه او در دشت خاوه در سال ۳۲۳ قبل از میلاد ، لشکر کشی اعراب و کشته شدن حدود ۴۰ نفر کودک و نوجوان ساسانی در یکی از قُلل کوه گرین که موسوم به چهل نابالغان است .

یک نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت به نظر می‌رسد و ذکر آن برهانی است بر فرهنگ غنی و ادبیات کهن دشت خاوه و ایل بزرگ کولیوند وجود شاعر و عارف نامی قرن پنجم بابا طاهر عریان در دشت بزرگ خاوه به استناد دلایلی چند :

۱-  دو بیتی های که به زبان لکی از بابا در دست است و دلالت بر سکونت در پای گرین می کند .

مِه طاهر ساکن پای گَرینم                                             مه درویش مسلکی آگر دَرینم

۲- منسوب دانستن باباطاهر به فرقه اهل حق و اینکه در گذشته دشت خاوه خاستگاه این فرقه بوده است و این خود جای بسی افتخار برای مردم این دیار دارد ؛  و دلایلی چند که انشاالله در مقالات بعدی به سمع و نظر شما دوستداران ادبیات کهن لکی می‌رسد .

حال قومی با چنین پیشینه تاریخی قریب به نهصد سال دارای ادبیات کهن فرهنگی غنی ، و دست نخورده و وجود مفاخر و مشاهیری مانند باباطاهر و غیره آیا شایسته مضحکه شدن در میان دیگر اقوام را دارد ؟ شاید هنوز از خود چند سوال نپرسیده‌ایم :

۱-  کولیوندها در کجای تاریخ ایستاده‌اند ؟ ( قبل از میلاد زمان حمله اسکندر به ایران و نبرد داریوش با بردیای دروغین یا گئومات )

۲-  ادبیات لکی حکایتها و ضرب المثلها آفریده ذهن چه کسانی هستند ؟ ( شاعران و بزله گویان چون ملا منوچهر و باباطاهر ) و یا شاید به قول محمود دولت محمود ابادی نمی‌دانیم که همه از ایل آمده‌ایم ولی بهتر است این آیه از قرآن را هیچگاه از خاطرمان خط نزنیم

 « وَیلُ لِکُلِ هُمَزه لُمَزه »  وای بر هر مسخره کننده‌ی عیب جویی (همزه آیه ۱ )

منابع :

۱-  دلفان در گذر تاریخ – ایرج کاظمی

۲-  ایل کولیوند – مسعود یوسفی

۳- سفرنامه‌ی هنری راولینسن ترجمه‌ی اسکندر امان الهی بهاروند

۴-  لرستان در سفرنامه‌ی سیاحان – محمد حسین آریا

۵-  فرهنگ لکی –  حمید ایزدپناه

۶-  گلزار ادب لرستان اسفندیار غضنفری

۷- در دیار الموت و لرستان ( فریا استارک )

گردآورندگان مقاله :          مهدی کیانی برخوردار                                     آیت بهار گیر

۸۸ نظر

  1. میلاد بهاگیر

    خیلی خوبه که با ارایه این مقاله حداقل کمی از قدمت ایل کولیوند رو ب مردم نشون دادین

  2. میلاد بهاگیر

    زنده باد لک و لکستانی

    • بنام خدا ‘ اما بعد ! مختصر و کوتاه ! اقوام لک که در خطه نوار شمالی استان لرستان ساکن هستند ‘ بر اساس کشفیات باستان شناسی اروپاییان و در دنباله تلاش محققین داخلی سازمان میراث فرهنگی تلاش باستان شناسان داخلی ‘ اقوام لک دومین قوم آریایی بعد از ‘ ‘ اعلامیهابوداست’این اقوام هم مانند سایر اقوام آریایی ساکن در ایران در زمان هجوم دولتهاو اقوام وحشی وبی تمدن به دیار ایران دستخوش تحقیرات فاحشی شده اند’بطوریکه نمی توان گفت که فلان قوم صدرصد اصیل هستند…

    • با سلام . از تاریخ کولیوند بیشتر برامون بگید واقعا جالبه و مایع افتخار ماست زنده باد کولیوند .

  3. مقاله بسیار جالب وخواندنی بود،از تهیه کنندگان این مقاله کمال تشکر را دارم .

  4. نبرد داریوش با بردیای دروغین در روستای سیکوند چواری بوده است ربطی به کولیوند ها ندارد

    • اون موقع شما داشتین … ],چواری

      • باسلام باید بدانیم که لکها اولین رام کنندگان اسب بودن …تیمور لنگ بعد از جنگ در لرستان میگوید انها زنانی دارند که همچون مردان در میدان مبارزه میجنگن ومردانی دارند که هرگز در میدان مبارزه فرار نمیکند تنها تا پای جان مبارزه میکردند ..وبدونید که نبرد داریوش با بردیای دروغین در سیکوند چواری بوده ..زنده باد لکستان

  5. جناتان مرغ دریایی

    با عرض سلام مقاله شما در کل فاقد ساختار علمی است.چرا که برگردندان ریشه لک ها به کاسی ها بسیار مبهم است و محتمل تر آن است که لک ها را بازمانده مادها و یا حتی سکاها بدانیم نه کاسی ها-چراکه منابعی مستدل برای این امر وجود دارد.در مورد چسباندن باباطاهر به ایل شریف کولیوند نیز استدلال شما کاملا بی اساس و بی منطق است .اصلا بر فرض صحت اینکه سراینده این دوبیتی باباطاهر است که فرض محال است،چطور می شود گفت چون شاعر اسمی از مثلاگرین آورده و چون گرین منطقه ای نزذیک به ایل کولیوند است بابا طاهر هم کولیوند بوده؟

      • باسلام. مطلب روشن و شفافی بود بسیار عالی. عاشقانه دوستتون دارم. زنده باد لک های غیور زنده باد کولیوندهای با اصالت. لک هستم از همدان

        • عبدالرحمن کولیوند ی

          باسلام.خیلی خوب است که مستند و علمی جایگاه ایل کولیوند و طایفه ها وتیره ها و همچنین محل سکونت آنها ذکر شود.ولی اینکه کولیوندها موشک هوا میکردند یا شیر می گرفتند افتخار نیست.من هنوز نمیدانم از کدام طایفه هستم.

          • داریوش عبدی اصلانی

            سپاس برادر فرج الهی ازسخنان جامع و رساتون در مورد برادرانمانشما هنوز به اصالت خود شک دارید چطور میشود شما را قانع کرد چون اسم کولیوند و یدک می کشید و بدگویی تبار خویشید همانگونه که استاد عزیز فرج الهی گفتن عمل کنید تا دودمان و هویت خود را پیدا کنید و مثل بعضی از افراد بزله گو با شما رفتار نشود

    • حالا جناب جنتان مرغ دریایی تو چرا جوش اوردی اصلا بابا طاهر که هیچی عطار نیشابوری هم مال شما .خیر ازشون ببینی.
      حالا این اقای بابا طهار میخواهد برای نویسنده خرمنکوب بزند یا درو بکند ..خیرت الله خیر

    • محمد کاظم فرج الهی

      با سلام بر مرغ دریایی. نقد همیشه قابل احترام است.کولیوندها نزا دی از قوم لک هستند بنام پالئولتیک قبیله ای از مادها بوده که باروی کار آمدن هخامنشی ها ساختار اجتماعی خود را حفظ نموده. که به مراتب تا حال بر اصالت خود مانده.

  6. فریدون عباسپوف

    باسلام:خستہ نباشید مقالہ جالبی بود منتظر مطالب جدیدتون ھستم.خدا ا دیار سرتونا بو.

  7. اینکه دشت خاوه خاستگاه اهل حق بوده صحت ندارد ،البته اگر منظور نگارنده مطلب طایفه اهل حق است.
    اما اگر منظور از اهل حق با خدا بودن مردم آن منطقه بوده ، بله درست است

  8. نوید زنده دل

    س خوب بود.
    منم یه لک از طایفه کولیوندم با ۸پشتم.با داستانهای دلاوریهای پدرانم که سینه به سینه حفظ شدن..خوشحالم .دستت درد نکنه.

  9. سلام منم از ایل کولیوندم اصالتا الشتری هستم.ولی سالها پیش کوچ کردن اومدن اینجا(ایلام)خیلی دوس دارم بدونم از فامیلامون کسی هنوز تو الشتر هست؟دوس دارم از کسی اطلاعات بگیرم ولی کسی دم دست نیس.دخترم ک هستم ب جای دسرسی ندارم.کسی میتونه کمکم کنه لطفأ؟

  10. فامیلی من کولیونده خودم هم لکم از روستای عباس آباد جد ما اسمش عباس بوده که بهش به لکی میگفتن حواس

    • سلام اسم جد من هم کیاس هست ، کیاس و حواس با هم برادر بودن ، ١٠٠٪‏ با هم فامیلیم من پسر علی محمد نوه ماشی ( ماشالله)

  11. با سلام و تشکر فراوان .تمام مطالبی که فرموده بودید صحیح میباشد اما کولیوند گسترده تر از انچه که ذکر شده بود وجود دارد. مردمانی بسیار دلیر وشجاع هستن.افتخار میکنم که از طایفه بزرگ وبا اصالت.کولیوند هستم.

  12. مطالبتون ک خیلی عالی هستن بابت این مطالب ازتون تشکر میکنم,منتظر مطالب جدید هستم….

  13. راحله خانوم شما اسم چن تا از اشنا هاتون رو بگید تا ببینم اینجا هستن یا ن,من بچه الشتر هستم طایفمونم کولیونده

  14. مجتبی حیدری از تهران

    با سلام و عرض ادب ، من هم کولیوند هستم حدود ۲۰۰ سال پیش از سلسه ودلفان به استان کرمانشاه کوچ کرده ایم افتخار میکنم یک کولیوند و نژاد اصیل آریایی هستم این جرو بحث ها کنار بگذاریم سینه به سینه از اجدادمان یه چیزهایی در مورد دلاوریهای و پاکیهای طایفه کولیوند شنیده ام و در مورد قدمت این قوم همین بس که تاریخی به درازای تاریخ دارد و بس . ممنمون از مطالب عالی شماها

  15. علی کولیوند

    خیلی جالب بود ولی قوم کولیوند بیش از پنج هزار سال قدمت دارد نه نهصدسال

    • سلام علی آقا
      نوشتی ۵ هزار سال ، کاش می نوشتی ۷ هزار سال اصلأ ده هزار و بیشتر
      کی به کیه! کسی که نمیومد یقت رو بگیره بگه چرا دروغ میگی بیشترش کن شرافتأ

  16. باسلام میخواستم بگم طایفه بزرگ بازوند که نصف رومشکان را تشکیل میدهد۰وبازوند هایی که در نهاوند هستند .ایا کولیوند هستند ؟یا؟

  17. کمترین سنخیت فرهنگی و مذهبی بین ایل کولیوند با سایر طوایف که نویسنده در متن درج کرده که اول در خاوه بوده اند وجود دارد۰
    کاش علمی ذکر شده بود تا سینه به سینه ۰یا خرید تحقیق از۰۰۰فروشیها۰
    ایل کولیوند بزرگتر از این جملاتند۰

  18. مسعود فرج الهی/ تهران

    خدمت جناب آقایان کیانی و بهارگیر
    سلام علیکم
    مقاله شما را خواندم، باعث مسرت گردید. من در مورد طایفه کولیوند اسناد زیادی در دست دارم. جناب یوسفی نویسنده اثر ایل کولیوند آنها را دیده است. مقالات متعددی هم در این رابطه در نشریات محلی لرستان نوشته ام. می توانید به آرشیو نشریه سیمره مراجعه بفرمایید. به یک نکته بسنده می کنم تا هویت این طایفه بر همگان روشن شود. و اما نکته: در مباحثاتی که با استاد محی الدین صالحی کردستانی نویسنده اثر معروف یاران ورین داشتم؛ ایشان گفتند بنا بر شواهد و قرائن موجود و مکتوب سرآمدان ادبیات غرب کشور یعنی از شهرزور(اورمیه کنونی) تا شمال خوزستان یعنی اندیمشک کنونی، بلا استثنا خواستگاه آنها کولیوندها هستند. او با ذکر نام ملامنوچهر کولیوند، ملامحمدتقی کولیوند، ملامحمدحسن کولیوند، ملاکریم کولیوند، ملاپریشان، و دیگران…… ادبیات غرب کشور را مدیون شعر این شاعران به خصوص در حوزه شعر شیعی می داند. کتابی در دست چاپ دارم که به این مهم پرداخته ام، و در آینده نه چندان دور به بازار نشر عرضه می شود.

  19. همین قدرکافیست که نیما یوشیج گفتند لکها دارای تاریخی هستند به بلندای تاریخ

  20. حرف قاف از زبان عربی وارد زبان فارسی شده اگر شک دارید برید تحقیق کنید هنوز هم در منطقه ما عزیزقلی را عزیزکلی می گویند و قلی را کلی می گویند قند را کن و قتل را کتل از ریشه قدیمی آریایی کتل که همان ترم مرده است گرفته شده

  21. سلام دوست عزیز مطلبتون مقید ولی چند نکته است اول اینکه انتساب لکها به قوم کاسیت که منقرض شده واگر کاوش باستانی نبود حتی نام آن نبود یک اشتباه است نمی شود در حداق ۱۰۰۰۰ سال پیش قومی بنام کاسی باشه ولی بازماندگان آن هنوز اینقدر کم باشه پس مشخصه این ادعا درست نیست دوم اینکه این قبر کجاست ودر کدام موزه است تا محققین بروند بررسی کنند نمی شود با حدس و گمان تاریخ کسی را بالا و پایین کرد و اینها حدس و گمان هستند قطعیت تاریخی ندارن نگفتنشان بهتر است از گفتنشان سوم بیشتر مردم هم می گویند ما لریم ولی این یک دروغ است چرا لرها نه در زبان ونه در قیافه با ما هماهنگ نیستند ولی اگه بنا باشه ما به کردها نزدیکتریم چرا که بیشتر محققین سلسله را از کردان شهر زور معرفی کرده اند حال ما به لر وکرد کاری نداریم ولی خوبه علمی و مستدل حرف بزنیم

  22. بله موافقم که لکها بعضی وقتها ق را ک تلفظ می کنند الان در منطقه ما چاقو را چکو Chaka تلفظ می کنند

  23. ما تا زمانی که تحقیق گسترده ای در باره لکها به وسیله یک موسسه شناخته شده بین المللی انجام نشه. درباره تارخ کهن بهتر نظر ویژه ای نداشته باشیم، ما لکها رو در تاریخ ۵۰۰ ساله گذشته و بسیار مردمان با فرهنگ، قوی، و تاثیر گذاری در تاریخ معاصر میشناسیممیشناسیممیشناسیممردان بزرگی چون کریم خان و باباطاهر و …من یک کولیوند« کرمعلی» از مردم لک دلفان و از تمام لکانستم، و نام لک و لرستان در هم تنیده هستن .

  24. فتحیان باغی از خرم اباد

    باافتخار میگم من یک لک از طایفه کولیوندم

  25. حمیدکولیوند

    باسلام. بنده از طایفه بزرگ کولیوند هستم از شهرستان سرسبزنهاوند و روستای عنبرقنبر.روستایی که همه کولیوندیم و همه نواده و نتیجه یک پدریم .در ایران نظیرنداریم

  26. کولیوند 18 سیلندر

    درود بر ایل بزررررگ کولیوند…….
    من از دره شهر ایلامم . کولیوند ۱۸ سیلندر زبان زد خاص و عامیم .دره شهر یعنی کولیوند ۷۰ درصدش کولیونده_ طوایف ایل کولیوند دره شهر شامل :طاری بخش،حمکه،کرمشه ، …..قلعه تسمه و عباس آباد و فاضل آبان، خان پری و ……
    دوستان کتاب آقای مسعود کولیوند رو کجا میشه پیدا کرد؟؟؟؟؟؟

  27. از سلسله سربلند و متمدن

    سلام بر تمامی کولیوندهای سربلند تاریخ درودی به بلندای تاریخ بر این فرزند شایسته و خلف سلسله در هرکجای ایران آزاد

  28. عباس گوهری از ایلام

    سلام بر ایل بزرگ کولیوند منم کولیوند هستم ازطایفه فرخشاهی یا فرخشه ازنگارنده گله دارم چراازطوایف زیرمجموعه بطور کامل نام نبرده نام بنده عباس گوهری پدرم مرحوم درویش عباس ف گلمراد ف ولکه(ولی الله)ف خیرکه(خیرالاه)ف گجر از ایل بزرگ کولیوند طایفه فرخشاهی زادگاهم دشت خاوه اکنون ساکن ایلام هستم که درحدود یک قرن پیش جدم به استان ایلام آمده درود بر لکستان درود بر ایل بزرگ کولیوند

  29. كوروش كوليوند

    سلام من کولیونم اهل ملایر ما حدودا۱۵۰ سال پیش به ملایر اومدیم اینجا یه طایفه بزرگیم جد ما امیر علی بوده که قبلا توی روستا های الشتر اسیاب داشتند ما اکنون نمیدانیم کدام روستا بوده خیلی دوست دارم بدونم اصل نصب قبل از امیر علی کی بوده ضمنا ملایر کولیوند زیاد داره حدود ۵ تا روستا فقط کولیوند داریم اگه میتونین کمکم کنید منون

  30. سلام من کولیوندم..از آبدانان ایلام.در حدود ۱۵۰سال پیش از الشتر به درهشهر و از آنجا به آبدانان نقل مکان کرده ایم.خیلی دوس داشتم برم الشتر و اقواممون رو پیدا میکردم

  31. آیت بهارگیر

    سلام بردوستان وهم زبانان خودم از نظرات شما متشکرم لطف دارید که نظردادید

  32. امرالله چگنی

    امرالله چگنی هستم ازروستای عنبرقنبرکه شامل دوطایفه بزرگ کولیوند وچگنی میباشدروستای بسیارمذهبی ومردمان شاد که دوطایفه باهم خوب ودست دردست هم زندگی می کنند

  33. سلام،من کولیوندم از کرج، خوشبختانه نماینده مجلس شهرمون کولیونده که باعث افتخار ماست، براشون آروزی موفقیت میکنم

  34. سلام تشکر میکنم از اینکه به فکر ابل غیورمون هستید و تلاش میکنید که نام آوازه کولیوند د لابه لای تاقچه ها گرد و غبار نخوره میثم کرمزاده افتخارم اینه که کولیوندم از شهرستان پلدختر روستای چم مهر

  35. پوریا کولیوند

    منم عضو کوچکی از طایفه کولیوند ها هستم و بزرگترین ارزوم اینه که با عمو زاده های خودم (کولیوندهای غیور) اشنایی صمیمانه و دوستانه ای داشته باشم و افتخارم این است که کولیوند هستم.ممنون از گرد اوردنده

  36. به افتخار کولیوند ها کف مرتب چون خود من کولیوندم در ضمن کولیوند ها لک لر وکرد هستند یعنی سه رگه هستند

  37. لک کوردستان

    با سلام. متاسفانه اینها هیچ کدام مستندات علمی نیست ، نه خاستگاه اهل حق یا یارسان این منطقه بوده. نه جنگاوری و سوارکاری و… چون اساسا کتاب تیمور لنگ یک رمان تاریخی است و فقط جنبه سرگرمی دارد. طایفه و طایفه گری هیچ وقت به سود هیچ قومی نبوده، تمامی لک ها تا زبانی نژاده و اصیل هستند که زبانشون و از دست ندند تا به سرنوشت کرمانشاه دچار نشیم. متاسفانه خود کم بینی و اموزش ندادن زبان مادری و بجای ان اموزش فارسی یا لری در لرستان بیداد میکنه، و این که لکی داری بیشترین واژگان پهلوی و پارسی میانه در متون بجای مانده ست بویژه متون مانوی، پس در حفظ لکی کوشا باشیم کتاب اکتا ایرانیکا شماره ۹ متون مانوی یافته شده در تورفان . منسوب به مانی. متن های پهلوی. گرداوری جاماسب جی دستور منوچهر جی جاماسب اسانا پژوهش سعید عریان از نشر علم . کتیبه ها و سفال نوشته های پهلوی اشکانی. پارتی. نگارش دکتر داریوش اکبر زاده. نشر پازینه . و…. همه نشان از شکوه این زبان میدن. در ضمن لک ها لر نیستند. لکها از بزرگترین خوانین کورد بودن. هستند و خواهند بود
    کولیون. ابدانان

    • با نظر شما که دشت خاوه خواستگاه فرقه اهل حق نبوده ، موافقم چون مستندات تاریخی این اثبات نمیکنه و البته که خواستگاه تشیع ناب بوده است. و اما برای اثبات قدمت تاریخ و فرهنگ این مردم کافیست در مورد تپه های باستانی واشیا پیدا شده در آنجا تحقیق کنید.

  38. خودم کولیوند هستم

  39. با تشکر از زحمات شما ، دشت خاوه همیشه خواستگاه تشیع ناب بوده و خواستگاه فرقه ها است ، برای اثبات قدمت تاریخی این ناحیه وجود تپه های باستانی متعدد واشیای کشف شده کفایت میکند. این مطلب علمی ومستند می باشد.

  40. با سلام خدمت همتون لک ها بر اساس کتابهایی که از چند تاریخ دان ایرانی و خارجی خوندم اصالتا کاسی هستند که شعبه ای از قوم ماد بوده اند که ۳. ۴ هزارسال قبل از اریایی ها وارد ایران شده اند گیلکها نیز از نظر نسبی با ما یکی اند من خودم اصلا الشتری ام ولی دودمانم. که الان بزرگترین طایفه دره شهریم به این شهر کوچ کر ده ایم . مال دوران رضا شاه هستش این اتفاق .در ضمن زبان لکی را پاس بداریم تو استان لرستان لکها وقتی به یه لر میرسن لری حرف میزنن توهین نشه ولی فرهنگ زبان ما زیر سوال میره الان تو شهر ما این گونه نیس

  41. دولت یاری دره شهر ایلام

    زبان لکی را پاس بداریم

  42. فرهاد کولیوند

    سلام بر همه لک زبانان از هر ایل طوایف ما به گذشتگان مان مینازیم ما هم چنان باشیم که اینده گان سربلند باشند

    • امین کولیوند

      احسنت از نظر زیبا و پر مغز شما،نیکی به جهان طریقت مردان است

      • امین کولیوند

        امین کولیوند هستم،ازنهاوند.پدران ما به نهاوند مهاجرت کرده اند (میرم بیگ)متوفی۱۲۵۹شمسی .این طایفه نه بعنوان خان که علیه خان در منطقه خود مبارزه میکردند و الان هم بقایای قلعه نجات از نوادگان میرم بیگ در روستای چولک هست.

  43. این جانب هم کولیوند هستم از نوادگان مستعلی الان ساکن قزوین هستم خیای افتخارم اینه که لکم وکولیوند

  44. پروانه کولیوند

    سلام، خیلی ممنون از مقاله،من از طایفه کولیوند هستم ،اصالت الشتر را دارم ولی در نهاوند روستای عنبر قبر بدنیا امدم. اقای حمید کولیوند که پیام گذاشتن پسر عموی بنده هستن.افتخار می کنم که لر هستم و لرها کمی بیشتر هوای همو داشته باشن

    • آیت بهارگیر

      سلام بردوستان عزیز ازنظرات شما ممنون هستم لطف کردید از انتقاد وپیشنهادهای شما ماهم تا جای امکان داشته از مستندات جمع کردیم از زبان خودمون نیست.ایل کولیوند زبانشان لکی هست ولی متاسفانه چون همجوار هستیم با قوم لر دربعضی شهرها با لهجه لری حرف میزنن ودرکل زبانشان لکی

      • محمدمهدی کولیوند

        سلام منم ازطایفه کولیوندهستم ساکن شهرمقدس قم افتخارمیکنم که الشتری وازروستای کهریزمی باشم ولک زبان هستم حمید وپروانه کولیوند فامیل های من هستن

  45. جهان دهکده ای شده ما هنوز صحبت از کولیوند و حسنوند می کنیم با این حرف ها خوش باشید!

  46. عبدالرحمن کولیوندی

    باسلام.میدانم که الیشتر جزء استان لرستان است.ولی آیا در الیشتر جایی بنام (برد بل) وجود دارد.؟؟؟اصالت جده ما اهل بردبل بوده.

  47. سلام خدمت همه دوستان و همه کولیوندهای بزرگ
    اینجانب نیز کولیوند هستم.کولیوند فرخشاهی
    به گفته پدرم جد بزرگ ما مرحوم سردارفرخشاهی میباشد.
    و فرخشاهی های فیروزآباد نوادگان سردار میباشند.
    که از نسل فرزندان سردار یعنی مراد حسن و خنجر میباشند.
    به داشتن اصالت و ریشه ای اصیل از قومی بزرگ چون کولیوند افتخار میکنم.
    امیدوارم روز به روز بر افتخارات قوممون افزوده بشه.
    یا علی

    • سلام همشهری من ساکن فیروزابادم بخش اعظمی از ساکنان فیروزاباد از این طایفه ها که شما گفتید ؛ مراد (مرو)، حسن ( حسن بگ ) وخنجر هستن شما الان ساکن کجایید؟

  48. عبدالحمید اشرافی (کولیوند)

    خیلی خوشحالم که کولیوندها به اصالت و زبان لکی خودشان افتخار میکنند .منم کولیوند آبدانان ایلام هستم و خیلی دوست دارم بدانم که نیاکانمان از کجا آمدند و برام جالبه که کشور ایران توسط ایل کولیوند به دو نیمه غربی و شرقی تقسیم شده است.از آبدانان ایلام تا لرستان و کرمانشاه و همدان و قزوین و مرزن آباد و چالوس .

    • سلام دوست عزیز،من هم کولیوند آبدانان هستم، در زمان قاجار استان ایلام عشایر لرستان بوده( دره شهر عشایر ایل کولیوند و آبدانان عشایر ایل بیرانوند)اجداد ماه دویست سال پیش از الشتر ابتدا به دره شهر کوچ نموده اند و بعد به آبدانان( چونکه آبدانان منطقه بکری برای دامداری بوده).

  49. خیلی عالی بود …..اردشیر فرخی نژاد از طایفه فرخشاهی ..(کولیوند)ساکن رومشگان

  50. محمد کاظم فرج الهی

    محضر تمامی نویسندگان محترم خواهشا تاریخ را واقعیت بنویسید. کولیوند ها مردمی ادیب هستند و مفاخر زیادی داشتند و دارند فقط به چند نفر خاص اکتفا نمایید.درمورد این مفاخر بیشتر تحقیق نمایید.مثلا رئیس هسته ای آمریکا یا کسی که حکم اعدام صدام را صادر نمود یا سردار آزادی خواه در زمان رضاخان ویا یکی ا ز سرداران نادرشاه در جنگ با افغان چه کسانی هستند.پس واقعیت ها را بنگارید. ار تاریخ گویی بی اساس بپرهیزید .در پایان از نسل امروزی میخواهیم برای شن
    اخت تبار ایل کولیوند از بزرگا ن شان تحقیق کنند وبا افتخار ببالیم که ریشه ی اصالت کولیوندها کجای تاریخ قرار گرفته.منتظر مقالاتی از مفاخر اندیشمند کولیوند ها باشید

  51. سلام برادر .ایرانشاهی های تادخیری ازنا و الیگودرز بختیاری هستن ولی ایرانشاهی های دشت خاوه مث طوایف کرمعلی و فلک الدین از ایل بزرگ کولیوند(کلیوند)هستند .در واقع در مناطق بختیاری نشین درود و ازنا و الیگودرز چند طایفه کوچک از لک های سمت خودمون اونجا ساکن شدن ک دلیل مهاجرتشون بر میگرده ب زمان کریم خان زند .مثلا تو منطقه پاچه لک جمعیت زیادی از ایل موسیوند هستن و در منطقه شول آباد الیگودرز ی روستا دارن ک همشون از کلیوند هستن و در اصل (کولیوند)های خودمونن.حتی تیره های از حسنوند و بیرانوندم اونجا هستن .ولی متاسفانه امروز همشون لباس و گویش بختیاری پیدا کردن حتی بعضیا اصلا نمیدونن ک لک تبارن.دلیل مهاجرت کردنشونم در زمان کریم خان برای مقابله کردن با حمله بختیاری های چهار لنگ بوده ک در کوهستان های اشترانکوه بودن.ولی چون امروزه همشون لباس و گویش بختیاری دارن کلا فکر میکنن چهار لنگن.

  52. سلام ما از کولیوند های نهاوند هستیم ولی پدربزرگم کوهدشت ازدواج میکنه و نسلشو تو کوهدشت ادامه میده و الان هم ساکن کوهدشت هستیمو ب کولیوند بودن خودم افتخار میکنم

  53. سلام خدمت عزیزان من ساکن خرم اباد هستم برای من خیلی عجیبه که طوایف خاوه مثل کرمعلی فلک الدین و موسیوند و خسروبیگی یا خودشون دلفان میدونن یا حسنوند و بنده بهشون گوشزد میکنم که از پدرانتان بپرسین بخش خاوه شهرستان دلفان از طایفه کولیوند هستن با افتخار لک هستم و افتخار میکنم لک و لر یکی هستند

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.