جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

مفرغ‌های مناطق مختلف لرستان از جمله دلفان اعتبار موزه های جهان

اشیای مفرغی به دست آمده از لرستان که عمر آنها به هزاره سوم پیش از میلاد می رسد، با شکل‌های جالب و متنوعی که دارند هنر و صنعت پیشرفته این منطقه را به رخ می کشیدند و حکایت از تاریخ غنی این استان داشتند...


/// گزارش مکتوب مفرغ‌های لرستان اعتبار موزه های جهاننسیـــم دلفـان – به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ؛ بر مبنای حفاری‌های علمی که به سرپرستی لویی واندنبرگ (باستان‌شناس بلژیکی) و رومان گیریشمن (باستان‌شناس فرانسوی) صورت گرفته است، اشیای مفرغی سبک لری را به سال‌های ۱۰۰۰ تا ۶۵۰ قبل از میلاد نسبت می‌دهند، اما از ۷۰سال قبل که باستان شناسان و کاوشگران حرفه‌ای (به خصوص اروپاییان) از وجود این اشیا آگاه شدند، به لرستان سفر کردند تا ضمن پژوهش در این منطقه، دستیافته های خود را به خارج از کشور منتقل کنند.

به این ترتیب اشیایی که از کوهستان ها، معابد و محوطه‌های باستانی مناطق شمالی لرستان (نواحی کوهدشت، الشتر، چگنی و دلفان) به دست آمده بود، زینت بخش موزه‌های تاریخی دنیا شد. تا جایی که در موزه لوور فرانسه یک تالار فقط به مفرغ‌های لرستان اختصاص داده شده است و موزه‌های شیکاگو، فیلادلفیا و متروپولیتن نیز میزبان این آثار هستند.

/// گزارش مکتوب مفرغ‌های لرستان اعتبار موزه های جهان

این در حالی است که مجموعه اشیای مفرغی موجود در موزه ملی ایران مربوط به لرستان به علت کثرت و تنوع یکی از کاملترین و ارزشمندترین مجموعه‌های دنیا محسوب می‌شود. در موزه ملی ایران هزار شی مفرغی متعلق به لرستان و در موزه‌های خارجی نیز هزار شی مفرغی دیگر از این استان وجود دارد که مجموع این ۲ هزار شیء را باستان شناسان خارجی به دست آورده‌اند.

http://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1395/1/15/4331319_696.jpg

این اشیا را مردمی که در هنر ریخته‌گری و قالب ریزی استاد بودند ساخته و پرداخته اند و نقش‌های زیبا و بدیعی که در آنها به کار رفته گویای نوع زندگی، آداب و رسوم، باورها و به طور کلی معرف تمدن شگرف، پیچیده و مترقی ساکنان اولیه سرزمین لرستان است.

/// گزارش مکتوب مفرغ‌های لرستان اعتبار موزه های جهان

مفرغ کاری لرستان وسیله ای برای انتقال هنر و سنن اجدادی، انتقال مفاهیم و موضوعات مشترک مذهبی و بیان قانونمندی‌هایی بوده است که همه اقوام سوارکار، جنگاور و کشاورز دنیای قدیم را در بر می گیرد.

/// گزارش مکتوب مفرغ‌های لرستان اعتبار موزه های جهان

اهمیت مفرغ استان لرستان به اندازه‌ای است که گریشمن باستان شناس فرانسوی در کتاب به جستجوی سیلک هنر حقیقی ایران را هنر لرستان می‌داند گرچه به جز لرستان، اشیای مفرغی فراوانی در جنوب خزر، قفقاز و اروپا به دست آمده است ولی این اشیا به لحاظ فنی و هنری به هیچ وجه با مفرغ‌های یافت شده در لرستان قابل مقایسه نیست.

اندره گدار باستان شناس و مهندس معمار فرانسوی در کتاب خود برنز لرستان هنر آسیا تاکید می‌کند: هرگز قطعه‌ای نظیر مفرغ‌های لرستان در سرزمین بین‌‌‌‌النهرین به دست نیامده است.

ساخت اشیا مفرغی در لرستان به قوم کاسی‌ها بر می گردد که این قوم از طریق قفقاز به ایران کوچ کرده و از اولین ساکنان لرستان هستند. در میان مفرغ های لرستان می توانید اشیای تزئینی مثل آینه، سنجاق قفلی، انگشتر، دستبند و گردن بند و وسایل روزه مره زندگی مثل کاسه آبخوری، فنجان، ابزار سوارکاری مانند یراق، افسار و دهنه، لوازم جنگی مانند انواع زوبین، خنجر، سرنیزه و همچنین مجسمه‌های کوچک و بزرگ گاو، گوزن، آهو و اسب را ببینید که نقوش آنها جنبه نمادین و آیینی دارد. این در حالی است که تا به حال تعداد انگشت شماری از استقرارگاه باستانی این اشیا کشف و کاوش شده است.

اما شاید عجیب تر از همه اینها آن باشد که هنوز مفرغ‌های این استان برای بیشتر مردم ایران ناشناخته مانده و ساخت موزه اختصاصی برای مفرغ لرستان از مصوبات دور دوم سفر استانی دولت به لرستان به دلیل آزاد نشدن حریم قلعه فلک الافلاک، هنوز محقق نشده است.


مطالـــب مرتبـط :

» دلفان شهرستانی با جاذبه‌های گردشگری ناشناخته/به دیدار دیار «مفرغ» برویم

» نماد شکوه و اصالت دلفان به قهرمانان مسابقه دوصحرانوردی کشور تقدیم شد

» جمجمه ۸ هزار ساله یک زن که در شهرستان دلفان کشف شد+عکس

» پیکره “دلفان لرستان” نماد رسمی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های آموزشی (فیلم رشد)

» ۲۷۴ اثر باستانی و تاریخی در شهرستان دلفان وجود دارد

» تپه های باستانی نورآباد دلفان


 تازه ترین اخبار منطقه را مستقیمأ از طریق ترمینال خبری نسیم دلفان دریافت کنید.
برای عضویت در کانال خبری نسیم دلفان روی تصویر زیر کلیک نمایید.

12

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *