پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳

کشف یک فسیل زنده در نورآباد دلفان + تصاویر

در هفته های گذشته لاشه حیوانی در نورآباد لرستان بدست محیط بان های این استان کشف شد که حدس و گمانهای بسیاری را در پی داشت. لاشه ای که به فسیل زنده مشهور شده است


نسیـــم دلفـان – عرفان خسروی، کارشناس جانورشناسی در توضیح این تصاویر گفت: «در نگاه اول، این اسکلت ناقص شبیه به یک سگ‌سان، کفتار یا خرس است. اما با نگاهی دقیق‌تر به آرواره و شکل دندان‌ها می‌توان گزینه کفتار یا خرس را کنار گذاشت. از آن‌جا که دندان نیش بسیار بزرگ است، هیچ‌کدام از دندان‌ها هم دندان شیری نیستند.

ترتیب دندان‌های کفتار از این قرار است: ۱-۴-۱-۳ در فک بالا و ۱-۳-۱-۳ در فک پایین؛ یعنی در فک بالا یک دندان آسیای بزرگ و ۴ دندان آسیای کوچک وجود دارد و در فک پایین، ۱ دندان آسیای بزرگ و ۳ دندان آسیای کوچک. اما آن‌چه در تصویر دیده می‌شود، با این الگو همخوانی ندارد.

فسیل / باستان شناسی

این الگو هم‌چنین با دندان‌های خرس همخوانی ندارد، چراکه اندازه دندان آسیای بزرگ در خرس بسیار بزرگ است و در این جمجمه چنین نیست.

بنابراین فقط گزینه سگ‌سان باقی می‌ماند. این اسکلت باقیمانده جانور سگ‌سانی مانند سگ ژرمن-شپرد یا گرگ (و نه گونه کوچکی مانند روباه) است که بخشی از قفسه سینه و دو دست خود را از دست داده و به این شکل درآمده است»


مطالـــب مرتبـط :

» اهمیت بین‌المللی مطالعات فسیلی در دلفان / مجموعه فسیلی که در منطقه گاوکش دلفان کشف شد


تازه ترین اخبار منطقه را مستقیمأ از طریق ترمینال خبری ” نسیـــم دلفـان ” دریافت کنید.

برای عضویت در کانال خبری نسیم دلفان روی تصویر زیر کلیک نمایید.

12

یک نظر

  1. کلیپی کوتاه از یک حیوان مرده دقیقا با این مشخصات آناتومیکی که با گوشی موبایل فیلمبرداری شده در بین مردم دلفان وجود داره بنده اون رو دیدم
    لطفا تحقیق کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *