جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

انتقاد مدرس و محقق دلفانی در بحث طب سنتی/پلمب عطاری‌ها؛ جایگزینی داروخانه‌های گیاهی

یوسف اصغری مدرس و محقق لرستانی گفت: چرا در رسانه‌ ها به ویژه رسانه ملی عطاری‌های باسواد و دور از مسائل جانبی را نشان نمی‌دهند, تعطیل کردن عطاری‌ها در کشور و جایگزین کردن داروخانه گیاهی در حق مردم جفا است, باید عطاری‌هایی که در حال سوءاستفاده از طب سنتی هستند, تعطیل شوند…


نسیـــم دلفـان – به گزارش خبرگزاری تسنیم, کسی در این حقیقت تردید ندارد که علم باید برای مردم و جامعه سودمند باشد, در غیر این صورت آفت آن خواهد بود. با توجه به اینکه طب رایج مشکلات عدیده‌ای را برای افراد جامعه پیش می‌آورد, باید بررسی کنیم که تا چه‌حد از این طب بهره‌مند خواهیم شد؟ و اینکه در چنین شرایطی که آفت طب رایج بر هیچ کس پوشیده نیست, بهتر نیست که با گذشته پرافتخار طبی خود آشتی کنیم و از گنجینه‌های دانش اسلامی ــ ایرانی خود بهره ببریم؟

امام خمینی می‌فرمایند: به نظر می‌رسد یکی از مهمترین راه‌های زدودن ریشه‌های عمیق خودباختگی و غرب‌زدگی, روی آوردن به طب اسلامی و سنتی است. اگر مسلمانان ایمان آورند که اسلام نسبت به سلامت آنها بی‌توجه نبوده و آموزه‌های دینشان منطبق بر دانش روز و حق بوده است و برای تضمین سلامت آخرت آنها نیز باید به دستورات آنها پایبند باشند, آیا این دستاورد کوچکی است؟

امام خامنه‌ای می‌فرمایند: هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که علم همان است که غربی‌ها به دست آورده‌اند و یا قدم بالاتر در جهت علم متعلق به غربی‌هاست. باید گفت که راه میان‌بر در طب همان رویکرد به طب سنتی ــ اسلامی است. دانش پزشکی در کشور ما متأسفانه وابسته است و همیشه باید نگاهمان به دست دیگران باشد. بحث سر آن نیست که طب غربی هیچ دستاورد مفیدی نداشته, بحث اینجاست که ما بدنه علمی خود را کنار گذاشته‌ایم و به لباس علم دیگران دل خوش کرده‌ایم.

طب‌های مکمل قوی‌تر و کارآمدتر هستند.

یوسف اصغری محقق و مدرس طب سنتی درباره طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم, می‌گوید: طب سنتی در این مدتی که در کشور احیا شده است, دستاوردهای زیادی را به‌همراه داشته است و خیلی از بیماران مراجعه کننده به طبیبان طب ایرانی که با روش‌های مدرن درمانی تأثیر نگرفته‌اند و شاید چندین سال با مشکل بدنی‌شان دست و پا می‌زدند با معاینات طبیبان طب سنتی بیماری‌شان برطرف شده است و این موضوع در کل دنیا به اثبات رسیده که طب‌های مکمل قوی‌تر و کارآمدتر هستند.

اصغری

نشان‌دادن برخی از عطاران تازه به دوران رسیده و بی‌سواد در رسانه‌های ملی و تعطیلی تمام عطاری‌ها

تسنیم : نظرتان را درباره وقایع اخیر که در رابطه با طب سنتی ــ اسلامی رخ داده است، بفرمایید.

اصغری: متأسفانه در چند هفته اخیر برخوردها با طب سنتی و فروشگاه‌های گیاهان دارویی از سوی وزارت بهداشت زیاد شده است و چند سال پیش که درآمد عطاری‌ها رو به رونق شد و وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو هیچ واکنشی نسبت به تأسیس داروخانه‌های گیاهی و متصدیان آن نداشت به همکارانم و دانش‌پژوهان طب سنتی عرض می‌کردم که “علت این سکوت جنایتی است که در چند سال آینده رخ خواهد داد” و آن نشان دادن برخی از عطاران تازه به دوران رسیده و بی‌سواد در رسانه‌های ملی است تا تمام عطاری‌ها را تعطیل کنند و این در حق طب سنتی جنایت و ظلم فاحشی است.

چرا در رسانه‌های ملی عطاری‌های باسواد و دور از مسائل جانبی را نشان نمی‌دهند

سؤال : نظر خود را در رابطه با سودجویی در طب سنتی ــ اسلامی بیان کنید.

به‌طور یقین در هر شغلی افراد سودجو وجود دارند و واقعاً برخی عطاری‌ها فقط به‌ضرر جامعه، طب سنتی و مردم کار می‌کنند که علت این پیشامد سکوت وزارت بهداشت نسبت به تأسیس عطاری‌ها در چند سال قبل بوده است.

در خبرها چند عطاری غیرمجاز را نشان می‌دهند تا به مردم کم‌کم القا کنند که تعطیل کردن عطاری‌ها و افراد باسابقه در این علم به‌نفع مردم است.

چرا در رسانه‌های ملی عطاری‌های باسواد و دور از مسائل جانبی را نشان نمی‌دهند و فقط به‌سمت افراد سودجو در این علم می‌روند؟ آیا با تأسیس چند داروخانه گیاهی توسط داروسازان، درخواست مردم نسبت به خرید داروهای گیاهی تأمین می‌شود؟ آیا این چند داروخانه می‌توانند تمام داروهای کوه و بیابان‌ها را جمع‌آوری کنند و در اختیار مردم قرار دهند.

بنده به عملکرد رسانه ملی در جهت این مقوله یعنی تخریب پیکره طب سنتی ایران انتقاد دارم و امیدوارم با اصلاح رویه خودشان اطمینان و اعتماد مردم را نسبت به طب سنتی و حکمای این علم جلب کنند.

مافیای دارویی در طب سنتی

سؤال : تعطیلی عطاری‌ها و جایگزین کردن آن با داروخانه گیاهی چه اتفاقی را در بر دارد؟

تعطیل کردن عطاری‌ها در کشور و جایگزین کردن داروخانه گیاهی جفا در حق مردم و ظلم در حق عطاران باسابقه هست. وزیر بهداشت باید به‌جای تعطیل کردن افراد سالم و عطاری‌های کارآمد را مورد تأیید قرار داده و عطاری‌هایی را که در حال سوء استفاده از این علم هستند، تعطیل کنند.

ظواهر نشان می‌دهد که بعد از استقبال مردم از طب سنتی، پزشکان و داروسازان نسبت به داروهای گیاهی نیز دندان تیز کردند و در حال ایجاد مافیای دارویی در بخش طب سنتی است که همه مردم باید نسبت به این خیانت توجه داشته باشند و پاسخ قاطعانه‌ای به متولیان سلامت در کشور بدهند.

وزیر بهداشت از افراد باتجربه و باسابقه این علم حمایت کند

سؤال : تعلیق و پلمب کردن مراکز طب سنتی ایران چه عواقبی را خواهد داشت؟

تعلیق و پلمب کردن مراکز طب سنتی ایران در حق مردم ظلم و کمک به اهداف دشمنان این مرز و بوم است، بنابراین بهتر است وزیر بهداشت تغییر اطبای طب سنتی و منحصر کردن آن به گروه‌های پزشکی در کشور که بویی از طب سنتی و اخلاق حکیمانه نبردند افراد باتجربه و باسابقه در این علم را مورد حمایت قرار دهد و در صدد رفع نقص‌های علمی احتمالی این افراد باشد. تعطیل، تعلیق و پلمب کردن مراکز طب سنتی ایران در حق مردم ظلم و کمک به اهداف دشمنان این مرز و بوم است.

بهتر است وزیر بهداشت افراد باتجربه و باسابقه در این علم را مورد حمایت قرار دهد و در صدد رفع نقص‌های علمی احتمالی این افراد باشد و یقیناً این روش کم‌هزینه‌تر و کم‌عارضه‌تر از حذف حکمای طب سنتی و ایجاد افرادی جدید در این وادی هست.

با اجرایی‌شدن قوانین جدید وزارت بهداشت بسیاری از افراد در طب سنتی باید تغییر شغل دهند

سؤال : نظر خود را در رابطه با قوانین جدید وزارت بهداشت بیان کنید.

در حال حاضر در کشور بیش از چند هزار نفر در زمینه طب سنتی مشغول کار و فعالیت هستند که بسیاری از این افراد در زمینه طب سنتی کلی اطلاعات و تجربه دارند و متأسفانه با اجرایی شدن قوانین جدید وزارت بهداشت در زمینه طب سنتی تمام این افراد باید تغییر شغل دهند و به‌دنبال شغلی جدید مانند مسافرکشی، بقالی، دلالی بروند و یا بیکار می‌شوند.

گفت‌و‌گو از زهرا کاظمی


یوسف اصغری مدرس حوزه و دانشگاه ، متولد ۱۳۶۹ در شهرستان دلفان می باشد.

طلبه سطح عالی حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم (ع)، محقق و پژوهشگر در طب سنتی ایران و طب اسلامی

برای آشنایی بیشتر با ایشان لطفأ روی لینک زیر کلیک نمایید.

(اینجا)


تازه ترین اخبار منطقه را مستقیمأ از طریق ترمینال خبری ” نسیـــم دلفـان ” دریافت کنید.

برای عضویت در کانال خبری نسیم دلفان روی تصویر زیر کلیک نمایید.

12

۳ نظر

  1. سلام
    آقای اصغری یکی از افتخارات شهر نوراباد در تهران و ایران هستند . لطفا به رزومه ایشون که در ادامه مطلب اومده مراجعه کنید و لذت ببرید .

  2. حمیدخان مرادی درده

    جناب آقای یوسف اصغری افتخاربزرگی برای دلفان است .امیدوارم ازاین به بعدباجهره های دیگردلفانی که موفق هستنداماکمتردیده میشن بیشتر آشناشویم .

  3. نوراباد خ/ سیزده ابان

    جناب دکتراصغری ازدیدگاه شما تشکر میشود بعضی ازاین عطاریها شغلشان شده متادون وشربت فروشی{ عطاری= ترک اعتیاد} وزیربهداشت از دشغل بودن عطاریها تازه به دوران رسده انتقاد نموده خودتان دستوربفرمایید یکی از همکارانتان از شهرستان ن. ا. خ. ک. پ.وغیره بازدیدی بعمل اید شهرستان صدوپنجاه هزارنفری ۹۰ عطاری ترک اعتیاد وجوددارد نه عطاری یا طبی سنتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *