جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

عکس کمتر دیده شده از برادر بزرگ امام/ چرا فامیل برادر امام هندی بود؟

مرتضی اشراقی عکسی از برادر بزرگتر امام در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد و زیر این عکس توضیح داد که چرا فامیل امام مصطفوی بود و فامیل برادرش هندی…


نسیـــم دلفـان – به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نوه امام تصویری از برادر بزرگ تر امام را منتشر کرد.

اشراقی زیر این عکس نوشت:

سید نورالدین – که در خانه به نورالله مشهور بود- در سحرگاه اول اسفند ۱۲۷۶ خورشیدی در همان خانه ای که ۵ سال بعد امام خمینی به دنیا آمد چشم به جهان گشود.

هر چند ابتدا به تحصیل حوزوی پرداخت ولی بعد علاقه ای نشان نداد و به کشاورزی مشغول شد. در عین حال به کسب معلومات قضایی نیز می پرداخت.

پس از کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ و تاسیس تشکیلات جدید اداری به خصوص ادارات قضایی به خاطر معلومات و سر شناسی ،آقا نورالدین به ریاست دادگستری خمین برگزیده شد. البته در رسیدگی به امور قضایی خمین تنها نبود بلکه پسر عمه اش – میرزا علی محمد امام جمعه – نیز به عنوان فقیه دادگستری مددیار او بود.

بعدها به دلیل ارتباط نزدیک با بختیاری ها مغضوب رضا خان سردار سپه شد و مورد پیگرد قرار گرفت به گونه ای که در سال ۱۳۰۳ از سوی نظمیه بازداشت شد. در پی آن سید نورالدین ناچار از ترک اداره دادگستری شد و به عنوان وکیل دادگستری مشغول کار شد و تا آخر نیز در این شغل باقی ماند.

آقا نورالله به رسم آن زمان از هنگام شروع به تحصیل از ۵ سالگی و پس از شهادت پدر گرامیشان ، عبا و عمامه استفاده می کرد و در دوره کار دادگستری خمین و وکالت نیز با همین لباس فعالیت داشت اما در سال ۱۳۱۳ از زمانی که قانون پوشیدن لباس های متحد الشکل برای مردان تصویب و اجباری شد و برای لباس روحانیت هم مجوز و حکم اجتهاد می خواستند چون مجوز معمم بودن نداشت ناگزیر از کنار گذاشتن عبا و عمامه شد و تا آخر عمر نیز لباس رسمی – کت وشلوار – بر تن داشت.

ایشان در نهایت در ۷۹ سالگی در تیرماه ۱۳۵۵ درگذشت و در قم (آرامستان باغ بهشت – رو به روی گلزار شهدای قم) به خاک سپرده شد.

علت تفاوت نام خانوادگی برادران (مصطفوی، پسندیده و هندی) این بود که به موجب قانون اولیه ثبت احوال در هر شهر نباید نام خانوادگی اشخاص تکراری می شد. لذا آقا روح الله نام خانوادگی مصطفوی (برگرفته از نام پدر) و سید مرتضی و سید نورالدین به رغم منع قانونی هر دو نامهاى خانوادگی پسندیده و هندى را برمی گزینند.

ساواک بعدها درصدد برآمد از نام خانوادگی «هندی» علیه امام سوء استفاده کند اما به نتیجه مورد نظر دست نیافتند.


مطالب مرتبط:

» عکس/دختران امام (ره)

» عکس جالب سیداحمد و سیدحسن خمینی

» آیا امام به وعده خود عمل نکرد؟/ موضوع آب و برق مجانی چه بود که از اوایل انقلاب به امام امت نسبت دادند؟

» ناگفته هایی شنیدنی از مراسم خاکسپاری پیکر حضرت امام (ره) پس از سالها

» همه همسران رؤسای جمهور ایران +عکس

» تصویری از مقام معظم رهبری که تاکنون ندیده اید

» ماجرای ازدواج حاج آقا مجتبی خامنه ای فرزند رهبری انقلاب

» منزل پدری مقام معظم رهبری در مشهد + تصاویر

» فرزندان مسئولینی که دادگاهی شدند/ پرونده‌ چهره‌های سیاسی به کجا رسید؟+ تصاویر

یک نظر

  1. بالاخره نفهمیدم چرا هندی فامیلیش بوده
    مگر از هند آمده
    یا ریشه هندی داشته
    چرا عراقی
    یا لبنانی
    یا کشمیری فامیلیش نیست
    چرا هندی ؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *