جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

وجدان به خواب رفته برخی مسوولین لرستان / جوانان بیکار، در صدر آمار خودکشی

وقتی صفحه حوادث مطبوعات را مطالعه می‌کنیم بیشتر شاهد خودکشی افراد مجردی هستیم که به خاطر بیکاری و افسردگی دست به این عمل وحشتناک می‌زنند؛ این در حالی است که رئیس سلامت روان و اعتیاد وزارت کشور نیز اعلام کرده که خودکشی در افراد مجرد و بیکار بیشتر شده است…


مهدی زکی‌پوراین معضل به ترتیب در بین افراد بیکار، دانش‌آموزان، دانشجویان، مشاغل آزاد، کارگران، کارمندان، کشاورزان و دامداران به وقوع می‌پیوندد و موضوعی که بیش از پیش موجبات نگرانی است بالا بودن آمار خودکشی زنان نسبت به مردان است که در افراد مجرد نسبت به دیگر اقشار جامعه نیز شایع‌تر است.
البته خودکشی جوانان بیکار می‌تواند دلایل بسیاری را به دنبال داشته باشد که به چند نکته حیاتی و مهم آن خواهیم پرداخت. یکی از عوامل زمینه‌ساز این معضل اجتماعی بیکاری است، یک جوان زمانی که بیکار باشد مطمئناً دچار مشکلات روحی و روانی و به دنبال آن افسردگی خواهد شد. او که سال‌های بسیاری را به تحصیل پرداخته و با هزینه‌های سرسام‌آور و سال‌های به دور از خانواده را تحمل کرده است حال با اخذ مدرک دانشگاهی، انتظار دارد که یک شغل برای برطرف کردن مایحتاج زندگی و ساختن آینده خود داشته باشد، اما متاسفانه وقتی با بالاترین مدرک تحصیلی از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شود و می‌بایست به خاطر بی‌توجهی برخی از مسوولین و نبود کار، سال‌ها مزه تلخ بیکاری را بچشد مطمئنا دچار روان پریشی و افسردگی خواهد شد.
آن زمان است که او تمام آرزوهایی را که سال‌ها در مقاطع مختلف تحصیلی به خاطرش رنج بسیار کشیده است را بر باد رفته می‌بیند و ممکن است به ناهنجاری‌های اجتماعی بسیاری نظیر اعتیاد و مصرف الکل و داروهای روان گردان گرایش پیدا کند و پس از مدتی احساس پوچی را تجربه کند و در پایان با خودکشی به زندگی بدون هدف خود پایان دهد.
همین چند روز پیش بود که رییس انجمن علمی پیشگیری از خودکشی اعلام کرد افسردگی در کشور دو برابر شده است و اگر اقدامات لازم را انجام ندهیم خودکشی در سال آینده باز دو برابر می‌شود، ایشان عنوان کرده است که افسردگی احتمال وقوع خودکشی را به شش برابر، اعتیاد و الکل سه برابر، بیکاری و سیگار دو برابر افزایش می دهد.این آمارها بسیار تکان دهنده و می تواند آرامش و امنیت جامعه را تهدید نماید.
متاسفانه حرمان مضاعف لرستان از کار بسیاری از جوانان را به کام مرگ کشانده است. سرقت، قتل‌، زورگیری، آدم ربایی و عدم امنیت و آرامش برای شهروندان ره آورد بیکاری و فقر است. طلاق و از هم گسستگی کانون گرم خانواده‌ها ارمغان بیکاری و عدم درآمد کافی برای گذران زندگی است.
عدم تشکیل خانـواده، افسردگی و گرایش به اعتیاد از معضلات بیکاری جوانان هستند. فحشا و خودفروشی، گرایش به خرید و فروش مواد مخدر، کلاهبرداری، همه و همه از بیکاری ســرچشمه می‌گیرد.
اما وجدان برخی از مسوولین ما چنان به خواب رفته است که روی اصحاب کهف را سفید کرده‌اند! بالاخص برخی نمایندگان مجلس که به هنگام انتخابات به دور افتاده‌ترین روستاهای استان برای جمع‌آوری آراء مراجعت می کنند و فریاد ایجاد اشتغال برای جوانان و رفع بیکاری سر می‌دهند، اما بعد از گرفتن رای اعتماد از مردم آن‌ها را فراموش می‌کنند و در مقابل وعده های شعارگونه خود به مردم پاسخگو نیستند.
آن‌هایی که در زمان انتخابات با شعارهای پوچ و غیر واقعی پروژه‌های ملی و کارخانه‌ها را به سمت این استان سرازیر می‌کنند و با تخریب نمایندگان سابق بی‌کفایتی آن‌ها را در بوق و کرنا می‌کنند وقتی خود به کرسی مجلس می‌رسند همگان را فراموش می‌کنند و تنها به فکر منافع‌جویی و تثبیت جایگاهی بهتر برای پس از پایان دوره  نمایندگی خود در مجلس هستند، یادتان باشد شما در قبال آن جوان که به خاطر بیکاری و افسردگی دست به خودکشی می‌زند مسئوول هستید و در آن دنیا باید پاسخگو باشید.
بحران کار در لرستان میراث ماندگار دولت‌هاست و متاسفانه این معضل اجتماعی بر سر استان سایه افکنده است! اما این نکته را نباید فراموش کرد که خانواده نقش مهمی در شکل‌گیری شخصیت آینده فرزند خود و کاهش این معضل اجتماعی خطرناک عهده دارد. متاسفانه برخی خانواده‌ها از فقر فرهنگی بسیار شدیدی رنج می‌برند، آن‌ها از کودکی فرزند خود را با تربیت صحیح پرورش نمی‌دهند و بدلیل فقر فرهنگی و بیسوادی در دوران تحصیل او را مورد توجه و پیگیری در دروس قرار نمی‌دهند، رفت و آمدهای بیرون از منزل او را با دوستان ناباب مجدانه دنبال نمی‌کنند، در دوران جوانی و بیکاری به او یاری نمی‌رسانند و درک صحیحی از شرایط روحی او ندارند، به فکر ایجاد شغلی برای رهاییدن او از بیکاری و افسردگی نیستند و در نهایت با پیش آمدن مشکلی نظیر خودکشی تنها حسرت فرصت از دست رفته را خواهند خورد که آن زمان پریشانی و پشیمانی سودی ندارد.
 امیدواریم نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دیگر مسوولان استان لرستان با همتی مضاعف، وجدانی بیدار و تنها هدف خدمت صادقانه و خالصانه بر صدد آیند تا با مبارزه با معضل بیکاری و با ایجاد اشتغال و افتتاح طرح‌های ملی در این استان، پی‌گیری مطالبات مردم و همچنین توجه بیش از پیش به جوانان، آبادانی و توسعه را برای این سرزمین کهن و دلاور خیز به ارمغان آورند.
مهدی زکی‌پور/کارشناس جامعه‌شناسی

منبع: یافته


تازه ترین اخبار منطقه را مستقیمأ از طریق ترمینال خبری ” نسیـــم دلفـان ” دریافت کنید.

برای عضویت در کانال خبری نسیم دلفان روی تصویر زیر کلیک نمایید.

12

یک نظر

  1. نادر الواری

    سلام خسته نباشید عالی بودامیدوارم همه قلم به دستهامثل شما به تمام معضلات این منطقه بپردازن باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *